مشاور فن‌آوری طرح پیمایش در گفتگو با عیارآنلاین:

فاز دوم طرح پیمایش در حال تامین زیرساخت است

سید سعید عارفی درباره روند اجرایی طرح پیمایش به عنوان یکی از بزرگترین طرح‌های هوشمند مبارزه با قاچاق سوخت، گفت: فاز اول طرح پیمایش با هدف تخصیص سهمیه گازوئیل بر اساس اسناد حمل و نقل از مهرماه ۹۴ آغاز شد و در ادمه فاز دوم این طرح براساس دستگاه موقعیت یاب به زودی انجام می‌شود و در حال حاضر مقدمات آن اجرایی شده و در حال تکمیل زیرساخت‌های آن هستیم.

به گزارش عیارآنلاین، گازوئیل یکی از مهم‌ترین و پرمصرف‌ترین فرآورده‌های نفتی کشور است که در بخش حمل‌و‌نقل جهت باربری و در تامین سوخت نیروگاه‌های برق کشور بخصوص در ماه‌های سرد سال، نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. قاچاق سوخت یکی از بزرگترین معضلات اقتصادی کشور است و سال‌هاست که حجم قابل توجهی از سوخت، به ویژه گازوئیل یارانه‌ای، به خارج از مرزها منتقل می‌شود و بخش عظیمی از منابع ملی کشور به هدر می‌رود.

طرح تخصیص گازوئیل به خودروها بر مبنای عملکرد موسوم به طرح پیمایش، بزرگترین و یکی از هوشمندترین طرح‌های مبارزه با قاچاق سوخت در کشور است که مرحله اول آن از ابتدای مهرماه ۹۴ اجرایی شد و دستاوردهای مهمی مانند کاهش روزانه ۸ میلیون لیتری قاچاق گازوئیل را در پی داشت. در واقع، اجرای طرح پیمایش، گام بزرگی در راستای پیاده سازی بندهای ۱۳، ۱۵ و ۱۹ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی و شفاف سازی اقتصاد بوده است.

در این راستا سید سعید عارفی مشاور فن‌آوری طرح پیمایش در گفتگو با عیارآنلاین درباره آخرین وضعیت  مصوبه هیئت دولت طرح پیمایش گازوئیل گفت: طرح پیمایش حمل و نقل در دو فاز اجرایی شد که در فاز اول تخصیص سهمیه گازوئیل براساس اسناد حمل و نقل بود و براساس بارنامه انجام می‌شد که از مهر ۹۴ آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

وی درباره روند اجرایی فاز دوم این طرح نیز گفت: فاز دوم براساس دستگاه موقعیت یاب انجام می‌شود مقدمات آن اجرایی شده و در حال تکمیل زیرساخت‌های آن است. این زیرساخت‌ها در حوزه سازمان راهداری و وزارت کشور هم در حال آماده سازی است. فقط تامین هزینه‌ دستگاه‌های موقعیت یاب باقی مانده که قرار شده توسط  وزارت نفت تامین شود ابتدا باید در شورای اقتصاد نیز این موضوع تصویب شود تا این طرح به طور کامل عملیاتی شود.

عارفی در ادامه درباره علل افزایش مصرف گازوئیل در دوسال اخیر گفت: همواره پس از اجرای طرح پیمایش مصرف گازوئیل کاهش پیدا کرده و کمتر از سال ۹۳ شده است. اما اینکه پس از اجرای طرح پیمایش افزایشی داشته باشیم به مسائلی همچون افزایش کاهش رکود اقتصادی و افزایش ناوگان حمل و نقل باری برمی‌گردد و طبیعی است که افزایش مصرف داشته باشیم. همچنین افزایش تعداد بارنامه و رشد جابه‌جایی کالا از دیگر عوامل افزایش مصرف گازوئیل در یک یا دو سال اخیر است. تعداد بارنامه‌ها در یک سال اخیر بین ۷ تا ۸ درصد  افزایش پیدا کرده است اما افزایش مصرف به این اندازه نیست.

همچنین با توجه به این که این طرح هنوز به طور کامل اجرایی نشده است یقینا بحث قاچاق نیز در میزان افزایش مصرف گازوئیل موثر است که افزایش قیمت دلار و افزایش فاصله قیمت گازوئیل در خارج از کشور با ایران، بحث قاچاق ممکن است افزایش یافته باشد.

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: