۵ ارد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۴۹

چراغ خودکفایی بنزین تنها با مدیریت مصرف روشن می‌ماند

سیر صعودی تولید خودرو و در پی آن افزایش تقاضای سوخت باعث خواهد شد حتی با تکمیل فازهای دو و سه پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، عمر خودکفایی کشور در زمینه تولید بنزین خیلی به طول نیانجامد. اقدامات لازم جهت کنترل مصرف و کاهش تقاضای سوخت چیست و دولت در این خصوص چه وظیفه‌ای دارد؟

به گزارش عیارآنلاین، نفت و گازی که از دل زمین بیرون می‌آید، با پالایش در پالایشگاه به محصولاتی همچون بنزین و گازوئیل تبدیل می‌شود. پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس یکی از پالایشگاه‌های در حال تکمیلی است که با بهره‌برداری از تمامی فازهای این پالایشگاه تولید روزانه بنزین در کشور به ۳۶ میلیون لیتر خواهد رسید. روزانه در کشور ایران ۸۸ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود و تولید روزانه بنزین در کشور ۷۴ میلیون لیتر است که با بهره‌برداری از تمامی فازهای پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس می‌توان نیاز روزانه کشور را تأمین کرد و در زمینه تولید بنزین به خودکفایی رسید.

کوتاه شدن عمر خودکفایی با تولید بیش‌ازحد خودرو

بنا بر اظهارات زنگنه، وزیر نفت، در برنامه تلویزیونی نگاه یک، هم‌اکنون ۱۲ میلیون لیتر بنزین یورو در پالایشگاه ستاره تولید می‌شود و تا پایان سال ۹۶ نخستین تولید را از فاز دوم این پالایشگاه نیز صورت خواهد گرفت. وزیر نفت معتقد است با افتتاح این فاز نیز در تولید بنزین خودکفا نخواهیم شد. وی عامل اصلی عدم خودکفایی در زمینه بنزین را تولید بیش‌ازحد خودرو عنوان کرد. به گفته زنگنه، تولید خودرو تقاضای سوخت را افزایش می‌دهد. آن‌هم در شرایطی که سالی یک‌میلیون و ۱۰۰ تا یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید می‌کنیم. تولید این تعداد خودرو در سال، تقاضای سوخت را ۷ تا ۸ درصد بالابرده که این رقم معادل حدود روزانه ۶ تا ۷ میلیون لیتر بنزین است. زنگنه در ادامه صحبت‌هایش مصرف بالای بنزین و پرمصرف بودن خودروهای تولیدی در کشور را علت کوتاه بودن دوره خودکفایی عنوان کرد.

سهمیه‌بندی بنزین و مدیریت مصرف لازمه بقای خودکفایی در زمینه تولید بنزین

در صورت تداوم روند فزاینده رشد مصرف بنزین، تحلیل زنگنه مبنی بر عدم خودکفایی بنزین به‌رغم بهره‌برداری از فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در آینده نزدیک، تحلیل درست و منطقی است. اما اشتباهی که در تحلیل وزیر نفت درباره این موضوع وجود دارد این است که بنا بر تجربه اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین، لزوماً افزایش تولید خودرو، افزایش مصرف بنزین را به دنبال ندارد. تعداد خودروهای کشور در سال ۱۳۸۵ حدود ۸میلیون و ۲۳۰ هزار دستگاه بوده و در سال ۱۳۹۳ به حدود ۱۸میلیون و ۱۵۵هزار دستگاه افزایش یافت(۲.۲ برابر)، اما مصرف بنزین کشور در سال ۱۳۹۳ حدود ۴میلیون لیتر کمتر از مصرف این فرآورده نفتی در سال ۱۳۸۵ بود. درنتیجه، وزارت نفت می‌تواند با احیای سهمیه‌بندی بنزین در سال آینده، رشد قابل‌توجه مصرف این فرآورده نفتی که در سال جاری به ۸ درصد رسیده است را کنترل کرده و شرایط لازم برای بلندمدت شدن خودکفایی بنزین در صورت تکمیل سریع‌تر فازهای دوم و سوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس را فراهم کند.

چند پیشنهاد …

بی‌شک سهمیه‌بندی بنزین گامی مؤثر در زمینه مدیریت مصرف و رسیدن به خودکفایی پایدار در زمینه تولید بنزین است. لکن راه‌کارهای دیگری برای مدیریت و کاهش مصرف این حامل انرژی وجود داشته که در ادامه به چند مورداشاره می‌شود.

  • تولید خودرو در حد نیاز

مهرماه امسال تولید انواع سواری با رشد ۲۳.۸ درصدی همراه بوده و از ۱۰۳هزار و ۹۵۵ دستگاه در مهرماه ۱۳۹۵ به ۱۲۸هزار و ۶۹۸ دستگاه رسید. این افزایش تولید در شرایطی صورت گرفته که کیفیت خودروهای تولیدی ایران تنها برای چند کشور محدود قابل‌قبول بوده و عمده تولیدات باید در کشور استفاده شود و این موضوع باعث افزایش تقاضای بنزین خواهد شد.

  • تولید خودروی کم‌مصرف
  • آزادسازی قیمت بنزین که باعث می‌شود مردم مصرف بنزین را بیش‌ازپیش کنترل کنند.
  • ساخت تعداد بیشتری پالایشگاه در کشور
  • تولید یا واردات خودروهای هیبریدی که به کاهش استفاده از خودروهای بنزین سوز و درنتیجه کاهش مصرف بنزین در کشور کمک خواهد کرد.
  • نوسازی و مجهز کردن پالایشگاه‌های کشور به تکنولوژی روز دنیا برای کاهش تولید محصولات کم‌ارزش همچون نفت کوره و تولید بیشتر بنزین.
  • فرهنگ‌سازی در جهت استفاده بیشتر از وسایل نقلیه عمومی و کاهش تردد خودروهای تک‌سرنشین
  • خارج کردن خودروهای فرسوده از سیستم حمل‌ونقل کشوری که ضمن آلودگی هوا، سوخت بیشتری مصرف کرده و تقاضای بنزین را افزایش می‌دهند.

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: