عضو مجمع نمایندگان شرق کشور در گفت‌وگو با عیارآنلاین:

اتصال ریلی چابهار به سرخس مانعی بر سر راه تحریم/آستان قدس حاضر به مشارکت است

عبادی با بیان اینکه اتصال ریلی چابهار به سرخس جایگاه منطقه‌ای کشور را افزایش خواهد داد گفت: تکمیل این کریدور ریلی تحریم‌‌های دنیا علیه ایران را سخت‌‌تر می‌کند و بعضا می‌تواند مانعی بر سر راه تحریم‌ علیه کشور باشد. مذاکرتی با استان قدس رضوی جهت تامین منابع مالی پروژه شده است. آن‌ها حاضرند مشارکت کنند ولی دولت باید کمک کند.

سید محمد باقر عبادی، نماینده مردم بیرجند در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پایگاه خبری-تحلیلی عیارآنلاین، پیرامون پروژه اتصال ریلی چابهار به سرخس گفت: اتصال ریلی چابهار به سرخس ازجمله پروژه‌های است می‌تواند مزیت‌های فراوانی برای شرق کشور داشته باشد. ترانزیت، شیلات و ایجاد امنیت ازجمله مهم‌ترین آن‌ها هستند.

وی ادامه داد: درحال حاضر بخش اعظمی از ظرفیت‌های معدنی شرق کشور به دلیل عدم وجود زیرساخت‌های ریلی غیر قابل استفاده شده‌اند.

وی با بیان اینکه عدم وجود ریل مانعی بر سر راه سرمایه‌گذاری اقتصادی در شرق کشور شده است گفت: شرق کشور پتانسیل‌های فراوانی برای سرمایه‌گذاری دارد ولی به دلیل عدم وجود زیرساخت‌های ریلی، فعالین بخش خصوصی تمایل چندانی به سرمایه‌گذاری در این منطقه ندارند.

وی ادامه داد: شرق کشور به دلیل خشکسالی‌های فراوان درحال خالی شدن از سکنه است که می‌تواند تبعات امنیتی فراوان برای کشور داشته باشد. وجود زیرساخت‌های ریلی می‌تواند زمینه اشتغال و به دنبال آن جذب دوباره جمعیت را فراهم کند.

عضو مجمع نمایندگان شرق کشور با بیان اینکه اتصال ریلی چابهار به سرخس جایگاه منطقه‌ای کشور را افزایش خواهد داد گفت: مسیر ریلی چابهار به سرخس کوتاه‌ترین راه ارتباط با کشورهای آسیای میانه است. این موضوع برای کشورهای مثل چین و هند دارای اهمیت بالایی است.

وی ادامه داد: تکمیل این کریدور ریلی، تحریم‌‌های دنیا علیه ایران را سخت‌‌تر می‌کند و بعضا می‌تواند مانعی بر سر راه تحریم‌ علیه کشور باشد.

عبادی در خصوص مشارکت آستان قدس رضوی در تامین منابع مالی پروژه چابهار-سرخس گفت: در قدم اول دولت باید خود به میدان بیایید و بخشی از منابع مالی ر تامین کند. در کنار آن می‌توان از ظرفیت‌های آستان قدس رضوی استفاده کرد.

وی ادامه داد: مذاکرتی با استان قدس رضوی شده است آن‌ها حاضرند مشارکت کنند ولی دولت باید کمک کند. ایجاد کنسرسیوم داخلی و استفاده از منابع صندوق توسعه ملی هم از دیگر راهکارهای حمایت مالی از پروزه چابهار-سرخس است.

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: