۱۰ بهم ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۴۱
کارشناس اقتصاد انرژی مطرح کرد

احیای افزایش پلکانی قیمت حامل‌های انرژی برای کشور ضروری است

حمیدرضا قریشی کارشناس اقتصاد انرژی درباره افزایش قیمت حامل‌های انرژی گفت: اگر در شرایط فعلی کشوربخواهیم تغییر در قیمت حامل‌های انرژی خصوصا بنزین را اجرایی کنیم باید برخی شروط را در آن اجرایی کنیم. با توجه به تجربه کشور در اجرای سیاست پلکانی قیمت بنزین به نظر می‌رسد احیا و پیگیری این سیاست با ظرفیت اجتماعی امروز کشور متناسب‌تر است.

به گزارش عیارآنلاین، حمیدرضا قریشی کارشناس اقتصاد انرژی در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد پیرامون موضوع اصلاح حامل‌های انرژی گفت: اصلاح قیمت‌های انرژی مورد اتفاق عموم کارشناسان اقتصادی کشور است. اگر اختلافی هم وجود دارد  در شیوه‌ی اجرا و هزینه‌کرد منابع حاصل از آزادسازی قیمت‌ها است. بنده با شیوه‌ای که الان دولت مطرح کرده است مخالف هستم و راهکار جایگزینی داریم که ارائه خواهم داد.

وی ادامه داد: مهمترین آثار مثبتی که تعدیل و اصلاح حامل‌های انرژی به دنبال دارد عادلانه‌شدن تخصیص یارانه به بخش‌های مختلف اقتصاد است. اگر بنزین ارزان در اختیار مردم بگذاریم هر کس بتواند از بنزین استفاده بیشتری بکند، سهمش از یارانه هم بیشتر خواهد شد که این موضوع فقط برای اقشار پردرآمد محقق می‌شود.

کارشناس مرکز کانون‌های تفکر ایران درباره تبعات اجتماعی افزایش قیمت بنزین افزود: شیب تند حذف یارانه نقدی و همچنین افزایش قیمت حامل‌های انرژی خصوصا بنزین، سرمایه اجتماعی مردمی نظام را تضعیف می‌کند و این گمان را در مردم تقویت می‌کند که اداره کشور نیازمند افزایش فشار به مردم است.

وی درباره مناسبت‌ترین شیوه  برای قیمت گذاری بنزین گفت: ما باید یارانه را به کالاهایی بدهیم که عموم مردم از آن استفاده بیشتری می‌کنند. اگر می‌خواهیم مصرف بنزین کنترل شود باید یارانه را به تدریج حذف کنیم و به قیمت‌های با صرفه اقتصادی نزدیک شود. همچنین باید قیمت گذاری به گونه‌ای باشد که در راستای کاهش وابستگی به واردات صورت بگیرد. نکته بعدی این است که در واقع بنزین یا سایر سوخت‌ها به گونه‌ای قیمت‌گذاری شود که مردم  را به تنوع سبد سوختی سوق بدهد به طور مثال اقدامی که در سال‌های دهه ۸۰ با سهمیه‌بندی بنزین انجام شد حرکت به سمت استفاده از CNG را افزایش داد که موجب تبعات مثبتی از منظر امنیت انرژی شد.

قریشی درباره راه حل افزایش قیمت بنزین ادامه داد: اگر در شرایط فعلی کشور بخواهیم تغییر در قیمت حامل‌های انرژی، خصوصا بنزین را اجرایی کنیم باید برخی شروط مهم آن را در نظر بگیریم. با توجه به تجربه کشور در اجرای سیاست پلکانی قیمت بنزین به نظر می‌رسد احیا و پیگیری این سیاست با ظرفیت اجتماعی امروز کشور متناسب‌تر است. دولت می‌تواند ۶۰ تا ۱۰۰ لیتر را ملاک پله اول قیمتی در نظربگیرد و قیمت را در حد همان ۱۰۰۰ تومان یا حتی با اندکی افزایش مثلا  ۱۱۰۰ تومان قرار بدهد و پله دوم را به قیمت فوب خلیج فارس با احتساب سایر هزینه‌ها از جمله هزینه حمل و توزیع به مصرف‌کنندگانی که مازاد این در ماه مصرف می‌کنند، بفروشد. با این سیاست درآمدهای دولت تامین می‌شود و فشار اجتماعی آن نیز کاهش پیدا می‌کند.

این کارشناس اقتصاد انرژی درباره بازگشت کارت سوخت و سهمیه‌بندی بنزین گفت: در رابطه با سهمیه‌بندی دو نگاه وجود دارد. یکی اینکه میزان حداقلی را به همه خودروها اختصاص دهیم نگاه دوم این است که صرفا این سهمیه یعنی قیمت ۱۰۰۰ تومانی را برای تاکسی‌ها باشد آن‌ها هم با سامانه جی پی اس رصد بشوند که انحراف سوخت یارانه‌ای نداشته باشند. هر دو شیوه، راهکارهای خوبی هستند. مجلس باید در کنار سهمیه‌بندی، توسعه سوخت سی ان جی یا ال پی جی را نیز از دولت مطالبه کند.

وی درباره لزوم تنوع در سبد انرژی مصرفی مردم گفت: در کنار اصلاح قیمت بنزین و استفاده از نرخ پلکانی باید سیاست‌هایی برای توسعه سوخت جایگزین یعنی CNG یا ال پی جی یا همان گاز سیلندری اجرایی کنیم. از همان محل افزایش قیمت بنزین بخشی را باید برای توسعه سوخت جایگزین و حمل و نقل عمومی مصرف شود که باید جزئیات آن در لایحه بودجه دیده شود.

 

 

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: