رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی در گفت‌وگو با عیارآنلاین:

ذوب آهن توانایی تولید ریل استاندارد ملی را دارد

فولادگر با بیان اینکه ذوب آهن توانایی فنی برای تولید ریل استاندارد مورد نیاز راه‌آهن را دارد گفت:  انعقاد به موقع قراردادها، در نظر گرفتن پیش پرداخت برای تولید ریل و همکاری در زمینه مشخصات فنی مورد نیاز راه‌آهن ازجمله مواردی هستند که فرایند تولید انبوه ریل ملی را تسریع می‌کنند.

به گزارش عیارآنلاین، آبان ماه ۹۵  خط تولید ریل‌های استاندارد برای تامین بخشی از نیاز کشور، توسط جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در کارخانه ذوب آهن اصفهان با ظرفیت تولید ۴۰۰ هزار تن انواع ریل در سال افتتاح شد. خط تولیدی که رقمی حدود ۲۰۰ میلیارد تومان برای آن هزینه شد. علی‌رغم افتتاح این خط ریلی تا زمان حاضر تولید ریل ملی محقق نشده است.  مسئله‌ای که در تقابل با  هدف‌گذاری‌های برنامه ششم توسعه مبنی بر افزایش خطوط ریلی در کشور بوده و منجر به واردات ریل از سایر کشورها و خروج ارز از کشور شد است. در همین راستا، پایگاه خبری-تحلیلی عیارآنلاین، گفت‌وگویی با حمیدرضا فولادگر، رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس شورای داشته است. مشروح این گفت‌وگو به شرح زیر است.

فولادگر، پیرامون ظرفیت‌های ذوب آهن برای تولید ریل ملی گفت: ذوب آهن اصفهان توانایی فنی برای تولید ریل استاندارد مورد نیاز راه‌آهن و سایر مجموعه‌های بهره‌بردار را دارد.

وی ادامه داد: در جلساتی که با مسئولین شرکت ذوب آهن داشتیم آن‌ها معتقد بودند اگر از مجموعه ذوب آهن، حمایت‌های نظیر قراردادهای بلند مدت و تامین منابع مالی صورت گیرد این مجموعه می‌تواند ظرفیت‌های خود را گسترش و نیاز کشور به ریل را تامین کند.

نماینده مردم اصفهان در خصوص حمایت‌های مورد نیاز شرکت ذوب آهن گفت:  انعقاد به موقع قراردادها، در نظر گرفتن پیش پرداخت برای تولید ریل و همکاری در زمینه مشخصات فنی مورد نیاز راه‌آهن ازجمله مواردی هستند که فرایند تولید انبوه ریل استاندارد را تسریع می‌کنند.

فولادگر درخصوص دلایل به تعویق افتادن تولید ریل ملی گفت: استاندارد‌های فنی مورد نیاز راه‌آهن، مواد اولیه مورد نیاز برای تولید ریل و جزئیات مالی قرارداد ازجمله مواردی بودند که باعث کند شدن فرایند تولید ریل ملی شدند.

عضو کمیسیون صنایع‌ومعادن مجلس ضمن انتقاد از واردات ریل به کشور گفت: متاسفانه مجموعه‌های بهره‌بردار داخلی به جای حمایت از تولید ریل ملی اقدام به واردات ریل از هند و چین می‌کنند که به اعتقاد بنده اقدامی نادرست است.

وی با اشاره به هدف‌گذاری‌های برنامه ششم توسعه در بخش حمل‌‌ونقل گفت: سال گذشته در تدوین برنامه ششم توسعه با توجه به اهمیت زیرساخت‌های ریلی برای کشور، اعتبارات خوبی برای این حوزه تخصیص داده شد. در همین راستا، مقرر شد، اولویت کشور برای تامین ریل مورد نیاز خود، ظرفیت‌های داخلی باشد به همین دلیل در کمیسیون صنایع‌ و معادن مجلس پیگیر این موضوع هستیم.

 

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: