۱۹ ارد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۰
پرونده بن بست نیست / (1)

مواجهه فعالانه با تحریم های اقتصادی، باطل السحر طراحی دشمن/دوگانه باطل مذاکره یا بدبختی

دشمن با استفاده از ابزار تحریم های اقتصادی می خواهد دو راهی باطلی را که یک سر آن مذاکره و سر دیگر آن بدبختی است، پیش روی نخبگان و مردم ایران ترسیم کند. باطل السحر این طراحی دشمن، حضور فعالانه در جنگ اقتصادی است.

به گزارش عیارآنلاین، پرونده «بن بست نیست» با موضوع راهکارهایی برای بی اثر کردن تحریم ها و شامل بخش مقدمه با عنوان «مواجهه فعالانه با تحریم‌های اقتصادی» و همچنین ۱۰ محور «بازار ارز: تهدیدها و راهکارها»، «پیمان پولی دوجانبه»، «ظرفیت پایه‌پولی برای فعال کردن لوکوموتیو‌های اقتصادی»، «تأمین مالی پروژه‌های بزرگ کشور با استفاده از سرمایه های خرد»، «راهبرد اصلی اشتغال زایی پایدار»، «تولید غذا بدون آب»، «تامین آب کشاورزی با اصلاح ساختار مدیریت آب»، «راه‌کارهایی برای راه‌اندازی فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس»، «اجرای کریدور چابهار-سرخس با استفاده از مشارکت عمومی ـ خصوصی» و نهایتا «پرونده الکترونیک سلامت، کلید کاهش هزینه‌های سلامت» است. این پرونده توسط پایگاه خبری تحلیلی عیارآنلاین تهیه شده است و به مرور منتشر خواهد شد. در ادامه اولین قسمت از این پرونده با عنوان «مواجهه فعالانه با تحریم های اقتصادی» آمده است که مقدمه کل پرونده محسوب می شود:

مقدمه

رهبر معظم انقلاب بارها بر این واقعیت تاکید کرده اند که نظام اسلامی با یک جنگ تمام عیار اقتصادی روبه روست. مهمترین ابزاری که دشمن در این جنگ استفاده کرده، تحریم های اقتصادی است. این جنگ هنوز هم جریان دارد و تحریم های اقتصادی نیز هنوز فعال هستند. دشمن با استفاده از این ابزار می خواهد دو راهی باطلی را پیش روی نخبگان و مردم ایران ترسیم کند. دو راهی که یک سر آن مذاکره و سر دیگر آن بدبختی است. طبیعی است که اگر کسی این دوراهی باطل را باور کند، مذاکره را انتخاب خواهد کرد. باطل السحر این طراحی دشمن حضور فعالانه در جنگ اقتصادی است. جمهوری اسلامی ایران برای صیانت از دست آوردهای خود باید به طور فعالانه در این جنگ حضور یابد. مواجهه فعالانه با تحریم های اقتصادی نیازمند فعال شدن در دو سطح راهبرد و نهادسازی است که در ادامه توضیح داده شده است.

مواجهه در سطح راهبردها

جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با تحریم‌های اقتصادی تاکنون دو راهبرد مهم را دنبال کرده است. اولین راهبرد دور زدن تحریم‌ها بود. این راهبرد از زمان اعمال تحریم‌ها پس از انقلاب اسلامی مورد استفاده قرار گرفت و تا سال‌های ۹۰ و ۹۱ نیز استفاده می‌شد. اما این راهبرد در مواجهه با تحریم‌های نسل جدید یعنی تحریم‌های ثانویه بانکی کارآمد نبود و نتوانست مشکلات ناشی از این تحریم‌ها را مدیریت کند. پس از آن راهبرد مذاکره برای رفع تحریم مورد توجه قرار گرفت. از سال ۹۲ جمهوری اسلامی ایران به طور جدی این راهبرد را دنبال کرد و برجام مهم‌ترین دست‌آورد این راهبرد محسوب می‌شود. با گذشت دو سال از اجرای برجام مشخص شده است که این راهبرد نیز نتوانسته است به هدف خود که همان برداشتن تحریم‌هاست، برسد. ایراد راهبرد اخیر ذاتی است و نمی‌تواند هدف تعیین شده را برآورده کند. بلکه در صحنه عمل منجر به افزایش تحریم‌ها نیز می‌شود. تحولات بازار ارز در اواخر سال ۹۶ و اوایل سال ۹۷ موید این نکته است.

سوال اساسی این است که راهبرد مناسب برای مواجهه با تحریم‌های اقتصادی که چندین سال است به جنگ تمام عیار اقتصادی تبدیل شده است، چیست؟

جنگ اقتصادی یک واقعیت است که چه بخواهیم و چه نخواهیم، چه ببینیم و چه نبینیم جریان دارد. جنگی که سلاح اصلی‌اش تحریم است و روی ضعف‌ها و وابستگی‌های کشور هدف بنا شده است. تا زمانی که ابزار تحریم کارآمد باشد، این جنگ جریان خواهد داشت و با مذاکره پایان نخواهد یافت.

راهبرد اصولی برای حضور در این جنگ ناکارامد ساختن سلاح تحریم یا به عبارتی بی‌اثر کردن تحریم‌هاست. حتی دور زدن تحریم نیز در دوره جدید این جنگ که با تحریم‌های بانکی آغاز شد، بی‌فایده است.

بی‌اثرکردن تحریم به معنای از بین بردن زمینه اثرگذاری تحریم است. به عبارت درست‌تر تقویت درون‌زایی اقتصاد که کاهش وابستگی اقتصاد به خارج را در بردارد، زمینه اثرگذاری تحریم‌ها را از بین می‌برد. البته کاهش وابستگی به معنای قطع ارتباط نیست، بلکه به معنای جهت دادن به ارتباط با خارج در راستای تقویت درون‌زایی و استقلال اقتصاد است. آمریکا تا زمانی که احساس کند می‌تواند از مسیر فشار اقتصادی به ایران به اهداف خود دست پیدا کند، این مسیر را ادامه خواهد داد.

برای مقابله با دشمن در جنگ اقتصادی باید آرایش اقتصادی کشور آرایش جنگی با هدف بی اثرکردن تحریم های اقتصادی شود. دو ویژگی مهم در این آرایش یکی برخورد هوشمندانه با تحریم های اقتصادی و دیگری تقویت درون زایی اقتصاد است.

تاسیس نهاد هماهنگ کننده مقابله با تحریم ها

یکی از کارهای مهم در مواجهه هوشمندانه با تحریم ها، ایجاد نهاد مقابله با تحریم های اقتصادی است. نهادی که شناخت مناسب از ساختار و سازوکار اجرایی تحریم ها داشته باشد و تحولات آن را به لحظه رصد کند. در حال حاضر هیچ نهادی در کشور این وظیفه مهم را به عهده ندارد. همین خلا سبب شده است که هزینه های زیادی به کشور تحمیل شود.

ماموریت این نهاد عبارت است از:

  • تدوین برنامه ملی مقابله با تحریم ها مبتنی بر راهبرد بی اثرکردن تحریم ها
    • ارایه راه کارهای کاهش آسیب ناشی از تحریم ها
    • رتبه بندی دستگاه های اجرایی از منظر میزان آسیب پذیری از تحریم ها
    • برنامه برای حمایت از بنگاه های آسیب دیده از تحریم
    • مدیریت تولید اطلاعات از افراد و نهادهای تحریمی برای جلوگیری از خودتحریمی
    • ارائه مشاوره به افراد و نهادهای در خطر تحریم
  • رصد به لحظه تحولات مرتبط با تحریم

این نهاد باید در شورای عالی امنیت ملی تشکیل شود تا تصمیم های آن برای دستگاه های مختلف لازم الاجرا باشد.

تقویت درون زایی اقتصاد

در باقی پرونده پیش رو ده راه کار برای حل مشکلات اقتصاد تحت تحریم ایران تشریح شده است. این ده مساله به این دلیل انتخاب شده است که سریع‌تر از سایر مسایل به نتیجه خواهد رسید. به طور متوسط هر یک از مساله‌های منتخب در عرض یک سال به نتیجه خواهند رسید و این سرعت در به نتیجه رسیدن برای سیاست‌مداران و تصمیم‌گیران مطلوب است.

مسائلی در حوزه بازار ارز، کشاورزی و غذا، هزینه‌های سلامت، تولید بنزین، تامین مالی، تقویت روابط خارجی بانکی، ترانزیت و اشتغال که از مسائل مهم این روزهای اقتصاد کشور است.

فصل مشترک این مسائل قابل حل شدن بودن با تکیه بر توان داخلی است. این مسائل کمترین نیاز را به خارج از کشور داشته و بدون حضور خارجی‌ها قابل انجام است. این مسائل نمونه‌ای از ده‌ها مساله مهم است که می‌توان با تکیه بر فکر و توان داخلی آن‌ها را حل کرد تا کشور پیشرفت کند.

این مطالب در کنار هم می‌خواهد بگوید: «همه‌ی مشکلات کشور قابل حل است؛ ما در کشور هیچ مشکلی که قابل حل نباشد نداریم؛ هیچ مشکلی که کلید آن و حلّ آن دست بیگانه‌ها باشد نداریم. مشکلات هست، امّا همه‌ی مشکلات کشور قابل حل است، کلیدش هم دست خود ملّت ایران و مسئولین کشور است.»

 

 

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: