عضو هیئت مدیره راه‌آهن در گفت‌وگو با عیارآنلاین مطرح کرد:

بهره‌برداری از خط ریلی شلمچه-بصره در پایان سال ۹۸

رسولی با اشاره به تفاهم‌نامه اخیر بنیاد مستضعفان با کشور عراقی در رابطه با ساخت خط ریلی شلمچه-بصره گفت: طول دوره­ مطالعه و احداث این طرح در تفاهم­‌نامه دو سال در نظر گرفته شده است. پیش‌بینی می‌شود تا پایان نیمه اول سال ۹۷ مطالعات فاز یک و دو تمام شود و آماده شروع عملیات اجرایی و احداث شویم. یک سال و نیم هم عملیات اجرای این پروژه زمان می‌برد.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی عیارآنلاین، یکی از مهمترین الزامات توسعه اقتصادی کشورها، گسترش ارتباطات تجاری با همسایگان  است. در بین کشورهای همسایه با ایران، کشور عراق  با ۱۴۵۸ کیلومتر، طولانی‌ترین مرز با ایران را به خود اختصاص داده است. طبق آخرین آمار منتشر شده در سال ۹۶، کشور ایران ۱۱.۵ میلیون تن کالا معادل ۵.۵ میلیارد دلار به عراق صادرات انجام داده است که این حجم از صادرات عمدتا بصورت جاده‌ای حمل شده است.

نمودار۱- ارزش دلاری صادرات به کشور عراق

در کنار این به دلیل قرابت‌های فرهنگی و مذهبی سالانه شاهد مسافرت جمع کثیری از ایرانیان برای عتبات و عالیات و سایر فعالیت‌ها به کشور عراق هستیم. افزایش تعداد مسافران ایرانی از ۷۰۰ هزار نفر در سال ۱۳۹۲ به ۴٫۵ میلیون نفر در ۱۳۹۵ نشان دهنده رشد چشمگیر حجم تردد‌ها بین ایران و عراق در سال‌های اخیر است.  با در نظر گرفتن مزایای اقتصادی و فرهنگی مطرح شده، ناگفته پیداست که فراهم کردن زیرساخت‌های ارتباطی بین دو کشور ضرورتی راهبردی است. در همین راستا، اتصال ریلی به کشور عراق ( تکمیل خط ریلی شلمچه-بصره) از اهمیت بالایی برخوردار است.

لازم به ذکر است، خط آهن ۳۲ کیلومتری شلمچه-بصره با احداث یک پل بر روی اروند، امکان اتصال ریلی ایران به عراق را فراهم می‌سازد. احداث این خط در سال‌های ۹۰ و ۹۳ موضوع دو تفاهم نامه میان ایران و عراق بوده است. حال با گذشت ۴ سال از امضای آخرین تفاهم نامه میان ایران و عراق بدلیل محدودیت منابع مالی عراق برای تخصیص به این پروژه، عملیات اجرایی هنوز آغاز نشده است.

در این راستا با مهندس سعید رسولی، عضو هیئت مدیره راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، گفت‌وگوی صورت گرفته که مشروح آن به شرح زیر است.

عیارآنلاین: پروژه احداث خط آهن شلمچه به بصره در چه وضعیتی قرار دارد؟

رسولی: برای اتصال شلمچه به بصره و تکمیل این کریدور که از اهمیت بالایی هم برای ما برخوردار است باید ۳۵ کیلومتر خط ریلی به همراه یک پل ۷۰۰ متری احداث شود. از گذشته تکمیل این خط ریلی مورد توافق طرفین بوده است. تفاهم­نامه­‌هایی هم پیرامون این موضوع امضا شده است. اهمیت احداث این خط ریلی به حدی بوده است که رئیس جمهور محترم، وزیر محترم راه و شهرسازی و حتی استاندار خوزستان بارها در مذاکرات خود با طرف عراقی به آن پرداخته تا زمینه اجرای این طرح فراهم شود.

عیارآنلاین: باتوجه به عدم پایبندی عراق به تعهداتی که در دو تفاهم نامه سال های ۹۰ و ۹۳ برای ساخت ۳۲ کیلومتر خط آهن از شلمچه به بصره داده است برنامه ایران برای تکمیل این محور ترانزیتی چیست؟

عضو هیئت مدیره  راه‌آهن: درحال حاضر با بنیاد مستضعفان مذاکراتی انجام شده و آن­ها برای فاینانس این طرح اعلام آمادگی کرده‌اند. اعتبارات مورد مورد نیاز برای کل پروژه ۴۰۰ میلیارد تومان است که مقرر شده ۶۰ درصد از هزینه‌های کامل این طرح را بنیاد مستضعفان و ۴۰ درصد باقی مانده را شرکت راه آهن بر عهده گیرد.

این طرح در قانون بودجه ردیف مشخصی دارد و هر ساله مبلغی به آن اختصاص داده می‌­شود که عملکرد نداشته منتها اعتبار مصوب داشته است. برای سال ۹۷ هم ۷۳ میلیارد ریال اعتبار در این طرح پیش‌­بینی شده است که البته اگر در واقع عملیات اجرایی شروع شود و اگر نیاز به منابع بیشتری باشد قاعدتاً با استفاده از راهکارهای بودجه‌ای مثل جابه‌جایی می­شود منابع مالی دیگری را تأمین کرد.

عیارآنلاین: ۴۰ درصد سهم راه‌آهن را شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور عهده‌دار خواهد بود یا شرکت راه‌آهن به صورت مستقل این کار را انجام خواهد داد؟

رسولی: این تفاهم نامه بین شرکت راه‌آهن و بنیاد مستضعفان منعقد شده است و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور مسئولیتی پیرامون این پروژه بر عهده ندارد.

عیارآنلاین: به نظر شما تکمیل خط ریلی شلمچه به بصره چقدر زمان می‌برد؟

عضو هیئت مدیره راه‌آهن: طول دوره­ مطالعه و احداث این طرح در تفاهم­نامه دو سال در نظر گرفته شده است. پیش‌بینی می‌شود تا پایان نیمه اول سال ۹۷ مطالعات فاز یک و دو تمام شود و آماده شروع عملیات اجرایی و احداث شویم. یک سال و نیم هم  اجرای این پروژه زمان می‌برد.

عیارآنلاین: مذاکرات بنیاد مستضعفان با طرف عراقی در رابطه با ساخت این محور به چه صورتی خواهد بود؟

رسولی: بنیاد مستضعفان تفاهم‌­نامه­‌ای با طرف عراقی برای تأمین مالی آن‌ها خواهد داشت. البته دولت ایران این تضمین را به بنیاد مستضعفان می‌­­دهد که اگر طرف عراقی سهم خود را تأمین نکرد دولت جمهوری اسلامی ایران این منابع را بپردازد. آن­چه که برای ما مهم است اجرای سریع این طرح و اتصال شبکه­‌ی ریلی ما در آن نقطه است که این از اهمیت برخوردار است ان­شاءالله باید تلاش کنیم هر چه زودتر این اتفاق بیفتد.

عیارآنلاین: با درنظر گرفتن حجم بالای تردد زائران از مرز شلمچه آیا برنامه‌ای جهت تسهیل رفت‌ و آمد زائرین عتبات و عالیات در نظر گرفته‌اید؟

عضو هیئت مدیره راه‌آهن: در ارتباط با تعدد زائران معزز از طریق مرز شلمچه در دو سال گذشته خدا توفیق داد که قطار تهران کربلا و قم کربلا را راه اندازی کردیم. این اراده وجود دارد که تردد زائرین تسهیل شود، البته در همان قطعه­ شلمچه به بصره زائرین به وسیله­ اتوبوس جابه‌جا می­‌شدند یعنی یک مسیر زمینی را طی می‌­کردند و دوباره از بصره با قطار به کربلا می­‌رفتند. امیدواریم با اتصال سریع شلمچه به بصره زائرین بتوانند به صورت مستقیم به کربلا روند.

یک اتفاق مهم دیگری هم که در این مسیر خواهد افتاد اتصال سربندر به خرمشهر است. این طرح با مشارکت منطقه­ آزاد اروند، فولاد خوزستان و یک شخص ثالث با شرکت راه‌آهن به عنوان دولت انجام خواهد شد. این خط حدود ۶۰ کیلومتر است. ازجمله مزایای این خط ریلی اتصال سربندر که یک پایانه بندری است به کریدور شلمچه به بصره و پیدا کردن نقش ترانزیتی است. این اتفاق خوشبختانه در شرف انجام است و انشالله در هفته‌های آتی تفاهم نامه آن انجام می‌شود.

 

چهره‌ها:

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: