۱ خرد ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۰۹
گزارش اختصاصی عیارآنلاین در بازدید از شرکت ذوب‎آهن اصفهان

شرکت ذوب آهن موفق به تولید ریل‌ ملی با کیفیت شده است/ ادامه روند تولید ریل در انتظار حمایت راه‌آهن است

شرکت ذوب آهن اصفهان به وسیله یکی از مجهزترین دستگاه نورد ریلی که دارای استاندارد‌های اتحادیه اروپا می‌باشد، موفق به تولید ریل‌های U33 و UIC60 با استاندارد‌های روز دنیا شده است. استاندارد‌های که توسط نماینده شرکت بازرس فرانسویBureauroveritas که از سوی شرکت راه‌آهن معرفی شده بود، مورد تائید نهایی قرار گرفته و آماده بهره‌برداری است.

به گزارش عیارآنلاین، در روزهای گذشته مسئولین شرکت راه‌آهن طی مصاحبه‌های مختلف، شرکت ذوب آهن اصفهان را فاقد توان تولید ریل استاندارد دانستند. در همین راستا، مجموعه فولادی ذوب آهن اصفهان هفته گذشته ( ۲۴ اردیبهشت) هماهنگی‎های لازم را جهت بازدید از خط تولید ریل ملی این کارخانه را برای جمعی از کارشناسان و اصحاب رسانه از جمله خبرنگار سرویس حمل ونقل پایگاه خبری تحلیلی عیارآنلاین فراهم آورد؛ در این بازدید، کارشناسان فنی ذوب‌آهن اصفهان، نماینده شرکت فرانسوی BV و برخی مدیران این مجموعه حضور داشتند که در ادامه گزارش کارشناسی عیارآنلاین درباره این سفر یک روزه آورده شده است:

شرکت ذوب آهن اصفهان به وسیله یکی از مجهزترین سیست‌های نورد که دارای استاندارد‌های اتحادیه اروپا می‌باشد، موفق به تولید ریل‌های U33 و UIC60 با استاندارد‌های روز دنیا شده است. از اتفاقات مهم بازدید این بود که گواهی تائیدیه کیفیت ریل‌های تولید شده و اخذ استاندارد‌های لازم در حضور خبرنگار عیارآنلاین، توسط بازرس راه‌آهن صادر و تحویل شرکت ذوب آهن شد.  شرکت بازرس فرانسوی Bureauroveritas از سوی شرکت راه‌آهن معرفی شده بود تا بر فرایند نصب خط تولید و همچنین تولید و تست ریل‌های ذوب‌آهن نظارت داشته باشد. بدین ترتیب طبق قرارداد، شرکت راه‌آهن موظف است نسبت به دریافت محموله تولید شده اقدام نماید.

 

به اعتقاد کارشناسان متالورژی، خط تولید ریلی که توسط شرکت ذوب‌آهن اصفهان از شرکت آلمانی کوتنر«Kuttner» برای تولید ریل خریداری شده یکی از مجهزترین نوردهای تولید ریل دنیا است.  به طوری که معتقدند، خط تولید ریل ذوب آهن اصفهان بسیار پیشرفته‌تر از خط تولید شرکت هندی جیندال «Jindal» است که درحال حاضر بزرگترین مبدا واردات ریل به کشور محسوب می‌شود.

درحالی شرکت جیندال هند بزرگترین مبدا وارداتی ریل به کشور محسوب می‌شود که گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که ریل‌های تولیدی این شرکت از کیفیت لازم برخوردار نیستند. گذشته از آن بر اساس شواهدی که از بازدید  خط تولید ریل شرکت جیندال توسط برخی کارشناسان ایرانی بدست آمده، خط تولید هندی تکنولوژی بسیار پایین‌تری نسبت به شرکت ذوب آهن اصفهان دارد.

علاوه بر خط تولید بی کیفیت شرکت هندی، زنجیره تامین تولید این شرکت برای تولید ریل ( شمش، آلیاژ و …) هم از استانداردهای بالایی برخوردار نیست. اما با این وجود شاهد بسته شدن قراردادهای مکرر با شرکت‌های هندی جهت واردت شمش به کشور هستیم. لازم به ذکر است که شرکت‌های داخلی تولید ریل ازجمله فولاد آلیاژ یزد امکان تولید شمش‌های با کیفیت‌تری نسبت به نمونه‌های وارداتی را دارند.

با توجه به اینکه درحال حاضر امکان تولید ریل با کیفیت و زنجیره تامین آن در کشور به وسیله شرکت‌های داخلی به وجود آمده  لازم است، مجموعه‌های بهره‌بردار داخلی ازجمله شرکت راه‌آهن، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل و شرکت‌های مترو از ذوب آهن اصفهان و سایر مجموعه‌های فولادی کشور حمایت کنند. علاوه بر آن لازم است با اتخاذ سیاست‌های تعرفه‌ای از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت از واردات ریل‌های خارجی جلوگیری شود.

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: