عملکرد ضعیف وزارت راه، یکی از دلایل مهم عدم تولید ریل ملی

یکی از دلایل حمایت کارشناسان از استیضاح وزیر راه و شهرسازی دولت روحانی، عملکرد ضعیف این وزارتخانه در موضوع تولید ریل ملی است به گونه‌ای که کم توجهی وزارت راه و شهرسازی و کوتاهی شرکت ذوب آهن، علت اصلی عدم تولید ریل ملی است

به گزارش عیارآنلاین، یکی از دستورکارهای مهم امروز مجلس، استیضاح عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی دولت دوازدهم است و این وزیر تا ساعاتی دیگر، برای سومین بار از ابتدای دولت روحانی تاکنون استیضاح خواهد شد. اواخر بهمن ماه و همزمان با سقوط هواپیمای مسافربری یاسوج-تهران و کشته شدن تمامی ۶۵ سرنشین آن، درخواست جمعی از نمایندگان مجلس برای استیضاح آخوندی تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد و اواسط هفته گذشته، این درخواست توسط هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول شد.

دلایل این نمایندگان برای استیضاح وزیر راه و شهرسازی دولت دوازدهم عبارتست از: ۱- عدم توانایی در مواجهه با بحران‌های موجود در سیستم حمل و نقل کشور، ۲-عدم نظارت بر سیستم ناوگان هوایی و ریلی و بروز مشکلات در کشور و مرگ تعداد بسیار زیادی از هموطنان عزیز، ۳-عدم اجرای برنامه‌های ارائه شده به مجلس شورای اسلامی در نوسازی ناوگان‌های حمل و نقل عمومی، ۴- بی‌انگیزگی در اداره امور وزارتخانه‌ ذیربط و ۵-عدم پاسخگویی مناسب به مردم شریف و نمایندگان محترم. اما این تمامی دلایل کارشناسان برای مخالفت با ادامه تصدی پست وزارت راه و شهرسازی توسط آخوندی نیست.       بدون تردید، یکی از دلایل حمایت کارشناسان از استیضاح وزیر راه و شهرسازی دولت روحانی، عملکرد ضعیف این وزارتخانه در موضوع تولید ریل ملی است به گونه‌ای که کم توجهی وزارت راه و شهرسازی و کوتاهی شرکت ذوب آهن، علت اصلی عدم تولید این ریل هاست.

ماجرا از این قرارست که تاکنون کشورمان در اکثر بخش‌های حمل‌ونقل ریلی مانند عملیات عمرانی و ادوات روسازی و زیرسازی به خودکفایی رسیده است اما همچنان تولید ریل ملی باوجود امضای قراردادها و تفاهم‌نامه‌های متعدد بین شرکت ذوب‌آهن اصفهان و شرکت راه‌آهن محقق نشده است و ایران کاملا به ریل وارداتی وابسته است.

آخرین قرارداد امضا شده در این زمینه، قراردادی بود که ۲۷ مهرماه پارسال بین این شرکت ها منعقد گردید و قرار شد ذوب‌آهن در مدت ۵ ماه، ۴۰ هزار تن ریل U33 تحویل دهد. اما با وجودی که حدود یک سال از پایان مهلت مذکور می‌گذرد، هنوز ذوب‌آهن ریل با استاندارد مقررشده را تولید نکرده و محصول آزمایشی این شرکت مورد تأیید راه‌آهن واقع نشده است.

یکی از موانع اصلی عدم تولید ریل ملی علیرغم قرارداد مذکور، اختلاف بین ذوب‌آهن و راه‌آهن در رابطه با نحوه تأمین مالی این پروژه است. مدیران ارشد ذوب‌آهن از جمله صادقی، مدیرعامل این شرکت، اعتقاد دارند که شرکت راه‌آهن، منابع کافی ریالی صرف خرید ریل نمی‌کند. از طرف دیگر، مدیران شرکت راه‌آهن، بر پرداخت مبلغ قرارداد ریل به ذوب‌آهن تأکید دارند و اعلام می کنند در قرارداد با ذوب‌آهن، توافق شد که منابع مالی‌ هزینه خرید ریل، از محل طلب ۱۰۰ میلیارد تومانی راه‌آهن از ذوب‌آهن تأمین شود.

بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که در این دعوای مدیران شرکت های ذوب آهن و راه آهن، حق با شرکت راه آهن است زیرا هزینه خرید چهل هزار تن ریل U33 به‌صورت تهاتر با بدهی توسط این شرکت به ذوب آهن از پیش‌پرداخت شده است. همچنین تا وقتی این تعهد ذوب آهن محقق نشود، امکان تولید ریل UIC60 که ظرافت و اهمیت بالاتری دارد، ایجاد نمی شود و نمی توان شرکت راه آهن را به بی انگیزگی برای عقد قرارداد تولید UIC60 با ذوب آهن متهم کرد.

از سوی دیگر، وزارت راه و شهرسازی هم در زمینه عدم برطرف شدن اختلافات موجود بین شرکت های ذوب آهن و راه آهن و معطل ماندن تولید ریل ملی، کوتاهی کرده است زیرا این وزارتخانه می توانست با انعقاد قرارداد خرید ریل UIC60با ذوب آهن، بخشی از نگرانی‌های این تولیدکننده را برطرف کند و روند تولید ریل ملی را تسریع نماید. با این وجود، علی رغم وعده شفاهی وزیر راه و شهرسازی مبنی بر خرید تمام ظرفیت پنج سال آینده ذوب‌آهن، هنوز این موضوع جنبه عملی پیدا نکرده و قراردادی به امضا نرسیده است.

با توجه به آنچه گفته شد، انتظار می رود نمایندگان مجلس با برکناری آخوندی از پست وزارت راه و شهرسازی موافقت کنند و شرایط لازم برای بهبود وضعیت کشور در حوزه حمل و نقل ریلی را فراهم نمایند.

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: