سکوت مشتری اصلی در برابر تولید ریل داخلی/ شرکت ساخت منتظر چیست؟

با تایید کیفیت ریل داخلی توسط راه آهن، لازم است زیرمجموعه دیگر وزارت راه و شهرسازی یعنی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نیز هرچه زودتر اقدام به عقد قرارداد خرید ریل از ذوب آهن نماید. سال گذشته شرکت ساخت طی تفاهمی با ذوب آهن متعهد شد در صورت تایید کیفیت ریل توسط راه آهن اقدام به عقد قرارداد خرید کند.

به گزارش عیارآنلاین، پس از گذشت بیش از دو دهه مذاکره و تلاش‌های نه‌چندان جدی برای تولید داخلی ریل راه‌آهن سرانجام ۲۴ خردادماه سال جاری، اولین محموله ریل ملی به وزن ۵۰۰ تن تحویل راه‌آهن شد. با تحویل این محموله کیفیت ریل تولیدشده از نوع U33 و همچنین توانایی و کیفیت ریل UIC60 این مجموعه توسط مدیران شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تائید شد. بااین‌حال مشتری بزرگ‌تر این محصول یعنی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور طی چند ماه گذشته موضع شفافی اتخاذ نکرده است. شرکت ساخت و توسعه که ذیل وزارت راه و شهرسازی و به‌موازات شرکت راه‌آهن قرار دارد اصلی‌ترین نهاد مصرف‌کننده ریل در کشور محسوب می‌شود. طبق قانون، این شرکت وظیفه احداث خطوط جدید و در مقابل راه‌آهن وظیفه تعمیر و نگهداری از خطوط موجود و همچنین انجام پروژه‌های دوخطه سازی را بر عهده‌دارند.

اواخر تابستان سال گذشته شرکت ساخت و توسعه طی تفاهمی با ذوب‌آهن قول عقد قرارداد خرید ریل با این مجموعه را در صورت تائید ریل توسط راه‌آهن داد. حال باگذشت بیش از ۲ ماه از تائید رسمی کیفیت ریل تولیدی و حدود یک ماه از تحویل اولین محموله، شرکت ساخت و توسعه تاکنون مذاکره رسمی با مجموعه ذوب‌آهن نداشته و قراردادی نیز منعقد نکرده است.

طبق چشم‌اندازها طول خطوط اصلی شبکه ریلی کشور از یازده هزار کیلومتر در حال حاضر باید به حدود ۲۵ هزار کیلومتر برسد. با انجام محاسبه‌ای ساده با افزودن ریل موردنیاز برای تعمیرونگهداری و همچنین ریل موردنیاز در خطوط ایستگاهی مشخص می‌شود که حدود ۲.۵ تا ۳ میلیون تن ریل موردنیاز کشور خواهد بود.

با توجه به قیمت حدوداً ۹۰۰ دلاری ریل باکیفیت، اگر قرار بر واردات باشد، میزان قابل‌توجهی، یعنی بیش از ۲ میلیارد دلار ارز از کشور خارج خواهد شد. هرچند انتقال کم سروصدای جبار علی ذاکری معاون سابق توسعه زیربناهای راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها به آموزش عالی و کرسی ریاست دانشگاه در این تعلل بی‌تأثیر نبوده است و این معاونت عملاً چند ماهی است که تحت نظر قائم‌مقام اداره می‌شود. با این‌حال در مقابل تلاش ذوب‌آهن در سرمایه‌گذاری و خرید خط تولید ریل و همچنین تولید ریل استاندارد، شرکت ساخت و توسعه نیز لازم است هر چه سریع‌تر اقدام به عقد قرارداد خرید حجم قابل قبولی از ریل موردنیاز خود نماید.

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: