حکایتی از بی‌مهری به تولیدکنندگان هواپیماهای داخلی

غربت هواپیماسازان داخلی در سرزمین مادری

مدت زمان طولانی از تعطیلی بخش بسیار مهمی از صنایع استراتژیک هوایی کشور می‎گذرد؛ در این راستا یکی از اعضای کمیسیون صنابع مجلس در تذکری، خواستار تسریع در بازگشایی کارخانه تولید هواپیمای ایران ۱۴۰ شد. باید توجه داشت که با توسعه این هواپیما در بخش نظامی، راه ورود شرکت‎های فعال در حوزه صنایع هوایی به بازارهای بین‎المللی قطعات هواپیما هموارتر شده و امکان بومی سازی قطعات پیچیده‎تر فراهم می‎شود.

به گزارش عیارآنلاین هواپیمای ایران-۱۴۰ با مشارکت اوکراین و روسیه در ایران مونتاژ می‌شد. ایران-۱۴۰ هواپیمایی کوتاه‌برد با دو موتور توربوپراپ می‌باشد که قادر به حمل ۵۲ مسافر، فرود در فرودگاه‌های خاکی و همچنین ۳۰۰۰ کیلومتر پرواز بدون سوختگیری می‌باشد. این هواپیما می‌تواند برای حمل مسافر، بار یا هر دو پیکربندی شود. تاکنون فقط ۷ فروند از این هواپیما در ایران تولید شده است. در سال ۱۹۹۶ شرکت هواپیماسازی آنتونوف قراردادی را با شرکت هواپیماسازی هسا ایران امضا کرد که به موجب آن اجازه‌نامه تولید این هواپیما در ایران و در استان اصفهان به نام ایران-۱۴۰ فراز (Iran-140) صادر شد.

نادر قاضی‌پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در اردیبهشت‌ماه سال جاری به همراه پنجاه نفر از سایر نمایندگان به رئیس‌جمهوری در رابطه با تسریع در راه‌اندازی کارخانه هواپیماسازی ایران ۱۴۰ بعد از تعطیلی سال‌های اخیر تذکر کتبی داد و درباره نامه مذکور گفت: توانایی ساخت هواپیما در داخل کشور وجود دارد و نیازمند عزم جدی در این ضمینه هستیم.

عضو کمیسیون صنایع مجلس همچنین بیان کرد با توجه به این که نمی‌شود در تمامی حوزه‌ها بخصوص حوزه های استراتژیک به غرب وابسته بود، با توجه به توانمندی‌های متخصصین داخلی امکان ساخت وجود دارد.

با توجه به شرایط طراحی این هواپیما که برای کاربری های کشور روسیه طراحی و ساخته شده است باید از این هواپیما در شرایط کاربردی ویژه‌ای بهره‌برداری می‌شد. با توجه به دشت بودن و ارتفاع پایین مناطق مختلفی از روسیه که این هواپیما مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین دمای عملیاتی این هواپیما باید برای عملیاتی شدن این هواپیما از موتورهای قوی‌تری استفاده می‌شد و این موتورهای توربوپراپ فعلی برای این شرایط عملیاتی ایران طراحی نشده بود.

وی همچنین اشاره کرد این هواپیما می‌تواند در پروازهای آزمایشی و همچنین آموزشی، تمرینی خلبانان مورد بهره‌برداری قرار گیرد. اما متاسفانه حتی اجازه پرواز موقت هم به آن داده نمی‌شود تا بتوانند با تحقیق و پژوهش نقایص آن را برطرف کرده و هواپیمای بومی تولید گردد.

وی همچنین با اشاره به نیاز به تجربه بیشتر در حوزه صنایع هوایی بیان کرد نباید با مجوزهای داخلی خودمان باعث محدودیت در توسعه تحقیقات در حوزه صنایه هوایی شویم. مجوزهای خارجی نیز برای پروازهای بین‌المللی حکمفرما است و برای پروازهای داخلی نیازی به مجوز اوفک نیست.

قاضی‌پور پیشنهاد کرده است دولت برای موضوع بومی‌سازی هواپیما یک لایحه به مجلس تسلیم کند تا موافقان و مخالفان با بررسی بیشتر، یک طرح جامع و کامل تصویب کنند.

وی همچنین افزود: تمام ابزاری که برای ساخت هواپیما، هلی‌کوپتر، موشک، زیردریایی و … موردنیاز است مواد اولیه‌اش تحریم بوده است. ببینید این آقایان چقدر زحمت کشیده‌اند که کار را به اینجا رسانده‌اند.  هیچ مواد اولیه‌ای نمی‌توانستند وارد کنند. هیچ دستگاهی نمی‌توانستند وارد کنند ولی با همت و پشتکار توانستند دستگاه‌ها را خودشان بسازند و مواد اولیه را تهیه کنند و هواپیمایی تولید کنند. کسی هم نمی‌گوید ایده‌آل است و ما هم قبول داریم نقص دارد ولی باید کمک کرد و نقصش را برطرف کرد. پول بدهند و اجازه بدهند تا نقصش را برطرف کنند.

امید است با تسریع در بازگشایی کارخانه تولید این هواپیمای بومی و توسعه زیرساخت هواپیماسازی راه ورود ایران به این صنعت مهم و استراتژیک هموارتر گردد.

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: