۲۴ ارد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۴
فضای کسب و کار و مشکلی به نام تامین اجتماعی(5)

یکی از افتخارات سازمان تأمین اجتماعی تعطیل کردن شرکت‌ها است

خطیر مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان آریاتش پیرامون مشکلات خود با تامین اجتماعی گفت: بیمه تأمین اجتماعی بیمه‌­ای نیست که به نفع کارفرما یا به نفع خود کارمند باشد، کاملا مشخص است، یکی از عوامل بازدارنده برای شرکت­‌ها بیمه است حتی سبب این می‌شود که بسیاری از شرکت‌­ها به تعطیلی خودشان فکر کرده یا غیرقانونی کار بکنند. با این روندی که بیمه در حال جلو رفتن است حتی شرکت­‌هایی مثل ما نیز که کارهای خیلی خوبی در ایران انجام داده­ایم ترجیح می­‌دهیم یا از ایران برویم یا این­که غیرقانونی کار کنیم.

به گزارش عیارآنلاین، مطابق با ماده ۳۸ قانون تأمین اجتماعی مصوب سال ۱۳۵۴ در قراردادهای پیمانکاری که با یک کارفرما بسته می‌شود، کارفرما مکلف است ۵ درصد مبلغ این قرارداد و آخرین قسط آن را به پیمانکار نپردازد و پرداخت آن را منوط به ارائه مفاصا حساب از سازمان تامین اجتماعی نماید.

پیمانکار نیز موظف است نسبت به بیمه کارگران با این شرایط اقدام کند:

  • بر اساس ماده ۲۸ قانون تأمین اجتماعی حق‌بیمه کارگر ۳۰ درصد مزد یا حقوق وی است که ۲۰ درصد به عهده کارفرما، ۷ درصد آن به عهده بیمه‌شده و ۳ درصد نیز به عهده دولت است. علاوه بر این ها ۳ درصد بیمه بیکاری نیز به عهده کارفرما است. تأمین اجتماعی نیز برای اطمینان از پرداخت حق بیمه، مطابق با مواد ۳۹ و ۴۰ می‌تواند دفاتر پیمانکاران را بررسی کند.

لکن از طرف دیگر بر اساس ماده ۴۱ قانون، سازمان تامین اجتماعی می‌تواند با توجه به نوع قرارداد پیمانکاری درصدی از قرارداد را به‌عنوان حق بیمه لحاظ کند و آن مبلغ را از پیمانکار طلب کند که اصطلاحاً به آن حق بیمه قراردادها گفته می‌شود. این حق بیمه در حالی از پیمانکار دریافت می‌شود که در قبال آن کارگری نیز بیمه نشده و خدمتی نیز دریافت نمی‌شود. به عبارتی در ازای حق بیمه قراردادها لیست کارگران از پیمانکار گرفته نمی‌شود و سازمان تامین اجتماعی به هیچ کس پاسخگو نیست.

در همین راستا شرکت‌های مختلف از رفتار تامین اجتماعی و مواجهه با مامورین این سازمان مکررا گله مند هستند و معتقدند این سازمان با تفسیر به رای قانون هر روز بخشنامه ای جدید مرتبط با بیمه قراردادها صادر میکند که دردسر ساز شده است. به طوری که بخش خصوصی نمی‌داند مطابق با کدام دستورالعمل باید رفتار خود را تنظیم کند و ضرر قابل توجهی را در فضای کسب و کار کشور به بخش خصوصی تحمیل کرده است. همچنین برخی دیگر بر این باورند که سازمان تامین اجتماعی تنها به دنبال افزایش درآمد بوده و حقوق کارگران و پیمانکاران را نادیده می‌گیرد و از این رو است که بیمه قراردادها در فضایی کاملا غیر شفاف و مبهم دریافت شده و در محل های نامعلوم و نامربوط هزینه می‌شود. برای بررسی بیشتر و درک مشکلات ایجاد شده از سوی تأمین اجتماعی پایگاه خبری-تحلیلی عیارآنلاین با برخی فعالان بخش خصوصی مصاحبه‌هایی را ترتیب داده که در ادامه آمده است.

با توجه به توضیحات ارائه شده گفت‌وگویی با آقای خطیر مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان آریاتش (لیان آریاتش صبا) صورت گرفته است. شرکت آریاتش (لیان آریاتش صبا) در زمینه ارائه خدمات مهندسی فعالیت دارد.

 

عیارآنلاین: آیا تاکنون با سازمان بیمه و تامین اجتماعی مشکلی داشته‌اید؟

خطیر: بله با سازمان بیمه تامین اجتماعی برای گرفتن مفاصا حساب به مشکل برخورده‌ایم، نزدیک به ۱۰ ماه است که درخواست مفاصا حساب داده­‌ایم، اما به ما نداده‌اند، اعتراض هم کردیم، اعتراض ما را بعد از ۹ ماه پاسخ دادند اما دقیقاً همان نامه قبلی را زده­ بودند، دوباره اعتراض کردیم، متأسفانه تأمین اجتماعی تهران همکاری نمی­کند.

عیارآنلاین: مشکل اصلی شما با تأمین اجتماعی درزمینه ارائۀ لیست بیمه است یا حق بیمه قراردادها؟

خطیر: هر دو، هم برای حق بیمه قراردادها و هم برای ارائه لیست بیمه به مشکل خورده‌ایم، چون در ابتدای امر زمانی که کار را شروع کرده بودیم، در زمینه‌های تأمین اجتماعی دانش کافی نداشتیم، اگر کسی از شرکت ما می­رفت ترک کار را برای او رد نمی‌کردیم. به عنوان مثال دو نفر زمانی که در شرکت ما بودند پیوسته بیمه را برایشان رد می‌کردیم اما زمانی که شرکت را ترک کردند و به شرکت دیگری رفتند، فردای آن روز شرکت دیگری بیمه­شان را ثبت کرده بود اما ما بابت آن افراد و رد نکردن ترک کارشان جریمه شده­ایم.

پیرامون بیمه قراردادها نیز ما در یکی از قراردادهایمان اعتراض زده بودیم، اعتراض ما را بعد از ۹ ماه پاسخ دادند و ما هم نتوانستیم از کارفرما پول بگیریم زیرا زمان زیادی را از ما گرفت. ما به هر رأیی که اعتراض کنیم، ۴ ماه  بعد نوبت رسیدگی به شکایت ما می­دهند.

در این مدت نیز ما مبلغ قراردادمان را نمی‌توانیم به صورت کامل از کارفرما بگیریم و باعث ایجاد هزینه برای ما می‌شود، مشکل اساسی ما بیمه تأمین اجتماعی است.

عیارآنلاین: با توجه به اینکه مشمول حق بیمه قراردادها شده‌اید، آیا منجر به جریمه یا اجراییه شده است؟

خطیر: بابت این حق بیمه قراردادها بسیار جریمه شده‌ایم برای مثال یک بار ۶۰۰ هزار تومان، یک بار یک میلیون و… البته همۀ این­ها را اعتراض زده‌ایم تا به نتیجه‌ای برسد. تمام قراردادهای ما مشمول حق بیمه قراردادها شده است.

عیارآنلاین: نسبت بدهی ها و جریمه ها با فروش و درآمد شرکت شما چگونه بوده و چه سهمی از کسب و کار شما برای تعهدات و بدهی های سازمان تأمین اجتماعی صرف شده است؟

خطیر: اصلاً همخوانی ندارد، ما ابتدای امر احساس می­کردیم مالیات مشکل بزرگی است اما بعد از مدتی مشکل مالیات با همکاری ریاست جمهوری حل شد اما قوانین بیمه در ایران وحشتناک ظالمانه است.

مثلا یک قرارداد در اهواز داشتیم نزدیک به دویست میلیون تومان و مدت کار یک روز بود، یعنی یک روز بیشتر کار نکردیم لذا یک روز رفتیم اهواز کار را انجام دادیم، بابت یک روز نزدیک ۲۰ میلیون تومان به بیمه پول برای گرفتن مفاصا حساب پرداخت کردیم، خدمت هیئت مدیره سازمان تأمین اجتماعی هم رفتیم اما گفتند این قانون است و قانون اشتباهی هم است اما نمی‌توان کاری کرد. جالب است خود مسئولین بیمه هم می‌دانند که قانون­شان اشتباه است.

بیمه به نظر من چیز بیخودی است، جریمه رد می‌کنند شکایت هم که می‌کنیم جوابی به ما نمی‌هند الان نزدیک ۱۰ ماه است که نسبت به یکی از قراردادهایمان شکایت کرده‌ایم اما جوابی دریافت نکرده‌ایم.

عیارآنلاین: آیا پیشنهادی در خصوص مشکلات کارفرمایان و کارگران در حوزه کسب و کار، با سازمان تأمین اجتماعی دارید؟

خطیر: بیمه تأمین اجتماعی بیمه‌­ای نیست که به نفع کارفرما یا به نفع خود کارمند باشد، کاملا مشخص است، یکی از عوامل بازدارنده برای شرکت‌­ها بیمه است حتی سبب این می‌شود که بسیاری از شرکت­ها به تعطیلی خودشان فکر کرده یا غیرقانونی کار بکنند. با این روندی که بیمه در حال جلو رفتن است حتی شرکت­‌هایی مثل ما نیز که کارهای خیلی خوبی در ایران انجام داده‌­ایم ترجیح می‌­دهیم یا از ایران برویم یا این­که غیرقانونی کار کنیم.

این اتفاق برای خیلی از شرکت­‌ها افتاده است، ما خیلی از نفرات را هم می­بینیم که به خاطر همین قوانین دست و پا گیری که در ایران وجود دارد به خصوص در زمینه بیمه، از ایران رفته‌­اند، لذا خود بیمه یکی از عواملی است که از ایجاد اشتغال در کشور  با این قوانینی که در حال حاضر دارد.

قوانینی شفاف برای کارها نیست، مثلا تا آنجایی که می‌­توانند حق بیمۀ بیشتری می‌گیرند و برای بیمه فرق نمی‌کند که کار چقدر برای یک شرکت طول می‌کشد تا به سرانجام برسد، قوانین­شان قوانین اشتباهی است.

باید قوانین اصلاح شود، قوانین باید بروز و متناسب با نیاز جامعه شود نه به این دید باشد که می‌­خواهیم از شرکت­ها پول بگیریم تا شرکت­‌ها را ورشکسته کنیم، در حال حاضر یکی از افتخارات سازمان تأمین اجتماعی تعطیل کردن شرکت‌­ها است.

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: