پروژه چابهار-سرخس پس از گذشت 8 سال همچنان خاک می‌خورد

استفاده از ظرفیت قرارگاه سازندگی برای تکمیل راه‌آهن شرق

پروژه ریلی چابهار ـ سرخس که قرار بود محور توسعه استان‌های محروم و مرزی کشور قرار گیرد، هم اکنون بعد از گذشت ۸ سال از شروع عملیات عمرانی آن به کندی پیش می‌رود. زیرساختی که از طریق فعال نمودن ظرفیت معادن عظیم شرق کشور باعث رونق اقتصادی و به تبع آن، اشتغال‌زایی و سرریز شدن سرمایه‌های سرمایه‌گذاران هموار خواهد شد.

به گزارش عیارآنلاین، پروژه ریلی چابهار-سرخس که قرار بود محور توسعه استان‌های محروم و مرزی کشور قرار گیرد، هم اکنون  بعد از گذشت ۸ سال از شروع عملیات عمرانی آن به کندی پیش می­‌رود. زیرساختی که به واسطه فعال کردن حمل و نقل ریلی در استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی باعث شکوفایی اقتصادی از طریق فعال نمودن ظرفیت معادن عظیم شرق کشو خواهد شد و به تبع آن، اشتغال‌زایی و سرریز شدن سرمایه‌های سرمایه‌گذاران هموار خواهد گشت.

احداث این محور ریلی علاوه بر فراهم نمودن زیرساخت لازم برای فعال شدن اقتصاد شرق کشور، درآمدهای سرشاری از حمل بارهای ترانزیتی برای کشور به ارمغان خواهد آورد؛ چراکه محور ترانزیتی چابهار-سرخس، تنها کریدور ترانزیتی است که دسترسی کشورهای آسیای مرکزی را به آبهای آزاد فراهم می‌کند و از این طریق می‌تواند حجم زیادی از بارهای ترانزیتی این کشورها که قطب تولید محصولات غله آسیا هستند را جذب خود کند.

از طرف دیگر با راه اندازی این محور می‌توان بارهای ترانزیتی میان هند و افغانستان را جذب نمود. به عنوان نمونه حجم مبادلات هند و افغانستان تنها در ۵ سال گذشته به طور متوسط سالی ۲ میلیون تن بوده است که از طریق خاک ایران منتقل شده است. این موضوع به قدری برای هند مهم بود که این کشور خود برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار پیش قدم شد و تاکنون ۸۵ میلیون دلار تجهیزات بندری و یک خط اعتباری ۱۵۰ میلیون دلاری به آن تخصیص داده است.

حال که دولت نسبت به تکمیل این خط ریلی اهتمام لازم را ندارد، انتظار می‌رود نهادهای غیردولتی که فلسفه وجودی خود را خدمت‌گزاری به مردم به خصوص مناطق محروم می‌دانند، وارد گود میدان عمل شوند. از جمله این نهادها می‌توان به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء اشاره کرد. نهادی که هم اکنون پیمانکار احداث این خط ریلی از چابهار تا زاهدان است.

در مأموریت‌ها و راهبردهای مصوب قرارگاه خاتم در سند راهبردی سازندگی سپاه آمده است مأموریت قرارگاه، کمک به دولت در اجرای برنامه‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و تقویت بنیه دفاعی کشور از طریق مشارکت در اجرای پروژه‌های سازندگی در قالب مجری طرح، پیمانکار یا مشاور است. از سوی دیگر فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به مناسبت‌های مختلف بارها اعلام کرده است که : ورود سپاه به عرصه سازندگی با هدف خدمت به مردم و کمک به دولت‌ها است. سردار عبداللهی اعلام نموده: قرارگاه خاتم (ص) پیمانکار نیست و منافع شخصی در آن وجود ندارد و عرصه را بر شرکت‌های خارجی که سرمایه کشور را غارت می‌کردند، تنگ کرده است.

خدمات قرارگاه خاتم در طول دوران پس از انقلاب بر کسی پوشیده نیست. تلاش این نهاد غیردولتی بر اجرای پروژه­‌های زیرساختی در شرایط سخت اقتصادی و به ثمر رساندن پروژه‌ها همواره جزو نقاط درخشان فعالیت قرارگاه خاتم در عرصه‌های اقتصادی بوده است.

آنچه هم اکنون مورد انتظار است، ورود موثر و سازنده این قرارگاه با تمام توان فنی مهندسی خود در پروژه‌های راهبردی از جمله ساخت محور ترانزیتی چابهار-سرخس است که پس از گذشت سال‌ها به دلیل عدم اهتمام دولت و محدودیت‌های منابع مالی دولتی علی رغم تاکیدات مکرر مسئولین نظام همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برد.

آنچه وجه تمایز قرارگاه با دیگر بخش‌های خصوصی فعال در زمینه پروژه‌های عمرانی کشور است، رویکرد این نهاد در هدف از انتخاب پروژه‌ها است. چرا که سایر بخش‌های خصوصی با هدف کسب سود حاضر به انجام پروژه‌ها هستند اما آنچه از قرارگاه سازندگی انتظار می‌رود آن است که بدون معطل ماندن به بودجه‌های دولتی نسبت به ساخت و  تکمیل این محور ریلی راهبردی اقدام نماید. به عبارت دیگر شاه کلید خروج از بن‌بست فعلی در تامین مالی این پروژه تبدیل نوع قرارداد از مدل پیمانکاری به مشارکت عمومی-خصوصی است.

این بدان معنا نیست که قرارگاه خاتم در پروژه‌های غیراقتصادی وارد شده و به دنبال آن متضرر شود؛ چرا که با محاسبات کارشناسی صورت گرفته سرمایه‌گذاری در این پروژه اقتصادی بوده و می‌توان از عواید حاصل از بهره‌برداری از این پروژه در قالب قراردادی BOT بهره‌مند شد. به طور مختصر می‌توان گفت با جذب ۴ میلیون تن بار ترانزیتی در این محور و اخذ تعرفه فعلی برای حمل آن، نرخ بازده داخلی (IRR) برای سرمایه‌گذاری در این پروژه بیش از ۱۵ درصد ارزی خواهد بود که بدین صورت هزینه‌های ساخت این پروژه به همراه سود مورد انتظار آن پس از بهره‌برداری تامین خواهد شد.

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: