خلف وعده‌های مکرر وزارت راه در برقی کردن پرترافیک‌ترین محور ریلی

با گذشت حدود ۱ سال از آخرین وعده وزیر در خصوص آغاز عملیات اجرایی پروژه برقی کردن تهران – مشهد شاهد آن هستیم که مدیرکل راه‌آهن خراسان تازه خبر از مشارکت چین در برقی کردن این پروژه می‌دهد و می‌گوید مشروط بر تامین ۱۵ درصد اعتبار از سوی دولت این پروژه ۴ سال دیگر به اتمام خواهد رسید.

به گزارش عیارآنلاین، مدیرکل راه‌آهن خراسان خبر از مشارکت چین در برقی کردن قطار برقی مشهد- تهران  با سهم ۸۵ درصد داد و معتقد بود، این پروژه چهارساله به اتمام خواهد رسید. ضیایی‌مهر در ادامه  با بیان اجرایی شدن عملیات این طرح در سال آینده اظهار داشت، درصورتی‌که سهم ۱۵ درصدی دولت از این پروژه  به‌موقع پرداخت شود اجرای این پروژه طی مدت چهار سال به انجام خواهد رسید. قابل ذکر است، هزینه اجرای طرح قطار برقی مشهد – تهران ۲ میلیارد دلار است که ۸۵ درصدان از طریق فاینانس کشور چین و ۱۵ درصدان در داخل تأمین اعتبار خواهد شد.

این خبر در حالی در اسفند ۹۶ منتشر می شود که در ابتدای دولت یازدهم (سال ۹۲)، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، در جلسه رأی اعتماد مجلس شورای اسلامی، یکی از اولویت‌های خود را اجرای پروژه برقی‌کردن راه‌‌آهن تهران-مشهد عنوان کرده بود.

فروردین ۱۳۹۳ محسن پورسیدآقایی با بیان اینکه برقی کردن محور تهران – مشهد با سرعت سیر ۲۰۰ کیلومتر در ساعت از پروژه‌های مهم سال جاری (سال ۹۳) است به ‌انعقاد قرارداد فاینانس برقی کردن محور تهران _مشهد در هفته آخر اسفند ۹۲ اشاره و اظهار داشت،  پروژه مذکور به عنوان اولویت راه‌آهن و اجرای آن به روش EPCF در دستور کار قرار گرفته است که در سال جاری (۱۳۹۳) شاهد آغاز عملیات اجرایی این پروژه خواهیم بود.

حدود یک سال بعد در ششم اسفند ۹۳ وزیر راه و شهرسازی باردیگر در حاشیه مراسم تکمیل آزادراه قم-گرمسار گفت؛ به زودی اجرای پروژه برقی‌کردن قطار تهران- مشهد به طول یک‌هزار کیلومتر (که قرارداد آن بسته شده است)‌ را آغاز خواهیم کرد.

حدود ۷ ماه بعد‌ و در تاریخ ۱۴ مهرماه ۹۴ بود که ‌معاون وقت مسافری راه‌آهن‌، از بهره‌برداری قطار برقی مشهد-تهران تا پایان دولت یازدهم ‌خبر داد.

سه ماه بعد روز ۱۶ دی‌ماه ۹۴ ،  ‌مدیر‌‌عامل وقت راه‌آهن و نماینده زیمنس، ‌درباره پروژه برقی کردن خط ریلی تهران–‌مشهد‌ تفاهم‌نامه همکاری مشترک ‌امضاء کردند.

‌پس از این، روز یکشنبه چهارم بهمن ۱۳۹۴ بود که ‌استاندار خراسان رضوی از قطعی شدن‌ قرارداد برقی‌‌کردن قطار مشهد- تهران در سفر رئیس‌جمهور چین خبر داد و در روز شنبه ۱۷ بهمن ۹۴  عملیات اجرایی برقی‌سازی راه‌آهن مشهد‌‌-تهران با حضور رئیس‌جمهور آغاز شد.

در این مراسم علاوه بر رئیس‌جمهور، سفیر کشور چین در ایران، محمد نهاوندیان رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور، محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس‌جمهور، معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، حسین فریدون دستیار ویژه رئیس‌جمهور، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و حسام‌الدین آشنا ‌‌حضور دا‌شتند.

در همان روزها‌ عنوان شد طرح راه‌آهن برقی تهران-مشهد در مدت زمان ۴۲ ماه و با اعتباری حدود ۲ میلیارد دلار ساخته می‌شود.

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، همان روز در مراسم آغاز عملیات اجرایی برقی کردن راه‌آهن تهران-مشهد با بیان اینکه زمان بسیار خوبی برای افتتاح پروژه‌ها و آغاز عملیات اجرایی برقی‌سازی این مسیر ریلی است اظهار داشت،‌  امیدواریم با اجرای این برنامه‌ها به اهداف حمل‌ونقلی کشور دست یابیم و ادعاهای مطرح شده در این خصوص را به اثبات برسانیم‌.

در حالی روز ۱۷ بهمن ۹۴، تکمیل پروژه برقی‌کردن راه‌آهن تهران-مشهد به ۴۲ ماه بعد یعنی در ‌مردادماه و تابستان ۱۳۹۸ (دولت دوازدهم) موکول شد که عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، وعده تکمیل‌ یا حداقل اجرای بخش اعظمی از این پروژه را در دولت یازدهم داده بود.

پس از آغاز عملیات اجرایی این پروژه، روز‌ ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ ‌بود که محمدزاده مدیرعامل کنونی شرکت راه آهن وعده بهره برداری از این پروژ را در سال ۱۳۹۹ داد، ‌‌وی معتقد بود که این پروژه برای اجرا مشکلی ندارد و مشغول کار فرآیند قرارداد و اجرایی شدن آن هستیم و در حال حاضر طرح مطالعاتی آن شروع شده است.

سال ۹۶ آغاز شد اما خبری از آغاز پروژه برقی‌کردن راه‌‌آهن تهران-مشهد نبود، روز ۲۰ فروردین‌۹۶ ، مدیرعامل راه‌آهن مجدداً ‌از آغاز عملیات اجرایی برقی‌کردن راه آهن تهران-مشهد در سال جاری خبر داد‌.

۱۰ روز بعد در تاریخ ۳۰‌ فروردین‌ماه سال ۹۶ نیز، وزیر راه و شهرسازی‌ مدعی شد که ‌قرارداد با شرکت‌های چینی برای برقی‌کردن قطار تهران – مشهد ‌منعقد شده است یعنی حدود ۱۵ ماه پس از آغاز عملیات اجرایی پروژه به ادعای دولت؛

حال با گذشت حدود ۱ سال از آخرین وعده وزیر در خصوص آغاز عملیات اجرایی پروژه برقی سازی تهران _مشهد شاهد آن هستیم که مدیرکل راه‌آهن خراسان تازه خبر از مشارکت چین در برقی کردن این پروژه می دهد و می گوید مشروط بر تامین ۱۵ درصد اعتبار از سوی دولت  این پروژه ۴ سال دیگر به اتمام می‌رسد.

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: