کیفیت ریل داخلی؛ اصرار ذوب‌آهن، انکار راه‌آهن

جهت تحقق تولید ریل و همچنین شفاف‌سازی در رابطه با کیفیت نمونه ریل تولیدی ذوب آهن، پیشنهاد می‌گردد شرکتِ بازرس که موظف به تایید کیفیت ریل تولیدی ذوب‌آهن است، گزارش کارشناسی خود را هرچه سریع‌تر منتشر نماید. با انتشار این گزارش کارشناسی، کامل مشخص خواهد شد که آیا ریل تولیدی شرکت ذوب آهن، استانداردهای کیفی لازم را دارند یا خیر.

به گزارش عیارآنلاین، مذاکره میان راه‌آهن و ذوب‌آهن برای تولید ریل به سال ۷۳ برمی‌گردد. بر این اساس و طی توافق دو شرکت، بنا شد ذوب‌آهن ریل از نوع U33 تولید کند. پس‌ازآن و در سال‌های ۸۷، ۹۳، ۹۵ و ۹۶، مجدد قراردادها و تفاهم‌نامه‌هایی باهدف تولید ریل در داخل کشور و در کارخانه ذوب‌آهن اصفهان به امضا رسید. بااین‌حال اما هیچ‌گاه به مفاد این قراردادها عمل نشد. این موضوع باعث شد در دوره‌هایی که شدت تحریم‌ها افزایش یافت، روند واردات نیز با کاهش روبه‌رو گردید و این اتفاق موجب شد که تکمیل پروژه‌های ریلی با مشکلات زیادی مواجه شوند. نمودار زیر که بر طبق آمار اتاق بازرگانی تهران تهیه‌شده است این روند را نشان می‌دهد.

جدول ۱- میزان واردات (هزار تن) از سال ۸۵ تا ۹۲

جهت تحقق اهداف اسناد بالادستی هم‌چون سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه (مواد ۲، ۵۲، ۵۴ و ۵۷) در بخش ترانزیت و حمل‌ونقل ریلی، دولت نیاز شدیدی به تولید ریل دارد. همان‌طور که اشاره گردید، در حال حاضر این نیاز از طریق واردات تأمین می‌شود.

به‌زعم کارشناسان، عوامل و متغیرهای مختلفی بر محقق نشدن تولید ریل ملی تأثیرگذار بوده‌اند. در این رابطه مسئولانِ راه‌آهن بر عدم کیفیت ریل تولیدی ذوب آهن تاکید دارند؛ در مقابل اما، مدیران ذوب‌آهن از کیفیت ریل تولیدشده کاملاً دفاع می‌کنند. در ادامه به نظرات و دیدگاه‌های طرفین اشاره خواهیم کرد.

مدیران شرکت ذوب‌آهن، ضمن مناسب خواندن کیفیت ریل تولیدی، بر طی شدن موفقیت‌آمیز آزمایش‌های فنی نمونه ریل تولیدی تأکید دارند. در این راستا قیصری مدیر راه‌آهن و ترابری شرکت ذوب‌آهن، اسفندماه ۹۵ کیفیت ریل تولیدی ذوب‌آهن را قابل‌قبول عنوان نمود. همچنین دشتیانه، معاون فروش و بازاریابی ذوب‌آهن در اردیبهشت‌ماه ۹۶، با اشاره به خرید خط تولید پیشرفته از کشور آلمان،  اعلام کرد ریل تولیدی کارخانه ذوب‌آهن آزمون‌های کیفی سرد و گرم را با موفقیت گذرانده است. شیرین پرور، مدیر کیفیت ذوب‌آهن نیز با حمایت از کیفیت ریل تولیدی ذوب‌آهن، افزود «شرکت بازرس راه‌آهن، کیفیت ریل را تائید کرده و کیفیت ریل داخلی بالاتر از ریل‌های خارجی و بعضاً فراتر از استانداردهای اروپایی است.» در مقابل اما به‌زعم مسئولان شرکت راه آهن، ریل تولیدشده در کارخانه ذوب‌آهن اصفهان کیفیت لازم را ندارد. در این راستا ذاکری، معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، مردادماه ۹۶ با اشاره به قرارداد ذوب‌آهن و راه‌آهن اعلام کرد که طبق آخرین ارزیابی‌ها تاکنون ریل تولیدشده ذوب‌آهن به راه‌آهن نرسیده و عقد قراردادِ جدید با ذوب‌آهن منوط به اجرایی شدن قراردادهای قبلی و تضمین کیفیت ریل‌های تولید­شده است. دی‌ماه ۹۶، امرالهی، معاون مدیر پروژه دوخطه سازی و قطارهای حومه‌ای راه‌آهن نیز ضمن تأکید بر لزوم تائید کیفیت ریل تولیدی ذوب‌آهن از سوی یک شرکت بازرس -که از جانب راه‌آهن بر تولید نظارت می‌کند- عنوان نمود که شرکت ذوب‌آهن تأییدیه‌های مشخصات فنی را تأمین نکرده است.

طی سالیان اخیر قراردادهای مختلفی جهت تحقق تولید ریل ملی بین ذوب آهن و راه آهن منعقد شده است. در این بین اما شرکت ذوب‌آهن در تولید ریل مطابق با استانداردهای کیفی مدنظرِ شرکت راه آهن، ناموفق بوده است. جهت تحقق تولید ریل و همچنین شفاف‌سازی در رابطه با کیفیت نمونه ریل تولیدی ذوب آهن، پیشنهاد می‌گردد شرکتِ بازرس که موظف به تایید کیفیت ریل تولیدی ذوب‌آهن است، گزارش کارشناسی خود را هرچه سریع‌تر منتشر نماید. با انتشار این گزارش کارشناسی، کامل مشخص خواهد شد که آیا ریل تولیدی شرکت ذوب آهن، استانداردهای کیفی لازم را دارند یا خیر.

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: