ضرورت ورود آستان قدس رضوی به پروژه چابهار-سرخس

آستان قدس رضوی می‌تواند در راستای اجرای مأموریت خود درزمینه محرومیت‌زدایی از شرق کشور به‌عنوان متولی احداث و تکمیل پروژه ترانزیتی چابهار ـ سرخس اقدام نموده و از این طریق با کمک به دولت زیرساخت لازم برای شکوفایی اقتصادی، اشتغال و ارتقاء امنیت در این منطقه را با ساخت و بهره‌برداری از محور ریلی چابهار ـ سرخس، را فراهم آورند.

به گزارش عیارآنلاین، حمل و نقل و زیرساخت لازم برای آن، یکی از مهمترین شاخص‌های توسعه اقتصادی به حساب می‌آید. از مهمترین دلایل عدم توسعه استان‌های شرقی کشور نبود زیرساخت مناسب حمل و نقل برای ارتباط گیری با سایر مراکز تولید و مصرف کشور است. به عنوان مثال بخش جنوبی استان سیستان و بلوچستان، علی‌رغم وجود ظرفیت‌های مناسب برای فعال سازی کشاورزی، شیلات، صنایع پایه همانند فولاد و… بدلیل عدم تأمین زیرساخت‌های لازم حمل و نقل، همچنان بِکر باقی مانده است. این معضل برای استان‌های پهناور شرقی کشور شامل سیستان و بلوچستان و خراسان به وضوح پیدا است.

از طرف دیگر بادرنظر گرفتن موقعیت استثنایی کشور ایران در مسیرهای ترانزیتی حمل و نقل دنیا و نقش مهم ۳ استان شرقی کشور (سیستان‌وبلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی) در فعال سازی کریدور ترانزیتی شمال ـ جنوب با ایجاد دسترسی کشورهای حوزه CIS به آبهای آزاد می‌توان با فراهم نمودن زیرساخت حمل و نقل ریلی، از مزایای بسیار زیاد ترانزیت برای کشور و توسعه این مناطق بهره جست.

این در حالی است که توسعه اقتصادی این استان‌ها همیشه مورد تاکید مسئولان بویژه مقام معظم رهبری بوده است با این وجود تا کنون و پس از گذشت ۴ دهه از عمر انقلاب اسلامی این مهم مورد اهتمام مسئولین اجرایی قرار نگرفته و این استان‌ها به رغم برخورداری از ظرفیت‌های اشاره شده همچنان جزء محرومترین استان‌های کشور به شمار می‌آیند.

۲۰ بهمن ۹۵، سید مرتضی بختیاری قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی در مراسم افتتاح و آغاز عملیات اجرایی ۴ پروژه در منطقه ویژه اقتصادی سرخس با اشاره بر تأکیدات مقام معظم رهبری در منشور ۷ گانه برای رفع محرومیت و اشتغال‌زایی گفت: مهم‌ترین و محوری‌ترین برنامه آستان قدس رضوی در حوزه اقتصادی و صنعتی، تحقق اقتصاد مقاومتی است.[۱]

این تغییر رویکرد در فعالیت‌های اقتصادی آستان قدس رضوی سبب شده است تا سرمایه‌گذاری در پروژه‌هایی مثل مشهدمال به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زیرساختی مثل آزادراه چناران مشهد تغییر کند و این امر نویدبخش تغییر سیاست‌گذاری تولیت جدید برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های کلان زیرساختی کشور است.

محور ریلی چابهار ـ سرخس با طولی بالغ‌بر ۱۳۵۰ کیلومتر هم‌اکنون پس از گذشت ۷ سال از شروع پروژه دارای پیشرفت کمتر از ۱۵ درصد است. با استناد به قانون بودجه ۹۶، عملکرد مالی قطعه اول (از چابهار تا زاهدان به طول ۵۸۰ کیلومتر) از سال ۹۰ تا ۹۴ معادل ۷۵ میلیارد تومان بوده و بودجه مصوب آن برای سال ۹۵، ۲۳ میلیارد تومان است. به‌عبارت‌دیگر در ۶ سال گذشته کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان معادل ۲٫۲% بودجه موردنیاز برای تکمیل این قطعه از محل منابع دولتی در نظر گرفته‌شده است و باقی اعتبارات جذب‌شده از محلی غیر از بودجه تأمین‌شده است. این در حالی است که قانون بودجه هزینه واحد ساخت این خط آهن را ۷٫۸ میلیارد تومان به ازای هر کیلومتر و هزینه قطعه اول را ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و برای کل پروژه ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی کرده است.

یکی از روش‌های مؤثر در حل این تأمین مالی این قبیل پروژه‌ها استفاده از ظرفیت بخش غیردولتی در قالب مشارکت عمومی ـ خصوصی (PPP) است. با استفاده از این روش می‌توان بسیاری از پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی را که حجم بالای سرمایه‌گذاری نیاز دارند، تأمین مالی کرد. از همین رو با استناد بر تبصره ۱۹ لایحه بودجه ۹۷ که بستر قانونی ورود بخش غیردولتی، به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی را فراهم نموده است، سازمان‌های غیردولتی توانمندی همچون آستان قدس رضوی (ع) می‌توانند در راستای اجرای مأموریت خود درزمینهٔ محرومیت‌زدایی از شرق کشور به‌عنوان متولی احداث و تکمیل این پروژه معرفی‌شده و از این طریق با کمک به دولت زیرساخت لازم برای شکوفایی اقتصادی، اشتغال و ارتقاء امنیت در این منطقه را با ساخت و بهره‌برداری از محور ریلی چابهار ـ سرخس، را فراهم آورند.

[۱] http://www.yjc.ir/fa/news/5971107/

 

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: