۲۳ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۱
عضو کمیسیون صنایع‌ومعادن در گفت‌وگو با عیارآنلاین:

واگن باری در کشور بومی‌ شده؛ نیازی به قرارداد خارجی برای ساخت آن نیست

گرمابی با بیان اینکه باید مطالعات دقیقی بر روی جزئیات قراردادهای ساخت واگن به وسیله شرکت‌های خارجی انجام شود گفت: در واگن مسافری شاید به دلیل وجود یک سری پیچیدگی‌ها، نیازمند و وابسته به سایر کشورها باشیم ولی ساخت  واگن باری در کشور بومی‌سازی شده است و هیچ نیازی به واردات یا قراردادهای خارجی برای ساخت آن‌ها نیست.

به گزارش عیارآنلاین، علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته توسط تولیدکننده‌های صنایع ریلی کشور برای خودکفایی در ساخت واگن‌ و رسیدن به خودکفایی ۷۰ درصدی در ساخت واگن باری و خودکفایی ۵۰ درصدی در ساخت واگن مسافری، شاهد بسته شدن قراردادهای شبه وارداتی با شرکت‌های خارجی، برای ساخت واگن‌های مسافری و باری در کشور بوده‌ایم.

قرارداد با شرکت‌های همچون، ترنس مش هلدینگ روسیه، آلستوم فرانسه، هیوندایی روتم کره جنوبی و قرارداد با دو شرکت هندی برای تولید واگن باری و مسافری ازجمله این قرارداد‌ها هستند. قراردادهای اخیر ساخت واگن با شرکت‌های خارجی در حالی صورت گرفته‌‌اند که درحال حاضر ۶ شرکت واگن پارس، مپنا لکوموتیو، واگن سازی پلور سبز، واگن سازی کوثر، ایریکو و واگن سازی تهران علی‌‎رغم توان تامین واگن مورد نیاز کشور به دلیل کمبود منابع مالی با ۳۰ درصد ظرفیت خود مشغول به فعالیت هستند.

در همین راستا، پایگاه خبری-تحلیلی عیارآنلاین، گفت‌وگویی با حمید گرمابی، عضو کمیسیون صنایع‌ومعادن مجلس شورای اسلامی داشته است. مشروح گفت‌وگو به شرح زیر است.

گرمابی پیرامون قراردادهای اخیر وزارت راه‌وشهرسازی برای ساخت واگن‌های باری و مسافری به وسیله شرکت‌های خارجی گفت: باید مطالعات دقیقی بر روی جزئیات این قراردادها انجام شود.

وی ادامه داد: در واگن مسافری شاید به دلیل وجود یک سری پیچیدگی‌ها، نیازمند و وابسته به سایر کشورها باشیم ولی ساخت  واگن باری در کشور بومی‌سازی شده است و هیچ نیازی به واردات یا قراردادهای خارجی برای ساخت آن‌ها نیست.

عضو کمیسیون صنایع‌ومعادن مجلس در پایان تصریح کرد: قطعا به این موضوع برای اینکه بدانیم چه چیزی پشت این قراردادها است ورود خواهیم کرد.

 

چهره‌ها:

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: