۲ اسف ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۱۸

سوختن بنزین پتروشیمی‌ها در آتش واردات

در سال‌های اخیر اثر بنزین پترشیمی‌ها در آلودگی هوای تهران از موضوعاتی بوده که بسیار بحث برانگیز شده است. این درحالی است که پس از بررسی‌های صورت گرفته بنزین پتروشیمی‌ها در تهران توزیع نشده است. اما تصمیم و اظهارنظرهای مسئولان گذشته سازمان محیط زیست مبنی بر نقش بنزین پتروشیمی‌ها در آلودگی هوای تهران موجب افزایش واردات بنزین به کشور شد.

به گزارش عیارآنلاین، این روزها دوباره ماجرای کیفیت بنزین داغ شده است. از انتقاد برخی از نمایندگان تا گلایه های معاون دادستان کل کشور که به عنوان مدعی العموم وارد این داستان شد.

اولین بار بحث‌های پیرامون بار کیفیت بنزین از سال ۹۳ شروع شد. ابتکار رئیس وقت سازمان محیط زیست در اولین واکنش خود انگشت اشاره را به سمت بنزین پتروشیمی‌ها برد و خواستار لغو تولید آن شد. وی معتقد بود که این بنزین سرطانزا بوده و عامل اصلی آلودگی شهرهایی مانند تهران است. خانم ابتکار در مصاحبه‌ای در این باره گفت:«میزان بنزن و ترکیبات آروماتیک سرطانزا در بنزین توزیع شده در تهران و سایر شهرها بسیار افزایش یافته و مخاطرات زیادی را به دنبال دارد.»

بلافاصله پس از ایراداتی که ابتکار رئیس وقت سازمان محیط زیست به بنزین‌های داخلی وارد کرد، مجوز واردات بنزین یورو ۴ را دریافت کرد. اما ماجرای کیفیت بنزین به بنزین‌های وارداتی نیز رسید. بنزینی که برخی از نمایندگان وقت مجلس اعلام کردند حتی کیفیت یورو۲ را هم ندارد.

اما پس از همه‌ی این اظهارنظرها، مشخص شد که بنزین پتروشیمی‌ها در تهران توزیع نشده است. همچنین در خلاء عدم انتشار گزارش استاندارد تا مدت زیادی گزارش‌ها درباره داستان بنزین داخل محرمانه ماند. اما خبرها حاکی از این بود که بنزین پتروشیمی مشکلی نداشته و دوباره به چرخ تولید برگشته است. مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران نیز گفت: هم اکنون تنها پتروشیمی بندر امام روزانه یک میلیون لیتر بنزین سوپر یورو۴ با بالاترین کیفیت به این شرکت تحویل می‌دهد. هر واحد پتروشیمی که بتواند این محصول را تولید کند، ما برای فروش و توزیع آن مشکلی نخواهیم داشت.

بیژن زنگنه وزیر نفت درباره کیفیت بنزین گفت: بنزین معمولا یک کیفیت یکنواختی دارد. اما ممکن است در مواردی کمی کوتاهی انجام شده باشد.

درحالی‌که سازمان ملی استاندارد پیش از این بنزین داخلی را استاندارد اعلام کرده بود در روزهای اخیر در چرخشی ۱۸۰ درجه‌ای برخلاف گذشته، بنزین داخلی را غیراستاندارد اعلام کرد. خانم مهندس پیروزبخش ریاست سازمان ملی استاندارد درباره استاندارد کیفیت بنزین گفت: ما عدد اکتانی که معمولا در نظر داریم ۹۵ است اما این عدد الان ۹۰ و پایین‌تر از حد معمول است اما نسبت به سال گذشته کیفیت آن افزایش پیدا کرده است.

شرکت ملی پخش فراورده های نفتی نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد کیفیت بنزین نقشی در آلودگی هوا ندارد و توپ را در زمین عوامل دیگر از جمله ذرات معلق انداخت.

با این وجود باید پرسید که اگر کیفیت بنزین تاثیری در آلودگی هوا ندارد و بنزین پتروشیمی‌ها استاندارد بوده است، چه عاملی موجب افزایش واردات بنزین به کشور شده است؟

درحالی این بحث‌ها مطرح می‌شود  که در سال‌های اخیر ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است. بنزین تولیدی فاز یک این پالایشگاه در سال جاری وارد مدار تولید شده است.  سردار عبدالهی فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا درباره وضعیت بهره‌برداری از این پالایشگاه گفت: تا پایان سال جاری ۲۰ میلیون لیتر به ظرفیت تولید فرآورده‌های این پالایشگاه افزوده خواهد شد که ۱۲ میلیون لیتر آن بنزین است.

پیروزبخش ریاست سازمان استاندارد نیز درباره بنزین تولیدی پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: پالایشگاه ستاره خلیج فارس را کنترل و نمونه برداری کردیم. هر دو مورد دارای کیفیت یورو۴ و یورو۵ است که  بر یورو۴ و یورو۵ منطبق است.

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: