توسعه فرودگاه امام خمینی (ره) قدم اول در راه توسعه هاب منطقه‌ای

یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌هایی که در طول سال‌های گذشته شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با آن رو به‌ رو است، بحث بالا بودن تعداد مسافران در قیاس با ظرفیت مسافرگیری این فرودگاه بوده است. با تکمیل فازهای دوم و سوم این فرودگاه علاوه بر تامین نیازهای فعلی کشور، امکان ورود به بازار هاب منطقه‌ای نیز برای کشور فراهم می‌گردد.

به گزارش عیارآنلاین، یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌هایی که در طول سال‌های گذشته شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با آن رو به‌ رو است، بحث بالابودن تعداد مسافران در قیاس با ظرفیت مسافرگیری این فرودگاه بوده است. در حال حاضر ترمینال فعال فرودگاه امام خمینی (ره) سالانه ظرفیت حدوداً ۴ تا ۵ میلیون مسافر را دارد و این در حالی است که در طول سال‌های گذشته تعداد مسافران این فرودگاه به مرز ۱۰ میلیون نفر نزدیک شده‌اند. از این‌ رو طرح توسعه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در حوزه هوانوردی سال‌هاست در دستور کار قرار گرفته است و کار ساخت ترمینال‌های سلام و ایرانشهر با جدیتی قابل‌ توجه باید پیگیری شود. اما هر از چند گاهی خبرهایی به گوش می‌رسد که به دلایل مختلف تکمیل این پروژه به تعویق افتاده است. این فرودگاه که دارای سه فاز می‌باشد که در حال حاضر تنها فاز اول آن مورد بهره‌برداری قرار دارد و فاز دوم در حال ساخت است. پیش از این پیش‌بینی می‌شد فاز سلام فرودگاه امام (ره) تا خرداد سال ۹۵ مورد بهره‌برداری قرار گیرد؛ ولی به گفته مسئولین شرکت فرودگاهی به دلایل مالی این پروژه به تاخیر افتاده است و هنوز به تکمیل نهایی نرسیده است. با توجه به اهمیت این شهر فرودگاهی در افزایش پروازها و به استفاده از پتانسیل جغرافیایی آن در جهت احداث و توسعه سیاست هاب منطقه‌ای باید از تمام ظرفیت‌های کشور در جهت توسعه این پروژه استفاده شود.

همانگونه که می‌­دانیم شرکت‌­های هواپیمایی به دلایل اقتصادی، فنی و قانونی خیلی از پروازهای خود را به­ طور غیرمستقیم انجام می­‌دهند و به همین دلیل کشور سومی به عنوان محور اتصال مبدا به مقصد مطرح می­‌شود.

کشورهای زیادی هستند که از محل تبدیل شدن به چنین هابی، ضمن درآمدزایی قابل توجه از محل نقل و انتقال مسافر و صادرات کالا، توانسته‌­اند از این جایگاه که باعث پیوند تجاری و به­ هم پیوستگی ارتباطی کشورهای زیادی می­‌شود به عنوان برگ برنده­‌ای در چانه‌­زنی‌­های سیاسی و اقتصادی خود استفاده نمایند.

ایفای نقش فرودگاه به عنوان یکی از حلقه‌­های اتصال بین روش‌­های مختلف حمل کالا در عرصه لجستیک ملی است. توجه به فرودگاه به عنوان یک مرکز انتقال و جابجایی کالا که بازرگانی بین‌­المللی را به بازرگانی داخلی کشور متصل می‌کند فرودگاه را به عنوان یک مرکز لجستیکی مطرح می­‌کند.

در کنار اهمیت توسعه و تکمیل فاز پایانه سلام در آینده آنچه بیشترین اهمیت را در مسیر توسعه فرودگاه امام خمینی (ره) دارد، ترمینال ایرانشهر خواهد بود. این ترمینال که در چند فاز ساخته‌ شده و ظرفیت مسافرگیری ۲۰ میلیون نفر در سال را به فرودگاه امام خمینی (ره) اضافه می‌کند. این پروژه که در مرحله مطالعاتی می‌باشد و مطابق برآوردها، هزینه‌ای معادل ۱.۲ میلیارد دلاری خواهد داشت وپیش‌بینی می‌شود ظرف ۳ سال به بهره‌برداری برسد و ظرفیت فرودگاهی این مجموعه به سالانه ۳۰ میلیون نفر برسد.

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: