معادن شرق کشور پاداش سازنده‌ی راه آهن چابهار ـ سرخس

یکی از روش‌های تضمین برای جذب سرمایه‌گذار جهت ساخت محور ریلی چابهار-سرخس، واگذاری بخشی از معادن غیرفعال شرق کشور به سرمایه‌گذار است؛ بدین‌صورت علاوه بر فعال شدن ظرفیت معدنی شرق کشور، صاحب خط نیز می‌تواند علاوه بر اخذ حق دسترسی از عبور کالای ترانزیتی و داخلی، از عواید حاصل از استخراج مواد معدنی نیز بهره‌مند شود و این‌چنین ریسک سرمایه‌گذاری در این پروژه را به حداقل برساند. 

به گزارش عیارآنلاین، محمدمهدی مروج‌الشریعه استاندار خراسان جنوبی در شورای معادن شرق کشور عنوان کرد: ذخیره قطعی معادن این استان ۲میلیارد و ۶۰۰ میلیون تن است که امسال به ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تن افزایش خواهد یافت و ظرفیت بالایی برای توسعه اشتغال در استان به شمار می‌رود. وی با تأکید بر اینکه معادن، محور توسعه خراسان جنوبی هستند ادامه داد: این مقدار ذخیره قطعی مواد معدنی در استان هنوز نتوانسته موتور محرکه استان باشد و باید درباره سرمایه‌گذاران و معدن داران خرد فکر بیشتری شود. در ادامه این جلسه داوود شهرکی، دبیر شورای معادن استان خراسان جنوبی گفت: درمجموع معادن استان ۱۳ هزار اشتغال ایجادشده است، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی عنوان کرد: خراسان جنوبی جزو ۵ استان معدنی کشور است، در تعداد معادن نیز رتبه چهارم کشوری را دارد.

آنچه سبب شده تا این ظرفیت به‌طور مناسب فعال نشود عدم وجود زیرساخت لازم حمل‌ونقل در این استان‌ها است؛ چراکه اولین مرحله پس از استخراج مواد معدنی، انتقال آن به مراکز فرآوری است. حجیم و سنگین بودن این مواد سبب شده تا بهترین شیوه برای حمل آن استفاده از راه‌آهن باشد. زیرساختی که فقدان آن در شرق کشور بیش از مناطق دیگر احساس می‌شود.

راه‌آهن چابهار ـ سرخس یکی از اولویت‌های زیرساختی شبکه ریلی است که تکمیل آن علاوه بر کسب منافع ملی حاصل از درآمدهای ترانزیتی، اقتصاد شرق کشور را دچار تحول خواهد کرد. محور ریلی چابهار ـ سرخس از ۲ قطعه اصلی تشکیل‌شده است. قطعه اول آن از چابهار تا زاهدان، امکان اتصال چابهار به شبکه ریلی و قطعه دوم آن، امکان اتصال زاهدان به بیرجند و نهایتاً اتصال به سرخس را فراهم می‌کند. عملیات عمرانی قطعه اول با طول ۵۸۰ کیلومتر، از سال ۸۹ وارد فاز اجرایی شده و هم‌اکنون پس از گذشت ۸ سال از شروع پروژه دارای پیشرفت حدود ۳۵ درصدی است.

بنابر لایحه بودجه ۹۷ تنها ۱۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل ساخت این محور ریلی در سال ۹۷ در نظر گرفته‌شده است؛ این در حالی است که وزیر راه و شهرسازی اعتبار موردنیاز برای تکمیل این محور را ۴ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بیان کرده بود. به‌عبارت‌دیگر دولت تنها ۲.۵ درصد بودجه موردنیاز این پروژه را برای تخصیص سال ۹۷ در نظر گرفته است.

ادامه شیوه تزریق قطره‌چکانی بودجه به این پروژه ملی دلیلی بر فرصت سوزی جهت فعال‌سازی ظرفیت‌های اقتصادی شرق کشور است. بنابراین وزارت راه و شهرسازی باید در زمینه استفاده از سایر روش‌های تأمین منابع مالی برای این پروژه به‌خصوص با مشارکت بخش غیردولتی اقدام نماید.

یکی از روش‌های مؤثر در حل تأمین مالی این قبیل پروژه‌ها استفاده از ظرفیت بخش غیردولتی در قالب مشارکت عمومی ـ خصوصی (PPP) است. با استفاده از این روش می‌توان بسیاری از پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی را که حجم بالای سرمایه‌گذاری نیاز دارند، تأمین مالی کرد. یکی از روش‌های تضمین برای جذب سرمایه‌گذار جهت ساخت این محور راهبردی، واگذاری بخشی از معادن غیرفعال شرق کشور به سرمایه‌گذار است؛ بدین‌صورت علاوه بر فعال شدن ظرفیت معدنی شرق کشور، صاحب خط نیز می‌تواند علاوه بر اخذ حق دسترسی از عبور کالای ترانزیتی و داخلی، از عواید حاصل از استخراج مواد معدنی نیز بهره‌مند شود و این‌چنین ریسک سرمایه‌گذاری در این پروژه را به حداقل برساند.

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: