اولویت محور ریلی چابهار ـ سرخس نسبت به گرگان ـ مشهد

ماموریت آستان قدس محرومیت زدایی است نه پیمانکاری

انتظار می‌رود آستان قدس رضوی در راستای اجرای مأموریت‌های خود، بجای پرداختن به امور پیمانکاری و دریافت حق بالاسری برای ساخت محورهای جدید، نسبت به تکمیل محورهای راهبردی در دست ساخت موجود که از اولویت بالاتری نیز برخوردار هستند اقدام نماید و در این موضوع با کمک دولت نسبت به تکمیل خط آهن چابهار ـ سرخس اهتمام ورزد.

به گزارش عیارآنلاین، عدم اولویت بندی در توسعه شبکه ریلی و به تبع آن توسعه اقتصادی کشور از سال‌های گذشته در پروژه‌های زیرساختی کشور قابل ردیابی بوده است. قرار داد اخیری که میان وزارت راه و شهرسازی و شرکت عمرانی آستان قدس رضوی به امضاء رسیده است، نمونه بارزی از این بی توجهی در تخصیص منابع محدود دولتی برای توسعه زیرساخت‌هاست.

به نقل از روابط عمومی آستان قدس رضوی، قرارداد ساخت راه‌آهن مشهد – بجنورد – گرگان پس از کش‌وقوس‌های فراوان میان شرکت مسکن‌وعمران آستان قدس رضوی و وزارت راه و شهرسازی به امضا رسید. پروژه ساخت راه‌آهن مشهد – گرگان یکی از برنامه‌های ریلی وزارت راه و شهرسازی در کشور به شمار می‌رود که شرکت مسکن و عمران قدس رضوی توانست با کسب بالاترین امتیاز در میان شرکت‌های حاضر در مناقصه، ساخت این پروژه را بر عهده بگیرد. محمدرضا رئیسی مدیرعامل شکرت مسکن و عمران آستان قدس در این باره توضیح داد: «با توجه به اینکه قرارداد به‌صورت ارائه طرح و ساخت است، لذا انجام خدمات مهندسی، طراحی و همچنین تأمین مصالح و عملیات اجرایی پروژه شامل زیرسازی، روسازی، علائم، ارتباطات و ساختمان ایستگاه‌ها توسط شرکت مسکن و عمران قدس رضوی انجام خواهد شد». رئیسی در ادامه با اشاره به مدت و مبلغ قرارداد تصریح کرد: «مدت قرارداد ۵ سال و مبلغ آن با احتساب تمامی هزینه‌ها ازجمله تملک، بیش از ۱۸ میلیارد یوآن تعیین‌شده است.

این قرارداد درحالی میان وزارت راه و شهرسازی و آستان قدس رضوی به امضاء می‌رسد که اصلی‌ترین محور ترانزیتی کشور پس از گذشت ۸ سال از آغاز عملیات اجرایی بدلیل کمبود منابع مالی، پیشرفتی کمتر از ۱۵ درصد داشته است. ساخت محور ریلی چابهار ـ سرخس به عنوان کلیدی‌ترین کریدور ترانزیتی شرق کشور به حساب می‌آید که عملیات اجرایی آن از سال ۸۹ آغاز شده است. این خط ریلی از دوقطعه اصلی چابهار ـ زاهدان و زاهدان ـ تربت‌حیدریه تشکیل شده است. قطعه اول با طول ۵۸۰ کیلومتر که تنها ۴۰ درصد از کل مسیر را تشکیل می‌دهد، تا اکنون فقط ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. این درحالی است که پیشرفت عملیات عمرانی قطعه دوم به طول ۷۶۰ کیلومتر از سال ۹۳ تا کنون در حد صفر بوده است.

تکمیل و بهره برداری از این زیرساخت در شرق کشور سبب خواهد شد تا علاوه بر بهره مندی از مزایای ترانزیت کالا برای کشور، اقتصاد استان‌های محروم شرق کشور از جمله سیستان‌وبلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی دچار تحول شود. اتصال معادن شرق کشور در استان خراسان جنوبی به زیرساخت ریلی و همچنین کاهش هزینه‌های دسترسی به مراکز عمده بار و بازار مصرف سبب خواهد شد تا سرمایه گذاران نسبت به سرمایه گذاری در این استان‌ها که از ظرفیت‌های بکری برخوردارند اقدام نمایند و از این طریق دست آوردهای اقتصادی زیادی در جهت توسعه آبادانی و اشتغال مردم شرق کشور فراهم خواهد شد. در همین رابطه می‌توان به مأموریت‌های آستان قدس رضوی برای محرومیت زدایی و توسعه شرق کشور اشاره کرد. براین اساس انتظار می‌رود آستان قدس رضوی در راستای اجرای مأموریت‌های خود، بجای پرداختن به امور پیمانکاری و دریافت حق بالاسری برای ساخت محورهای جدید، نسبت به تکمیل محورهای راهبردی در دست ساخت موجود که از اولویت بالاتری نیز برخوردار هستند اقدام نماید و در این موضوع با کمک دولت نسبت به تکمیل خط آهن چابهار ـ سرخس اهتمام ورزد.

هم اکنون که ۴۰ سال از عمر انقلاب اسلامی با آرمان برقراری عدالت می­گذرد، ضروری است توجه به استان‌های محروم که از ظرفیت‌های بالای اقتصادی در کشاورزی، صنعت و انرژی برخوردار هستند بیشتر شود و نسبت به توزیع و تخصیص منابع دولتی برای ایجاد زیرساخت بین همه استان‌ها به عدالت عمل شود. قطعاً در تحقق این هدف نقش نهادهای غیردولتی همچون آستان قدس رضوی تأثیرگذار خواهد بود.

 

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: