توسعه حمل و نقل عمومی رایگان؛ راهکار اروپایی‌ها برای مدیریت ترافیک شهری

در صورتی که اکثر کلانشهرهای اروپایی‌ها برای مدیریت ترافیک و کاهش آلودگی هوا، راهکار توسعه حمل و نقل عمومی رایگان را انتخاب کرده‎اند، اینک که شهر تهران روزهای متمادی در حال دست و پنجه نرم کردن با ترافیک سنگین ماشین های شخصی و آلودگی شهری است، گران شدن حمل و نقل عمومی تنها با بهانه زیان ده بودن این سیستم، مطرح شده است! 

به گزارش عیارآنلاین، مساله حمل و نقل عمومی امروزه جزو مسائل مهمی است که کارشناسان و مدیران حوزه های مختلف شهری از شهرداران و مدیران شهری گرفته تا کارشناسان حمل و نقل و محیط زیست را به منظور مدیریت بحران های شهری، گرد هم آورده است.

حمل و نقل عمومی در شهرهای مختلف به عنوان خدمتی عمومی و به عنوان ابزاری برای مدیریت بهتر ترافیک، مصرف سوخت و بهره وری سفرهای درون شهری مورد استفاده قرار می گیرد. منابع عمده این خدمت شهری، از منابع سوبسید و هزینه های شهری و همچنین درصد بسیار کمی به عنوان مشارکت شهروندان تامین شده و برای ارتقا و افزایش بهره وری آن مورد استفاده قرار می گیرد.

در شهر تهران تداخل مساله حمل و نقل عمومی با کمبود بودجه شهرداری، باعث شده شهر در آستانه بحران مدیریت حمل و نقل عمومی قرار بگیرد؛ چرا که آمارها از طرفی از بحرانی شدن معضل ترافیک در تهران – با اعلام عددهای عجیب اتلاف سوخت، انرژی و زمان مردم – خبر می دهند و از سوی دیگر خبرها، حاکی از افزایش هزینه های حمل و نقل عمومی از مترو و اتوبوس تا حتی تاکسی های شهری است که البته همه گمانه ها به مرحله انجام رسید و امروز این افزایش قیمت ها (حداقل ۳۰ درصد تا بیش از ۸۰ درصد) اعمال شده و از همشهریان اخذ می گردد.

ترافیک های سنگین تهران و اتلاف هزینه، انرژی و سوخت

امروزه که به صورت همزمان صحبت از حمل و نقل رایگان در کلان شهرهای دنیا (برلین، بُن، ِاسِن، منهایم، پاریس و . . .) است، مصاحبه هایی با عناوین مختلف شامل گران شدن بلیط های مترو، اتوبوس، افزایش کرایه تاکسی، بالارفتن نرخ قطارهای حومه ای و . . . از مسئولین و مدیران ذیربط شنیده می شود.

آلمان به عنوان اولین کشور اروپایی که تصمیم به مدیریت ترافیک، کنترل سفرهای درون شهری و آلودگی گرفته بود به صورت جدی طرح حمل و نقل رایگان را در دستور کار خود قرارداده و اتحادیه اروپا در صورت بررسی نتایج مثبت این طرح، احتمالاً آن را به صورت پیشنهادی جدی برای مدیریت کلان شهرها ارائه خواهد کرد.

انگلستان به صورت مستقل طرح حمل و نقل رایگان در شهر لندن را در دستور کار خود قرار داده است و اصلاحات ساختاری مرتبط با این موضوع در حال انجام است. کارشناسان حوزه حمل و نقل، اعلام کرده اند که با طرح هایی شامل محدودیت تردد و اخذ هزینه بابت تردد در مناطق خاص شهر، امکان مدیریت ترافیک و آلودگی وجود ندارد و راهکار افزایش بازدهی و بالابردن کیفیت حمل و نقل عمومی و به صورت همزمان کاهش – و رایگان کردن- آن راهکار مورد قبول و مثمرثمری خواهد بود. (گزارش ایندیپندنت، ۱۱ دسامبر ۲۰۱۶)

آلودگی شهر لندن –  لندن علاوه بر معضل ترافیک، با بروز مشکلات سلامتی برای مردم دست و پنجه نرم می کند.

پاریس به عنوان یکی از مهمترین کلان شهرهای اروپا، با محبوبیت بالای حمل و نقل عمومی – بیش از ۶۵ درصد استفاده توسط عموم – بعد از چندمرحله رایگان سازی حمل و نقل عمومی در مقاطع آلودگی، به این نتیجه رسیدند که با این ابزار امکان ارتقای توان مدیریت شهری در مصرف سوخت، ترافیک و کنترل آلودگی امکان پذیر می شود و این موضوع در دستور کار شهرداری قرار گرفت. (گزارش ایندیپندنت ۲۳ مارس ۲۰۱۸)

آلودگی شهر پاریس – شهردار پاریس اعلام کرد برای جلوگیری از بروز آلودگی شدید در شهر و کنترل ترافیک حمل و نقل عمومی به سمت رایگان شدن می رود.

لازم به ذکر است شهرهای کوچک فرانسه از سال ۲۰۰۲ دارای اتوبوس های رایگان به عنوان تردد به شهرهای اصلی هستند و به عبارتی از سالها قبل حمل و نقل حومه ای و شهری رایگان در فرانسه وجود دارد. ایده حمل و نقل رایگان در شهر نیور (Niort) در حال اجراست.

اینها تنها نمونه ها و شاهد مثال هایی از ایده جهانی حمل و نقل رایگان و افزایش تسهیلات سفرهای شهری با استفاده از وسایل نقلیه عمومی بود. در کمال تعجب اینک که شهر تهران روزهای متمادی در حال دست و پنجه نرم کردن با آلودگی شهری و تلاش برای نفس کشیدن در میان آلاینده های سمی می باشد، گران شدن حمل و نقل عمومی تنها با بهانه زیان ده بودن این سیستم، مطرح شده است؛ قطعا این موضوع، منطقی و کارشناسی شده نیست و مسئولین شهری باید در رویکردهای مدیریت شهری تجدید نظر کنند.

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: