رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس: ظرفیت بی نیاز کردن کشور از واردات ریل وجود دارد

رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس، نشست امروز کمیسیون متبوعش با دستورکار بررسی چگونگی حمایت از تولید ملی، کالای ایرانی و ساخت داخل در بخش صنایع ریلی را تشریح کرد.

به گزارش عیارآنلاین، حمیدرضا فولادگر، در تشریح نشست امروز کمیسیون ویژه حمایت از تولید و نظارت بر اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی، گفت: نشست امروز کمیسیون با محوریت حمایت از تولید ملی، کالای ایرانی و ساخت داخل در حوزه وزارت راه در دو بخش صنایع ریلی و هوایی برگزار شد که مقرر شده بود وزیر راه و شهرسازی در این نشست حضور یابد، اما علیرغم مکاتبات قبلی آخوندی در نشست حضور نیافت.

رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید و نظارت بر اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی، افزود: موضوعات حوزه ریلی در این نشست با حضور معاونان وزیر راه و شهرسازی، مسئولان مربوطه در وزارت کشور و مدیران صنایع حوزه ریلی، تولید ریل و واگن های باری و مسافری و تجهیزات مربوطه آن مورد بررسی قرار گرفت، همچنین سازندگان و بهره برداران بخش خصوصی نیز در این نشست حضور داشتند.

سالیانه ظرفیتی حدود ۴۰ هزار تن برای تولید ریل وجود دارد

وی با اشاره به حضور اعضای هیئت مدیره و مدیر عامل ذوب آهن در این نشست، ادامه داد: در این نشست توضیحاتی پیرامون تولید ریل در ذوب آهن و محموله ای که حدود ۵۰۰ تن هفته گذشته تحویل راه آهن شده، ارائه شد، اما سالیانه ظرفیتی حدود ۴۰ هزار تن برای تولید ریل وجود دارد که اگر توسعه یابد کشور از واردات بی نیاز می شود.

 نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در امکان افزایش تولید واگن باری در کشور وجود دارد، یادآور شد: در بخش واگن مسافری نیز امکان افزایش تولید وجود دارد، اما باید انگیزه ایجاد شده و تولید آن اقتصادی شود.

حوزه حمل و نقل ریلی باید اقتصادی شود

وی افزود: در برنامه ششم توسعه بر مزیت حمل و نقل ریلی تاکید شده است، لذا حوزه حمل و نقل ریلی باید اقتصادی شود و بار و مسافر از جاده ها به حوزه حمل و نقل ریلی آورده شوند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در بحث تولید قطار شهری، مترو و برون شهری نیز باید یارانه پرداخت شود، ادامه داد: مزیت استفاده از خطوط حمل و نقل ریلی در بخش باری، شهری و برون شهری باید افزایش یابد، لذا باید موضوع اقتصاد حمل و نقل ریلی را حل، مشکل تامین مالی داخلی و خارجی را رفع و بحث موانع تولید داخلی را برداشت.

پروژه شاهین شهر به دلیل سانحه برای هواپیمای ایران ۱۴۰ متوقف مانده است

فولادگر اظهار داشت: در حوزه صنایع هوایی چون وزیر راه و شهرسازی حضور نداشت بررسی ها به جلسه بعدی موکول شد، چراکه در حوزه تولید هواپیماهای مسافربری کوچک، چند منظوره و آزمایشی امکانات فنی، مهندسی و نرم افزاری فراهم است.

رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید و نظارت بر اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: پروژه شاهین شهر به دلیل سانحه برای هواپیمای ایران ۱۴۰ متوقف مانده که مقرر شده در جلسات بعدی این موضوع مورد بررسی قرار گیرد./

منبع: خانه ملت

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: