مدیر عامل شرکت ساخت:

با تغییر دستگاه اجرایی پروزه قزوین رشت استارا، پیمانکاران دچار بلاتکلیفی شده اند

طبق برنامه‌ و زمان‌بندی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل ، اواخر فضل تابستان سال جاری برای افتتاح این پروژه پیش‌بینی‌شده بود اما با تغییر دستگاه اجرایی از سوی دولت ، ‌پیمانکاران دچار بلاتکلیفی شده‌اند که امیدواریم با رفع این بلاتکلیفی در زمان مقرر راه‌آهن قزوین-رشت به بهره‌برداری برسد .

به گزارش عیارآنلاین، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل با بیان اینکه « زیرسازی راه‌آهن قزوین – رشت به‌ علاوه پل بزرگ ۵۵ خوشبختانه در دو هفته قبل به پایان رسید و بستر تا ایستگاه رشت آماده است.» گفت : از ریل‌گذاری نیز فقط ۳.۵ کیلومتر باقیمانده است .

خیرالله خادمی در نشست صمیمانه با خبرنگاران با اشاره به آخرین وضعیت پروژه ریلی قزوین – رشت اظهار داشت : زیرسازی این خط آهن به‌علاوه پل بزرگ ۵۵ خوشبختانه در دو هفته قبل به پایان رسید و بستر تا ایستگاه رشت آماده است . از ریل‌گذاری راه‌آهن قزوین – رشت فقط ۳.۵ کیلومتر باقیمانده است و برخی نقاط نیز بنا بر تردد‌های مردمی دچار قطعی هستند ، از این‌رو با تهیه دو دستگاه زیرکوب و تنظیم‌کننده ریل با هدف افزایش سرعت زیرکوبی، تمام تلاش خود را برای رسیدن به شرایط بهره‌برداری انجام خواهیم داد .

معاون وزیر راه و شهرسازی با توجه به تغییر دستگاه اجرایی راه‌آهن قزوین-رشت-آستارا گفت : طبق برنامه‌ و زمان‌بندی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل ، اواخر فضل تابستان سال جاری برای افتتاح این پروژه پیش‌بینی‌شده بود اما با تغییر دستگاه اجرایی از سوی دولت ، ‌پیمانکاران دچار بلاتکلیفی شده‌اند که امیدواریم با رفع این بلاتکلیفی در زمان مقرر راه‌آهن قزوین-رشت به بهره‌برداری برسد . امسال صحبت‌هایی در مورد تفکیک بودجه پروژه رشت-انزلی و آستارا در طرح راه‌آهن قزوین-رشت-انزلی-آستارا به میان آمد تا آنچه بر عهده شرکت ساخت و توسعه است به اتمام برسد ؛ اما این موارد انجام نشد .

وی تصریح کرد : با توجه به اینکه تمام این پروژه‌ها در قالب یک طرح انجام می‌شوند و طرف حساب فاینانس ۵۰۰ میلیون دلاری آذربایجان برای راه‌آهن رشت-استارا ، ‌ شرکت راه‌آهن است ، ‌دولت تصمیم به تغییر دستگاه‌ اجرایی این خط ریلی گرفته است . با وجود تمام سختی‌ها در حال همکاری و همفکری با سازمان برنامه‌وبودجه برای پیدا کردن راهکاری هستیم تا بخش نیمه‌تمام از سوی شرکت ساخت انجام شود و در غیر این صورت باید راهکار دیگری در این مورد تدبیر شود .

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سؤال خبرنگاران به پروژه آزادراهی کنارگذر جنوبی تهران اشاره کرد و گفت : علی‌رغم اینکه ۴۰ کیلومتر دیگر به این پروژه اضافه‌شده اما با در نظر گرفتن فراهم شدن منابع مالی از سوی دولت ، واگذاری اوراق مشارکت و پرداخت ۸۰ درصد سهم دولت به کنارگذر جنوبی تهران این پروژه از روند ساخت خوبی برخوردار است و طبق گفته قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا پیمانکار این پروژه تا پایان سال آماده بهره‌برداری می‌شود .

 

 

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل همچنین با اشاره به آزادراه تهران-شمال نیز بیان کرد : کارگاه‌های این پروژه نیز فعال هستند و بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و شرکت آزادراهی بر تکمیل و تحویل قطعه یک این پروژه تا پایان سال جاری مصمم هستند .

خادمی با اشاره به راه‌آهن خواف-هرات گفت : هم‌اکنون فقط ۲ کیلومتر از عملیات اجرایی تا مرز غوریان باقیمانده است و بالاست ریزی به میزان ۲۸ واگن در ۶۰ کیلومتری داخل مرز افغانستان در حال اجراست . همچنین زیرکوب نیز در آینده نزدیک کار خود را آغاز خواهد کرد لذا این‌طور به نظر می‌رسد که عملیات اجرایی این پروژه نیز تا پایان تابستان به اتمام برسد .

وی در ادامه به راه‌آهن چابهار-زاهدان نیز اشاره کرد و گفت : بخش اول این خط با منابع داخلی در حال اجراست و هم‌اکنون ۶۱۰ کیلومتر از پروژه بالغ‌بر ۳۲.۵ درصد و زیرسازی این پروژه نیز ۴۴ درصد پیشرفت دارد . اولویت ما در این پروژه از زاهدان تا ایرانشهر است که حدود ۶۵ درصد در زیرسازی پیشرفت فیزیکی دارد و امیدواریم امسال ۱۵۰ کیلومتر را برای ریل‌گذاری آماده کنیم .

معاون وزیر راه و شهرسازی از مذاکره با هندی‌ها برای تأمین مالی راه‌آهن چابهار-زاهدان خبر داد و گفت : البته خواسته‌های ما به‌عنوان بخشی از مذاکرات انجام‌شده توسط وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به هندوستان مطرح شده است . در واقع مذاکرات برای خط اعتباری بزرگی است که علاوه بر زیرساخت راه‌آهن چابهار-زاهدان ، ‌خرید لکوموتیو و سایر موارد مربوط راه‌آهن را هم نیز در آن پیش‌بینی‌شده است و در صورت بازگشایی این خط اعتباری از سوی هندی‌ها مشکلات مالی و فنی برای این پروژه ریلی برطرف خواهد شد . از جاسک به چابهار در حال احداث بزرگراه‌ جدید هستیم .

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در خصوص راه‌آهن گرگان-بجنورد-مشهد نیز گفت : برای ساخت این پروژه با کنسرسیومی متشکل از آستان قدس رضوی و یک شرکت چینی با برآورد ۱۰ هزار میلیارد تومان معادل ۱۸.۲ میلیارد یوآن (واحد پول چین) به توافق رسیدیم و دو هفته قبل ابلاغ شد . شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل عملکرد پیمانکاران به‌ویژه در پروژه‌های مهم و ملی را زیر ذره‌بین قرار می‌دهد . لذا چگونگی فعالیت آن‌ها تعیین‌کننده ادامه همکاری شرکت ساخت و توسعه با آن‌ها به شمار می‌رود .

منبع: ایران وی

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: