غلامی: بخش اول کیفی‌سازی از طریق اصلاح سر فصل‌ها و ماموریت‌گرا کردن مراکز علمی در حال انجام است

دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از اهتمام ویژه وزارت علوم به تطبیق برنامه‌ها و سیاست‌های کلان حوزه علم و فناوری با سند نقشه جامع علمی کشور خبر داد و تاکید کرد، دراین زمینه و مبتنی بر شاخص های علمی، اهداف سند نقشه جامع علمی کشور به میزان زیادی محقق شده و ایران از لحاظ جایگاه علمی در بین کشورهای جهان رتبه مناسبی را کسب کرده است.

به گزارش عیارآنلاین، دکتر غلامی که یکشنبه شب در استودیوی بخش خبری ۲۱ شبکه اول سیما به صورت زنده با مردم سخن می گفت، افزود: وظیفه ما اجرای برنامه‌های مصوب قانونی است و در این راستا یکی از برنامه های راهبردی و مهم در حوزه علم و فناوری، «سند نقشه جامع علمی کشور» است؛ با توجه به اینکه ضرورت دارد ما همیشه عملکردها را با ماموریت‌های قانونی تطبیق دهیم و پایش مستمر داشته باشیم، بررسی عملکرد وزارت علوم نسبت به نقشه جامع علمی کشور آغاز شده است.

وزیر علوم خاطر نشان کرد: کشور ایران جایگاه شانزدهم را در تولید علم دارد و همچنین از نظر سرعت رشد علمی ما در دنیا در جایگاه دوم قرار داریم، همچنین از نظر تولید تعداد مقالات علمی نیز رتبه بسیار خوبی را دارا هستیم.

وی اظهار کرد: هم اکنون شاهد رشد جایگاه دانشگاه‌های ایران در فهرست دانشگاه‌های برتر دنیا هستیم و در حال حاضر تعدادی از دانشگاه‌های ایرانی در بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ دانشگاه دنیا قرار دارند.

دکتر غلامی در پاسخ به پرسشی در خصوص تسهیلات و خدمات وزارت علوم به دانشجویان اظهار داشت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، امسال توانستیم به همه متقاضیان وام دانشجویی، وام پرداخت کنیم.

به گفته وزیر علوم، در سال جاری، به تمامی دانشجویان دکتری وام ماهیانه پرداخت شده و افزون بر آن به این دانشجویان نیز پرداخت وام ضروری صورت گرفته است.

دکتر غلامی در این بخش به برنامه وزارت علوم و صندوق رفاه دانشجویان برای ارتقای سطح زندگی دانشجویی در خوابگاه ها گریزی زد و از “سرمایه‌گذاری جهت ارتقای کیفی خوابگاه‌ها” خبر داد.

وی در بخش دیگری از این گفت وگوی زنده تلویزیونی به تشریح سیاست های وزارت علوم در زمینه ارتباط دانشگاه با صنعت پرداخت و گفت: باید دستاوردهای پژوهشی را در اختیار بخش صنعت قرار دهیم تا از آن در راستای توسعه بیشتر صنعت و ارتقای تولید، بهره‌برداری کنند. این امر، یک تعامل دو طرفه است و انتظار داریم که صنعت نیز به طرف مراکز دانشگاهی بیاید و این ارتباط تقویت شود.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: عملکرد علمی و پژوهشی ما نشان می‌دهد که از طریق استارتاپ‌ها و تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان، توانستیم بخش‌های قابل توجهی از دستاوردهای علمی و فناوری را در اختیار بخش تولید کشور و تبدیل دانش به ثروت قرار دهیم.

وی افزود: در کشور ما بیش از سه هزار شرکت دانش‌بنیان مشغول فعالیت است که از این تعداد، هزار شرکت در پارک‌های علم و فناوری مستقر هستند.

دکتر غلامی با بیان اینکه هم‌اکنون ۴۲ پارک علم و فناوری در سطح کشور مشغول فعالیت‌های فناورانه هستند اظهار داشت: بیش از ۱۸۶ مرکز رشد واحدهای فناور نیز در زمینه تبدیل ایده‌ها به فناوری و تبدیل فناوری‌ها به ثروت در حال فعالیت هستند.

وزیر علوم در خصوص کیفی سازی آموزش عالی نیز گفت: کیفی سازی آموزش عالی را باید به دو شکل انجام دهیم، بخش اول کیفی‌سازی آموزش‌هاست که قاعدتاً باید در دانش‌آموختگان و دانش‌آموخته‌ها خودش را نشان دهد که از طریق اصلاح و تغییر در سر فصل‌ها و ماموریت‌گرا کردن مراکز علمی با توجه به تخصص‌ها در حال انجام است.

وی افزود: در بخش دوم نیز تقویت زیرساخت‌های پژوهشی، از جمله تقویت آزمایشگاه‌ها و تشکیل آزمایشگاه‌های مرکزی در دانشگاه‌ها که در مناطق دانشگاهی در حال اجرا است و نتیجه آن دستاوردهای فناورانه‌ای است که از این مجموعه‌ها خارج می‌شود، و در نهایت خود به خود به سمت صنعت و تولید در سطح جامعه می‌روند.

دکتر غلامی همچنین از اجرای «طرح ساماندهی مراکز آموزش عالی» با هدف کاهش پراکندگی مراکز علمی خبر داد و گفت: باید اعضای هیات علمی را بیشتر به سمت قطب‌های علمی و مراکز تخصصی هدایت کنیم.

وی با بیان اینکه برنامه حذف کنکور از سوی وزارت آموزش و پرورش، ستاد اجرای نقشه جامع علمی کشور و وزارت علوم در حال بررسی است، و امیدواریم در بازه زمانی مناسب عملیاتی شود، عنوان کرد: هر زمان بخواهیم در کنکور از باب روش «سنجش و پذیرش» تغییری ایجاد کنیم، باید ابتدا آموزش و پرورش، دانش آموزان را در جریان این تغییر قرار دهد که مدل سنجش در چند سال آینده چه خواهد بود.

منبع: وزارت علوم،تحقیقات و فناوری

چهره‌ها:

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: