۱۶ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۲۵
عضو کمیسیون صنایع‌ومعادن در گفت‌وگو با عیارآنلاین عنوان کرد:

قراردادهای خارجی؛ سمی مهلک برای صنعت واگن‌سازی بومی

علیزاده پیرامون قراردادهای اخیر ساخت واگن به وسیله شرکت‌های خارجی گفت: قراردادهای خارجی ساخت واگن برای صنعت واگن‌سازی کشور که ظرفیت اشتغال‌زایی فراوانی دارد، همجون سمی مهلک می‌ماند. با توجه به اینکه تولید ملی مهم‌ترین اولویت کشور است، مجلس شورای اسلامی به قراردادهای خارجی واگن ورود و با وزیر راه‌وشهرسازی برخورد خواهد کرد.

به گزارش عیارآنلاین، در چند سال گذشته، شرکت‌های تولیدکننده داخلی توانسته‌اند با استفاده از دانش و فنّاوری بومی نیاز کشور به واگن را تا حدود نسبتاً زیادی تأمین کنند و به خودکفایی ۷۰ درصدی در تولید واگن باری و خودکفایی ۵۰ درصدی در تولید واگن‌های مسافربری برسند. علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته توسط تولیدکننده‌های صنایع ریلی کشور، در چند سال گذشته، شاهد بسته شدن قراردادهای شبه وارداتی با شرکت‌های خارجی، برای ساخت واگن‌های مسافری و باری در کشور بوده‌ایم.

قرارداد با شرکت‌های همچون، ترنس مش هلدینگ روسیه، آلستوم فرانسه، هیوندایی روتم کره جنوبی و قرارداد با دو شرکت هندی برای تولید واگن باری و مسافری ازجمله این قرارداد‌ها هستند. قراردادهای که اغلب محرمانه و برای توجیه اذهان عمومی با شعار انتقال فناوری و تکنولوژی روز به کشور همراه بوده است.

این حجم از قراردادهای خارجی برای تامین ناوگان ریلی مورد نیاز کشور درحالی بسته می‌شود که در حال حاضر ۶ شرکت واگن پارس، مپنا لکوموتیو، واگن سازی پلور سبز، واگن سازی کوثر، ایریکو و واگن سازی تهران در عرصه تولید انواع ناوگان ریلی مسافری، باری، ریل باس و لوکوموتیو باظرفیتی کمتر از ۳۰ درصد  فعال هستند.

در همین راستا، پایگاه خبری-تحلیلی عیارآنلاین، گفت‌وگویی با رضا علیزاده، عضو کمیسیون صنایع‌ومعادن مجلس شورای اسلامی داشته است. مشروح گفت‌وگو به شرح زیر است.

علیزاده پیرامون قراردادهای اخیر ساخت واگن به وسیله شرکت‌های خارجی گفت: قراردادهای خارجی ساخت واگن برای صنعت واگن‌سازی کشور که ظرفیت اشتغال‌زایی فراوانی دارد همجون سمی مهلک می‌ماند.

وی ادامه داد: وقتی توان تولید داخلی واگن در کشور موجود است، لزومی ندارد برویم به سمت کشورهای خارجی‌، به اعتقاد بنده حتی اگر ساخت واگن در کشور نیاز به زمان زیادی داشته باشد و واگن‌های تولید داخل گران‌تر و دارای کیفیتی پایین‌تر از مشابه خارجی باشند، بازهم باید از تولید داخلی حمایت کرد.

نماینده مردم ورزقان با بیان اینکه کمبود نقدینگی و منابع مالی مهم‌ترین مشکل واگن‌سازان کشور است گفت: درحال‌ حاضر صنعت واگن‌سازی کشور با کمبود منابع مالی روبه‌رو است. در صورت حمایت مجموعه‌های بهره‌بردار داخلی ازجمله وزارت راه‌وشهرسازی و شرکت راه‌آهن حل مشکلات مالی واگن‌سازان امکان‌پذیر است

علیزاده با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی قرارداداهای خارجی واگن را پیگیری خواهد کرد افزود: با توجه به اینکه تولید ملی مهم‌ترین اولویت کشور است، مجلس شورای اسلامی به قراردادهای خارجی واگن ورود و با وزیر راه‌وشهرسازی برخورد خواهد کرد.

 

چهره‌ها:

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: