نگاه صرفا اقتصادی به مدیریت شهری بلای جان حمل‏‎ و نقل عمومی

در سال‌های اخیر که مشکل آلودگی تشدید شده و خسارت‌های مالی و جانی ناشی از آن در تهران محسوس بوده، مسئولان به جای علاج درد ترافیکی تهران و افزایش خدمات حمل‌ونقل عمومی از افزایش ۹۰ تا ۱۲۰ درصدی قیمت حمل‌ونقل عمومی سخن می‌آورند. این درحالیست که نه تغییری در قیمت سوخت اتفاق افتاده و نه کشور درگیر حادثه غیرمترقبه‌ای شده است.

به گزارش عیارآنلاین، امروزه يكي از مسایل مهم شهرهاي بزرگ حمل نقل و ترافيك شهري است. همچنين كمبود و نارسایي در سيستم حمل و نقل زميني بخصوص حمل و نقل شهري به عنوان يكي از موانع رشد و توسعه هر كشوري به شمار مي رود. تهران به عنوان یک کلان‌شهر سال‌ها با معضل ترافیک و آلودگی هوا درگیر است.

به تازگی شورای شهر تهران در لایحه ای قصد دارد قیمت حمل و نقل عمومی را ۱۲۰ درصد افزایش دهد. در این رابطه میرلوحی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر بیان کرده است: منابع شهرداری از نفت نیست و شهرداری نمی تواند خدمات خود را مجانی ارائه دهد و اگر افزایش قیمت نداشته باشیم به منزله تضعیف حمل و نقل عمومی است.

این در حالی است که حمل و نقل عمومی رایگان به عنوان راهکاری موثر در مبارزه با آلودگی هوا و ترافیک شناخته شده و در بسیاری از کشورهای دنیا در حال اجراست. شاید لازم به یادآوری باشد که حمل و نقل عمومی در کلان شهرها با استفاده از حمایت های دولتی در قالب سوبسیدهای مختلف راه اندازی شده و ادامه می یابد.

لازم به ذکر است که حمل و نقل عمومی در طبقه خدمات معرفی و دسته بندی می گردد؛ ارائه خدمات برای دولت ها و سازمان ها هزینه به وجود می آورد و باید برای این مسائل هزینه کنند. در مصداق خاص حمل و نقل عمومی، دولت ها بنا به اولویت های اقتصادی-اجتماعی و با در نظر گرفتن اولویت هایی مانند تلاش برای رفع مشکل آلودگی، ایجاد فرصت های اقتصادی، کاهش زمان سفر و جلوگیری از اتلاف هزینه، مدیریت ترافیک شهری و . . . سوبسیدها و هزینه هایی را تخصیص می‌دهند.

در سال اخیر، بنا به گزارش بانک جهانی هزینه خسارت آلودگی هوا در شهر تهران بین ۱۳ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان بوده است و بر اساس آمار وزارت بهداشت مرگ ۴۸۱۰ نفر ناشی از آلودگی هوای تهران گزارش شده است. این تنها آثار مشهود این مشکل شهری بوده است و چه بسیار مشکلات بلندمدت که در این زمینه در حال ظهور و بروز هستند. دولت‌ها با گسترش حمل‌ونقل عمومی و با تخصیص هزینه‌هایی می‌توانند از بروز این خسارت‌های مالی و جانی در کلانشهرها جلوگیری کنند. در صورت توسعه هرچه بیشتر این خدمات، امکان کاهش این گونه خسارت‌ها بیشتر و بیشتر فراهم می‌گردد.

مزیت های حمل و نقل عمومی (کاهش مصرف سوخت، کاهش تولید آلاینده ها، کاهش تعداد سفرهای شهری و . . .)

به منظور ایجاد این مزیت‌ها، دولت‌ها هزینه‌هایی را انجام می‌دهند و خدماتی را شامل حمل‌ونقل عمومی و غیره… ارائه می‌دهند. این مفهوم ثابت شده در علم حمل‌ونقل عمومی دنیاست؛ هزینه به منظور ارائه خدمات و اکتساب سود بلندمدت شامل کاهش مصرف سوخت، کاهش تولید آلاینده‌ها، کاهش تعداد سفرهای شهری و غیره … است. با لحاظ همین مزیت‌ها، دولت‌ها به منظور تشویق بیشتر مردم به استفاده از این خدمات عمومی به ایجاد سرویس‌های مختلف حمل‌ونقل از تراموا و مترو تا اتوبوس‌های شهری و سایر مدل‌های حمل‌ونقلی، بسته‌های مختلف تشویقی تعریف می‌کنند و در یکی از ایده‌های امروزی دولت‌ها به استفاده از حمل‌ونقل رایگان در کلانشهرها روی آورده‌اند.

در سال‌های اخیر که مشکل آلودگی تشدید شده و خسارت‌های مالی و جانی ناشی از آن در تهران محسوس بوده، مسئولان به جای علاج درد ترافیکی تهران و افزایش خدمات حمل‌ونقل عمومی از افزایش ۹۰ تا ۱۲۰ درصدی قیمت حمل‌ونقل عمومی سخن می‌آورند. این درحالیست که نه تغییری در قیمت سوخت اتفاق افتاده و نه کشور درگیر حادثه غیرمترقبه‌ای شده است. با توجه به اینگونه اظهار نظر ها در شورای شهر و نگاه صرفا اقتصادی به مدیریت شهری، قیمت حمل و نقل عمومی افزایش پیدا می‌کند اما معضل ترافیک و آلودگی هوا همچنان پابرجا خواهند ماند.

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: