۱۳ خرد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۲

همسویی رسانه‌‌های داخلی با رسانه‌های غربی در موضوع تحدید نسل

در حالی روند نه تنها خنثی بلکه ضد جمعیتی در رسانه‌های داخلی به چشم می‌خورد که رسانه‌های غربی برای ترویج افزایش فرزندآوری در کشورهای خودشان و تبلیغ عکس این مسئله در ایران به شدت مشغول هستند.

به گزارش عیارآنلاین، «فرزند آوری» و «افزایش جمعیت»، موضوعی که مدت‌هاست به یکی از دغدغه‌های اصلی مقام معظم رهبری در حوزه خانواده تبدیل شده و ایشان بارها به اهمیت ابعاد این مسئله‌ در راستای پیشرفت کشور صحبت کرده‌اند.

شایسته بود زمانی که ایشان این دغدغه را در پاییز سال ۱۳۹۱ در سفری که به استان خراسان شمالی داشتند و به‌طور صریح با مردم در میان گذاشتند مسئولان و دست‌اندرکاران این دغدغه ملی را جدی‌تر گرفته تلاشی درخور را ارائه می‌کردند. جا داشت که رسانه‌ها و در رأس آن صدا و سیما به سمت‌ سیاست تبلیغ و اقناع مسئله‌ی افزایش جمعیت هدایت‌ می‌شد و از این ابزار تاثیر گذار در اذهان عمومی به منظور پیشبرد اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران استفاده می‌کرد.

چه‌طور می‌شود که صدا و سیما تمامی توان و تشکیلات خود را به طور هوشیارانه برای پیشبرد اهداف تبلیغاتی در پیشبرد سیاست تحدید نسل به کار گرفت اما اکنون که بارها مرکز آمار و شخص مقام معظم رهبری هشدارهای مکرری را درباره‌ی به صدا درآمدن زنگ خطر پیری جمعیت در ایران داده‌اند این‌ چنین ضعیف عمل می‌کند!

در حالی  این روند نه تنها خنثی بلکه ضد جمعیتی رسانه‌های داخلی به چشم می‌خورد که رسانه‌های غربی برای ترویج افزایش فرزندآوری در کشورهای خودشان و تبلیغ عکس این مسئله در ایران به شدت مشغول هستند. به عنوان مثال آنها برای تبلیغ فرزند آوری و بارداری حتی به استفاده و نمایش مدلینگ ها به عنوان اشخاص تاثیرگذار بر سبک زندگی زنان غربی روی آورده‌اند و با استفاده از زنان باردار یا همراه با نوزاد در استیج های کمپانی‌های فشن زنان را به فرزند آوری تشویق می‌کنند.

اما نوبت که به ایران می‌رسد همین رسانه‌های غربی درحرکتی متناقض تربیت و پرورش حیوانات به خصوص سگ را برای زنان ایرانی تجویز می‌کنند! به طوری که در شبکه‌های ماهواره‌ای متعدد به‌جای فرزند آوری در خانواده‌های ایرانی گزینه تربیت و نگهداری از سگ را پیشنهاد می‌کنند.

نکته مهم ماجرا آنجا است که رسانه‌های داخلی کشورمان نیز از جنبه‌ای با آنان همراهی می‌کنند. به عنوان مثال در تبلیغات تلویزیونی، بیشتر بر تک‌فرزندی تأکید کرده و هیچ‌گاه خانواده‌های با جمعیت زیاد را به‌عنوان الگوی تبلیغات بازرگانی انتخاب نکرده‌اند.

واقعیت این است که مشکل «تحدید نسل» موضوعی است که مدت‌هاست گریبان گیر کشورهای غربی شده است. بسیاری از کشورهای جهان، امروز به معضل بزرگی چون پیری جمعیت و عدم تمایل نسل جوان به فرزند آوری مبتلا شده‎‌اند و مدت‌هاست با همه‌ی توان به فکر و اجرای سیاست‌های تشویقی افزایش جمعیت هستند. به عنوان مثال چند سال قبل در کاخ کرملین روسیه مراسمی برگزارشد که در آن «نشان ملی» روسیه از سوی رئیس جمهور پوتین به منتخب این نشان اهدا شد. این نشان ملی در کشور روسیه «والدین باافتخار» نام‌گذاری شده بود. نکته قابل‌تأمل آن بود که این نشان به زوج‌های جوانی تقدیم نشد که نخبه، مخترع و یا مبتکر باشند بلکه این «نشان ملی» که در کشور روسیه از درجه اهمیت سیاسی و اجتماعی بالایی نیز برخوردار است برای «خانواده‌های پرجمعیت» در نظر گرفته‌شده بود.

تردیدی بر خطا بودن استمرار سیاست کنترل جمعیت نبوده و کارشناسان نیز به این نکته اذعان دارند که آنچه موجب پیشرفت یک کشور در عرصه‌های گوناگون سیاسی، اجتماعی و فرهنگی می‌شود امید، شادابی و نشاط است، که این عناصر مسلماً در نسل جوان موج می‌زند و همین مسئله موجب افزایش سرعت حرکت کشور به سمت پیشرفت در عرصه‌های مختلف داخلی و بین المللی خواهد شد.

کشور ایران به‌طور طبیعی و جغرافیایی ظرفیت و پذیرش جمعیت بیشتر را دارد و همانطور هم که مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با مسئولان نظام فرمودند که جمعیت جمهوری اسلامی ایران به ۱۵۰ میلیون هم خواهد رسید که البته مستلزم برنامه‌ریزی‌های دقیق حمایتی دولت از خانواده‌ها برای رسیدن به این چشم انداز جمعیتی است.

نظام جمهوري اسلامي ايران با گذشت بيش از بيست سال از اجراي سياست تحديد جمعيت، با توجه به ملاحظات گوناگون اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي، سياسي و امنيتي، سياست افزايش جمعيت را در پيش گرفته است.
بي ترديد، براي تحقق اين سياست جديد جمعيتي، بايد اقدام‌هاي متعددي در حوزه‌هاي گوناگون انجام شود؛ ولي يکي از مهم ترينِ اين اقدام‌ها، «فرهنگ سازي» و تغيير گفتمان جامعه، از کاهش جمعيت به افزايش جمعيت است.
بر اين اساس، رسانه ملي در جايگاه يکي از مهم ترين دستگاه‌هاي گفتمان ساز کشور، که به تعبير مقام معظم رهبري مسئوليت «مديريت و هدايت فرهنگ و افکار عمومي جامعه» را بر عهده دارد، بايد بر مبناي طرح و برنامه‌اي دقيق، براي تحقق سياست جديد جمعيتي کشور وارد ميدان شود و از همه ظرفيت‌هاي خود برای تولید برنامه‌های موثر استفاده کند.

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: