شمشیر دو لبه‌ی فروشگاه‌های زنجیره‌ای خارجی

ورود فروشگاه‌های زنجیره‌ای خارجی به کشور، ظرفیت‌هایی که در زمینه شبکه توزیع و فروش وجود دارد را از فروشگاه‌های داخلی گرفته‌ و در اختیار خارجی‌ها قرار داده است که این امر مانع گسترش فروشگاه‌های زنجیره داخلی و بخش خصوصی می‌شود.

به گزارش عیارآنلاین، طی سال‌های گذشته و به‌خصوص پس از برجام، موضوع ورود فروشگاه‌‌‌های زنجیره‌ای به داخل کشور به‌طورجدی مطرح شد. یکی از معضلاتی که تولیدکنندگان روستایی با آن مواجه هستند، عدم شناخت بازار و ناتوانی در عرضه محصولات به بازار به نحو مطلوب است و فروشگاه‌های زنجیره‌ای به‌ واسطه پتانسیل‌هایی که دارند می‌توانند این نقص را پوشش دهند. در این امر بسیاری از کشورها به‌ منظور اصلاح وضعیت نظام توزیع، تصمیم به توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای گرفته‌اند.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای با کاهش واسطه‌ بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نهایی، تقویت زنجیره‌های تولید داخلی، افزایش قدرت حاکمیت در تنظیم و مدیریت بازار، عقد قراردادهای بلندمدت با تأمین‌کنندگان، ایجاد امکانات رفاهی و حمل‌ونقل برای تأمین‌کنندگان، یکپارچه‌سازی شبکه توزیع و استفاده از مدرن‌ترین فناوری‌های ارتباطی، تجمیع تقاضاهای خرد و سیاست‌های تخفیفی، موجب افزایش بهره‌وری فروش و تقویت تولید خواهند شد.

در شرایط افزایش ورود فروشگاه‌های زنجیره‌ای به داخل کشور، این سؤال مطرح می‌شود که چگونه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در جهت کمک به تولید داخلی پیش می‌روند؟

در این زمینه می‌توان افزود در صورتی‌ که فروشگاه زنجیره‌ای به‌ جای خرید از زنجیره دخلی از زنجیره خارجی خرید کند، هم تولیدکنندگان دچار ضرر می‌شوند و هم تعطیلی هزاران واحد خرده‌فروشی دیگر را باعث می‌شود. همچنین فرصت اشتغال به‌جای اختصاص به ظرفیت‌های داخلی، در اختیار خارجی‌ها قرار می‌گیرد. بنابراین لازم است نوعی قانون‌گذاری انجام شود که سرمایه‌گذاران خارجی نتوانند سهام عمده هیچ شرکت توزیع‌کننده در کشور را در دست بگیرند و همچنین موظف به خرید از زنجیره‌های داخلی کشور بشوند .

شرکت‌های بزرگ از طریق قدرت مالی خود، تأثیر چشم‌گیری بر تعیین ضوابط و قوانین کشورها دارند و می‌توانند معادلات سیاسی و اجتماعی را به نفع خود تغییر دهند. تغییر معادلات به نفع این شرکت‌ها منجر به قدرتمند ‌شدن آن‌ها و کسب سود اقتصادی بیشتر می‌شود. بنابراین نباید تمام بازار دست یک شرکت خاص باشد.

درنهایت، فروشگاه‌های زنجیره‌ای در صورتی برای کشور فرصت تلقی می‌شوند که به‌عنوان نهادهای عمومی غیردولتی، در شرایطی که کشور با بحران بیکاری مواجه است، اشتغال ایجاد کنند و محصول داخلی را در سراسر دنیا توسعه دهند. همچنین در صورتی می‌توانند تهدید به شمار آیند که این فرصت‌ها در اختیار خارجی‌ها قرار گیرد و راه برای فروشگاه‌های داخلی بسته شود و فروشگاه‌های داخلی نتوانند خود را به عرصه ظهور برسانند.

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: