۲۲ مرد ۱۳۹۷ ساعت ۰۰:۱۵

تبدیل فروشگاه‌های زنجیره‌ای به تهدیدی برای تولید ملی در نبود نظارت

فروشگاه های زنجیره ای به راحتی توانایی ذائقه سازی برای مصرف کننده را دارند. از همین رو لازم است به اقلام عرضه شده در این فروشگاه ها نظارت جدی شده تا از عرضه تولیدات داخلی اطمینان حاصل شود.

به گزارش عیارآنلاین، زنجیره سنتی توزیع به علت ایجاد واسطه‌های زیاد بین تولید کننده و مصرف کننده یکی از اصلی‌ترین مشکلات اقتصاد کشور است که موجب تضغیف تولیدکننده و پایین آمدن قدرت خرید مصرف کننده می‌شود. در ایران هزینه فعالیت شبکه‌های تولید کالا، زیاد است و این هزینه‌ها به  تولیدکننده و مصرف‌کننده تحمیل می‌شود.

یکی از مدل‌های موفق جهانی در کاهش امر واسطه‌گری و در نتیجه آن بهبود وضعیت تولید، مدل فروشگاه‌های زنجیره‌ای است. این فروشگاه‌ها به دو علت به تولید کمک می‌کنند:

۱-با کم کردن واسطه‌ها باعث می‌شوند تولید کننده بیشترین سود ممکن را کند.

۲-به علت بازار فروش بزرگی که در دست دارند باعث می‌شوند فروش محصولات تولیدی بیشتر شود.

همچنین کالا را با مناسب‌ترین قیمت ممکن به دست مصرف کننده می‌رسانند و این خود یک عامل مهم در رضایتمندی مشتری است.

ساختار کلی این فروشگاه‌ها به خودی خود مناسب است، اما دلیل اینکه اصولا فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کشور ما کمکی به اقتصاد نکرده‌اند و گاها به چرخه تولید در کشور زیان رسانده‌اند، نبود نظارت بر نحوه‌ی مدیریت این فروشگاه‌ها در ایران است.

اما این فروشگاه‌ها به تولید کدام محصولات کمک می‌کنند؟

قطعا سهام داران این فروشگاه‌ها در صورتی که خود تولید کننده باشند بیشتر شبکه توزیعشان را برای کالای خود اختصاص می‌دهند و اگر تولید کننده نباشند سعی بر فروش کالای کشور خود دارند. پس باید بر نحوه‌ی تقسیم سهام این دسته از فروشگاه‌ها توجه کرد. اتفاقی که در این چند سال برای کشور ما رخ داده این است که سهام داران فروشگاه‌های زنجیره ای شرکت‌های بزرگ خارجی هستند؛ اتفاقی که می‌افتد این است که این سهام دارن که سهم کلانی از یک فروشگاه را دارند کالای مربوط به شرکت خود یا کشور خود را وارد بازار فروش ایران میکنند. پس نه تنها تولید پیشرفت نمی کند ، بلکه ذائقه مصرف کننده نیز به سمت مصرف کالای خارجی سوق پیدا می‌کند.

پس یکی از وظایف حاکمیت نظارت بر افراد و صاحبان کلان سهام در این فروشگاه‌ها است. در این زمینه باید گفت که این فروشگاه‌ها نباید به طور کامل مربوط به اشخاص حقیقی باشند؛ در واقع اگر سهامدار این فروشگاه‌ها یک شرکت یا فرد حقیقی باشد، هم باعث انحصار می‌شود و هم اینکه سرمایه سهامدارن فروشگاه‌ها بیشتر و بیشتر شده و مردم فقیر و فقیرتر می‌شوند. در این زمینه پیشنهاد می‌شود که مردم سهامدار اصلی این فروشگاه‌ها شوند.

فروشگاه زنجیره‌ای می‌تواند ذائقه مصرف کننده را تغییر دهند؛ پس حتی باید بر نحوه فروش کالا و ظاهر فروشگاه هم نظارت وجود داشته باشد. در حال حاضر ظاهر فروشگاه‌ها بسیار لوکس و تجملاتی است. بنابراین بر اینگونه موارد نیز باید به صورت دقیق نظارت شود.

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: