۱۱ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۰۰
کارشناس مسائل دیپلماسی اقتصادی در گفتگو با عیارآنلاین:

مطابق نظر رهبری نباید به کنوانیسون‌های TF و پالرمو بپیوندیم

آصفی پیرامون قرارگرفتن اسم ایران در لیست سیاه FATF گفت: ما ۳۲ مورد از ۴۱ مورد از اقدامات FATF را اجرا کردیم. اگر FATF یک نهاد فنی و کارشناسی بوده و یک نهاد سیاسی نیست و همچنین اگر هم بازوی وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز نمی‌باشد، حق ما این نیست که به لیست سیاه FATF برگردیم.

به گزارش عیارآنلاین، کسرا آصفی کارشناس مسائل دیپلماسی اقتصادی در گفتگو با عیارآنلاین پیرامون سخنان مقام معظم رهبری در مورد پیوستن به کنوانسیون­‌های بین‌المللی گفت: روح صحبت­‌های مقام معظم رهبری در مورد کنوانسیون‌­های بین‌­المللی این بود که پیوستن به این کنوانسیون‌­ها برای ما خطراتی را خواهد داشت. زیرا، اولاً که طراحی این کنوانسیون‌­ها توسط ما انجام نمی‌­­گیرد و طراحی آن توسط کشورهای قدرتمند غربی علی الخصوص آمریکا است و سپس کشورهای دیگر را به داخل این کنوانسیون‌ها می‌کشانند.

این کارشناس مسائل دیپلماسی اقتصادی در ادامه افزود: ثانیاً اگر اصراری بر پیوستن به این کنوانسیون‌­ها برای استفاده از مزایای آن وجود دارد به جای آن می­‌توانیم طبق سخنان رهبری از قوانین داخلی استفاده کنیم و نکات مثبت این کنوانسیون­‌ها را بگیریم و تبدیل به قانون داخلی کنیم.

وی به صحبت‌های رهبری پیرامون کنوانسیون‌های پالرمو و مبارزه با تامین مالی تروریسم اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری صریحا به دو کنوانسیون پالرمو و کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم اشاره کردند. مطابق نظر ایشان، اگر مجلس، نگران پولشویی و تامین مالی تروریسم است، باید قانون داخلی درباره‌ی پول­شویی و مبارزه با تأمین مالی تروریسم طراحی کند. بنابراین مسئله‌­ی این دو کنوانسیون بسته شده است و رهبری هم نظر صریحی درباره­‌ی عدم پیوستن به این کنوانسیون‌­ها اعلام کرده‌اند.

آصفی به واکنش مسئولین نسبت به صحبت‌های رهبری اشاره کرد و گفت: متأسفانه رئیس مجلس واکنش خوبی نسبت به این مسئله نداشت و با وجود این که رهبری نسبت به عدم پیوستن به کنوانسیون­ها تصریح کرده بودند اما وی روز بعد مصاحبه کرده و گفت که این مسئله را مجددا بر طبق نظر دقیق رهبری جویا می‌شویم و این واکنش مناسبی برای اجرای فرموده‌های رهبری نیست.

این کارشناس افزود: همچنین آقای ظریف نیز در این زمینه موضع خوبی نداشتند و گفتند که همانطور که ما برجام را طبق نظرات رهبری پیش بردیم بحث FATF را هم طبق نظرات رهبری پیش می­‌بریم. این یعنی همان طور که برجام را به رهبری تحمیل کردیم، FATF را هم تحمیل خواهیم کرد.

وی به وظیفه مسئولین در قبال صحبت‌های رهبری اشاره کرد و گفت: مسئولین باید دقت کنند که وقتی رهبری سیاست­‌های اصلی نظام را اعلام می‌­کنند، مسئولان موظف هستند در همین سیاست‌­ها جلو بروند و اگر بخواهند نظر خودشان را بر رهبری تحمیل کنند این مسئله مورد پذیرش مردم نخواهد بود.

آصفی به قرارگرفتن اسم ایران در لیست سیاه FATF اشاره کرد و گفت: ما ۳۲ مورد از ۴۱ مورد از اقدامات FATF را اجرا کردیم. اگر FATF یک نهاد فنی و کارشناسی بوده و یک نهاد سیاسی نیست و همچنین اگر هم بازوی وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز نمی‌باشد، حق ما این نیست که به لیست سیاه FATF برگردیم.

این کارشناس در ادامه گفت: ما دیپلماسی مناسبی در برابر FATF نداشتیم و همان­طور که رئیس محترم مرکز پژوهش­‌های مجلس گفتند صرفاً دو جوان عهده‌­دار تیم مذاکره­‌کننده‌­ی ما با FATf هستند که این دو جوان برای پیگیری این مسائل کافی نبوده و باید تیم مذاکره‌­کننده­‌ی ما تقویت شود و حتی دیپلماسی تهاجمی در رابطه با FATF اتخاذ کنیم و این نهاد را تهدید به قطع همکاری کنیم تا بر روی رفتار این نهاد اثر بگذاریم.

البته از همان ابتدا تعهدی که آقای طیب نیا به FATF داد (اجرای کامل برنامه اقدام) تعهد اشتباهی بوده و باید متناسب با اقدامات ما، FATF هم گام­‌هایی را برای عادی کردن وضعیت ما بر می­‌داشت. اکنون نیز دیر نشده و باید برای تغییر برنامه اقدام، تلاش کنیم. طرف مقابل حد­اقل باید ما را از لیست سیاه FATF به طور کامل خارج کند. یعنی اقدام متقابل علیه ایران را لغو کرده و وضعیت ما را از لیست سیاه به لیست خاکستری تغییر دهد. این اقداماتی که ما انجام دادیم نه تنها در سطح خروج از لیست سیاه است، حتی از لیست خاکستری هم باید بیرون بیاییم.

این کارشناس در ادامه گفت: تصویب دو کنوانسیون پالرمو و تامین مالی تروریسم در مجلس یک کار اضافی است و متناسب با اقدام طرف مقابل نیست. اگر ما دغدغه‌ی پول­شویی و مبارزه با تأمین مالی تروریسم را داریم، مطابق نظرات رهبری باید از قوانین داخلی استفاده کنیم و نباید وارد فضای کنوانسیون‌ها که فردای آن برای ما مشخص نیست شویم. به این نکته نیز باید توجه کرد که ورود ما به سادگی انجام می­‌گیرد اما خروج ما دست ما نیست و حد­اقل یک سال بعد از اراده­ی ما برای خروج، می­‌توانیم از کنوانسیون تامین مالی تروریسم خارج شویم.

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: