گزارش اختصاصی عیارآنلاین از تحویل اولین محموله ریل ملی

ذوب‌آهن ریل ملی را با وجود ضرر مالی تحویل راه‌آهن داد + تصاویر

شرکت راه آهن در سال ۹۵ متعهد شده بود، به ازای هر کیلو ریل مبلغ ۲۴۵۰ تومان به ذوب آهن بپردازد. نوسانات قیمت ارز و افزایش قیمت فولاد در یک سال گذشته قیمت ریل‌های وارداتی را به ۵۶۰۰ تومان به ازای هر کیلو رسانده است، با این شرایط خرید ریل با کیفیت ذوب آهن با نرخ سال ۹۵ انجام شده که منطقی به نظر نمی‌رسد.

به گزارش عیارآنلاین،  چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ اولین محموله ریل تولیدی ذوب آهن اصفهان طی مراسمی با حضور  مهندس یزدی زاده مدیرعامل ذوب‌آهن و مهندس سادات حسینی مدیرکل راه آهن اصفهان و نماینده شرکت BV فرانسه (بازرس راه آهن) بارگیری و  تحویل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی شد.

محموله‌ ۵۰۰تنی تحویل داده شده  به دنبال قرارداد مهر ماه ۹۵ بود که طی آن مقرر شده بود شرکت ذوب آهن اصفهان ۴۰ هزار تن ریل U33 تولید و به دنبال آن شرکت راه‌آهن این میزان ریل را به صورت ارزی و با ارزش ۲۵ میلیون یورو خریداری کند.

قراردادی که بارها دستخوش تغییرات قرار گرفت. با وجود تعهدات اولیه در آخرین ویرایش قرارداد که به امضای دو طرف رسیده است، مقرر شده مبلغ پرداختی توسط شرکت راه آهن به صورت ریالی و با بهای ۲۴۵۰ تومان به ازای هر کیلو باشد. موضوعی که با توجه به نوسانات قیمت ارز و افزایش قیمت فولاد در یک سال گذشته که منجر به افزایش قیمت ریل‌های وارداتی به ۵۶۰۰ تومان به ازای هر کیلو و همچنین افزایش قیمت میلگرد در بازار به بالای کیلویی ۳۰۰۰ تومان شده، منطقی به نظر نمی‌رسد.

با این که در حال حاضر قیمت ریل‌های وارداتی حدود ۵۶۰۰ تومان به ازای هر کیلو است، ذوب آهن رضایت داده محموله ۴۰ هزار تنی را به بهای سال گذشته و معادل ۲۴۵۰ تومان به ازای هر کیلو تحویل دهد. با این وصف ذوب آهن قرارداد فعلی را با ضرر به انجام خواهد رساند.

در این شرایط بسیاری از کارشناسان معتقدند برای ادامه روند تولید ریل ملی که ازجمله مهم‌ترین مصادیق اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود، ضروری است شرکت راه آهن نسبت به اصلاح قیمت خرید ریل اقدامات لازم را انجام دهد.

علاوه بر این با توجه به واردات گسترده ریل‌های خارجی که طبق آمارهای رسمی بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان در ۲ سال گذشته بوده است و با در نظر گرفتن ارز بری بالای واردات کالای ریل و شرایط کشور پس از خروج آمریکا از برجام و لزوم مدیریت مطلوب ذخایر ارزی کشور ضروری است که نسبت به افزایش تعرفه واردات ریل از ۵ درصد به بیش از ۳۰ درصد و حتی ممنوعیت واردات ریل‌های خارجی اقدام شود.

لازم به ذکر است، براساس اظهارات کارشناسان بهره برداری ذوب‌آهن در صورت وجود قرارداد عملیاتی فروش ریل UIC60 که عمده ترین نوع ریل مصرفی در خطوط راه آهن است بدلیل ابعاد بزرگتر این نوع ریل نسبت به ریل U33 با سرعت و کیفیت بالاتری تولید خواهد شد.

این موضوع درحالی است که تمامی درخواست‌های خرید ریل UIC60 ارسال شده به ذوب آهن اصفهان به صورت اعتباری، اسناد خزانه، تهاتر با زمین و کالا و یا با درخواست تامین فاینانس مالی توسط ذوب‌آهن بوده است که این شرکت توان تامین مالی لازم برای انعقاد این قراردادها را ندارد که با این اوصاف ورود دولت جهت تامین منابع مالی مورد نیاز برای حمایت عملی از تولید ملی بسیار ضروری می باشد.

مشاهدات میدانی و بررسی‌های کارشناسی اولیه و اظهارات نماینده شرکت BV فرانسه نشان می‌دهد، ریل‌های تولید شده داخلی بدلیل استفاده از خط تولید با تکنولوژی آلمانی از لحاظ کیفیت، نسبت به ریل های وارداتی هندی، چینی و ترکیه‌ای از سطح کیفی بالاتری برخوردار است.

تصاویر مربوط به تحویل ریل‌های تولیدی ذوب آهن به شرکت راه‌آهن

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: