بررسی سرویس‌های هم‌سفری آنلاین

رونق بازار حمل‌ و نقل با کاهش تاکسی تلفنی

استفاده از فناوری‌های نوین همچون سیستم حمل‌ و نقل آنلاین می‌تواند راهی برای بالا بردن رفاه اجتماعی و رفع معضل بیکاری باشد.

به گزارش عیارآنلاین، اکنون بیکاری به معضلی بزرگ برای جامعه تبدیل‌شده است و نزدیک به دو میلیون جوان در جست‌وجوی کار هستند که غالباً این افراد تحصیل‌کرده و با تخصص می‌باشند. لذا بهترین راه چاره آن است که از تخصص این افراد تحصیل‌کرده بهره جست. همان‌طور که کشورهای توسعه‌یافته تجربه کرده‌اند، بهترین راه استفاده از شیوه‌ها و فناوری‌های نوین برای برون‌رفت از بیکاری است. شرکت‌هایی که برای سهولت انجام کار از نرم‌افزارهای جدید استفاده می‌کنند عموماً تعداد کارکن کمتری دارند ولی متخصص و با توان بالای خلق ارزش؛ این امر لزوماً باعث جایگزینی دستگاه به‌ جای انسان نمی‌شود چرا که درنتیجه کاهش قیمت و بهبود خدمات، رونق بازار رخ می‌دهد. برای نمونه شرکت‌های حمل‌ونقل آنلاین موجب رونق کار حمل‌ونقل مسافر درون‌شهری شده است.

برخی معتقدند که تاکسی‌های آنلاین کسادی بازار و بیکاری را به دنبال داشته است اما دلایلی وجود دارد که این استدلال را نقض می‌کند؛ موثق‌ترین دلیل آمارها هستند که افزایش اشتغال خالص را نشان می‌دهند. با کاهش قیمت سفر درون‌شهری، مردم استفاده بیشتری از تاکسی آنلاین می‌کنند و طبق قانون ساده «سود کمتر، فروش بیشتر» بازار رونق می‌یابد و رفاه اجتماعی بالا می‌رود؛ به‌عبارت‌دیگر مسیری که قبلاً صرفه اقتصادی نداشت اکنون صرفه پیدا می‌کند. قیمت مناسب، کیفیت استاندارد و آسایشی که مسافر دارد عواملی بوده است که استقبال بالای یک‌میلیون سفر درون‌شهری روزانه را نصیب فقط یکی از این شرکت‌های تازه تأسیس کرده است. در کنار آن، مردم دلیل این استقبال را رانندگان مؤدب و نیز خودروهای تمیزتر و جدیدتر می‌دانند. امکان پرداخت کرایه به ‌شکل غیرمستقیم به راننده و سرو‌کله ‌نزدن با رانندگان نیز از سایر جذابیت‌ها برای مسافران است. هزینه‌ی سرویس هم‌سفری آنلاین از تاکسی‌های معمولی کمتر است، زیرا هزینه‌های سربار در شرکت‌های تاکسی‌رانی وجود ندارد و این خود در کاهش کرایه موثر است. رانندگان در پایان هر سفر از مشتریان امتیاز می‌گیرند و همین باعث می‌شود بیشتر مواظب رفتار و رانندگی خود باشند.

البته این صحبت‌ها، حقوق رانندگان ماشین‌هایی که امتیاز تاکسی بودن را خریده‌اند را نفی نمی‌کند بلکه لزوم دقت را در این مسائل متذکر می‌شود. لکن قانون‌گذار باید مرز مشخصی بین این دو گروه مشخص کند تا تقابل منافع ایجاد نشود.

نکته مهم دیگر از بین بردن واسطه‌های انتقال کالا یا خدمت است که بدون زحمت از سود بالایی منتفع می‌شوند. در این بخش از اقتصاد در صورت حذف واسطه‌ها کالاهای نهایی ارزان‌تر به دست مصرف‌کننده می‌رسد. مثلاً آژانس تاکسی حداقل ۱۵ درصد از هزینه سفر را اخذ می‌کند تا بتواند کفاف هزینه‌هایی مثل اجاره، تلفنچی و دیگر هزینه‌های جاری آژانس را بدهد؛ اما با نرم‌افزارهای نوین هزینه‌ها به‌شدت کاهش‌یافته و کارایی افزایش می‌یابد به‌طوری در برخی روزها بیش از یک‌میلیون سفر درون‌شهری فقط با یکی از این شرکت‌های تاکسی آنلاین ثبت‌شده است و این در حالی است که ۳۰۰ هزار نفر راننده و ۱۰ میلیون کاربر دارد.

جالب‌توجه است نرم‌افزار «اوبر» که اولین شرکت هم‌سفری آنلاین هست؛ جزو ۱۰۰ شرکت باارزش در دنیا شده است؛ و اسنپ به‌عنوان اولین شرکت هم‌سفری آنلاین ایران پرکاربرترین نرم‌افزار در کشور شناخته می‌شود.

باوجود نقاط مثبت فراوان، این نوع کسب‌وکار معایب و مخاطراتی را نیز می‌تواند داشته باشد. مثلاً در صورت اختلال در سیستم شاهد فاجعه خواهیم بود. زیرامردم با استفاده از تاکسی اینترنتی خو گرفته‌اند و عده بسیاری از این طریق کسب درآمد می‌کنند. دیگر تهدید عدم امنیت شبکه و احتمال خرابکاری است؛ زیرا سیستم های موجود بر پایه استفاده از مسیریاب‌ها و در ارتباط تنگاتنگ با نرم‌افزارهایی است که نه‌تنها بومی نیستند بلکه حامی آن‌ها کشورهای معاند می‌باشند. لذا توصیه می‌شود هرچه زودتر بسترهای مناسب بومی برای این نوع خدمات تعریف بشود تا کشور در این مسیر توسعه ایمن‌تر پیش رود.

بالاترین کارایی در بازاری وجود دارد که ورود و خروج در آن آزادانه صورت گیرد و به‌اصطلاح رقابتی باشد. سیستم هم‌سفری یا تاکسی آنلاین نیز نباید به سمتی برود که به‌طور انحصاری در اختیار یک یا چند شرکت محدود قرار گیرد و همیشه باید امکان لازم فراهم باشد تا هر شرکتی تمایل به انجام چنین خدمتی داشت، مشکلی پیش روی خود نبیند. در صورت جلوگیری از توسعه این دست شرکت‌ها، امکان ایجاد انحصار یا حباب قیمتی وجود خواهد داشت چراکه توزیع‌کننده‌ها محدود و رقابت در عرضه ایجاد می‌شود.

با پیشرفت این‌گونه خدمات حرفه‌ای مبتنی بر فناوری‌های نوین اینترنتی نه‌تنها درزمینه‌ی حمل‌ونقل بلکه در دیگر حوزه‌های مبادلاتی با اتکا به عنصر شفافیت اطلاعات که در بستر رقابت نهادینه‌شده، باعث رشد و شکوفایی شده است.

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: