۳۰ ارد ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۵۸

زنگ خطر انحلال شرکت ساخت به صدا در آمده است.

کاهش تدریجی بودجه، گرفتن پروژه‌های زیرساختی حمل‌ونقل و واگذاری آنها به شرکت‌های بهره‌بردار و در نهایت تشکیل معاونت ساخت در ادارات راه و شهرسازی استان‌ها، زنگ خطر انحلال شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور را به صدا در آورده است.

به گزارش عیارآنلاین، در حال حاضر شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور دارای سه معاونت “ساخت و توسعه آزادراه‌ها”، “ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها” و “ساخت و توسعه راه‌ها” است. این شرکت پروژه‌های متعددی را در بخش‌های آزادراهی، انواع راه‌ها، راه‌آهن را در دست اجرا دارد، البته این زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی مجری هیچ پروژه بندری یا فرودگاهی نیست و سازمان‌ بنادر و دریانوردی و شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران طرح‌های این دو بخش را مدیریت می‌کنند.

طی سال‌های اخیر اعتبارات شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در بودجه کشور روند نزولی داشته است. اعتبار عمرانی (تملک دارایی‌های سرمایه‌ای) این شرکت امسال ۲ هزار و ۳۷۴ میلیارد و ۵۶۰ میلیون تومان است. این در حالی است که در لایحه بودجه سال گذشته اعتبارات این شرکت ۴ هزار و ۲۷۰ میلیارد و ۱۹۰ میلیون تومان بود. اعتبارات این شرکت در لایحه بودجه سال ۹۵ بالغ بر ۳ هزار و ۳۹۲ میلیارد و ۶۷۸ میلیون تومان بود.

مقایسه این ارقام حاکی از کاهش ۴۴.۳ درصدی بودجه شرکت ساخت در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ است.

گرچه مسئولان وزارت راه و شهرسازی کاهش بودجه‌ برخی زیرمجموعه‌های این وزارتخانه را به موضوع خشکسالی بودجه‌ای دولت مربوط می‌دانند،‌ به نظر می‌رسد اهداف دیگری در پس پرده اتفاقات چند سال اخیر وجود داشته است.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزیر راه و شهرسازی به تازگی از تغییر رویکردها در اصلاح ساختار ادارات استانی زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی خبر داده است.

علایی در این‌باره گفته است: در تشکیلات جدید با رویکرد مقام‌عالی وزارت… ساخت ساختمان‌های دولتی را با حوزه راه ها ادغام کردیم و معاونت ساخت و فنی در ادارات کل راه و شهرسازی استان های سراسر کشور تشکیل شده است. این معاونت مسئولیت بسیار سنگینی بر دوش دارد و یکی از معاونت‌های مهم در ادارات کل راه و شهرسازی است که ساخت راه‌های اصلی، فرعی، روستایی و ساختمان‌های دولتی و تاسیسات عمومی را برعهده خواهد داشت.

به گزارش تسنیم، این‌گونه به نظر می‌رسد که شمارش معکوس برای انحلال شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور آغاز شده است. یکی از مصائبی که هم‌اکنون این شرکت با آن مواجه است فشارهای محلی است که باعث شده منابع مالی پروژه‌های مهم صرف پروژه‌های درجه چندمی شود که تنها به واسطه وعده وعید برخی عملیات اجرایی آنها آغاز شده است. افزایش فشارهای محلی بر مدیران معاونت ساخت و فنی ادارات راه و شهرسازی استان‌ها و آغاز پروژه‌های تحمیلی در آینده‌ای نزدیک محتمل به نظر می‌رسد.

طی سال‌هایی که از عمر شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور می‌گذرد، ساخت و توسعه بنادر و در ادامه فرودگاه‌ها از این شرکت به سازمان بنادر و شرکت فرودگاه‌ها محول شد. طی سال‌های اخیر نیز (در دولت یازدهم و دوازدهم) پروژه‌های ریلی یکی پس از دیگری از شرکت ساخت گرفته شده و به راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران واگذار شده است. ساخت راه‌آهن همدان-سنندج، اصفهان-اهواز، قم-اصفهان و قزوین-رشت-آستار از جمله پروژه‌هایی بوده که به راه‌آهن به عنوان یک شرکت بهره‌بردار منتقل شده است.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها:

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: