۹ بهم ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۵۰
قطع واردات بنزین بدون کنترل مصرف امکان‌پذیر نیست

سهمیه‌بندی، ترمز واردات بنزین

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس از حذف ردیف اعتباری بودجه واردات بنزین در سال آینده خبر داده است؛ اما طبق بررسی‌های صورت‌گرفته، مصرف بنزین در سال آینده حدود ۱۰ درصد افزایش می‌یابد و این یعنی حتی اگر فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به بهره‌برداری کامل برسد، باز هم نیاز کشور به واردات بنزین رفع نخواهد شد. به نظر می‌رسد بهترین راهکار جهت کنترل میزان مصرف بنزین و به‌تبع آن، کاهش واردات، بازگشت نظام سهیمه‌بندی است.

به گزارش عیارآنلاین، طی بازدید اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در شامگاه یکشنبه ۱۷ دی‌ماه از پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس و نشست مشترک با مدیران صنعت پالایش کشور، اسدالله قره‌خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: «مجلس به پالایش و پخش پیغام داد در سال آینده اعتباری برای واردات بنزین در نظر نمی‌گیرد».

در این نشست، علیرضا صادق‌آبادی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز از اعطای وام ۲۶۰ میلیون یورویی از سوی رئیس‌جمهور جهت تکمیل ظرفیت تولید پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس تا پایان سال ۹۷ خبر داد. هرچند که عزم مدیران جهت تکمیل این پروژه ستودنی است، اما به نظر می‌رسد راه‌اندازی فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس حداقل تا پایان سال آینده طول می‌کشد.

طبق اظهارات علیرضا صادق‌آبادی در نشست خبری سوم دی‌ماه، میانگین تولید بنزین ۷۵ میلیون لیتر در روز و میزان مصرف بنزین نیز در ۶ ماه دوم سال به روزانه ۷۵ میلیون لیتر می‌رسد و این یعنی کماکان به واردات بنزین نیازمندیم؛ زیرا واردات بنزین به معنای واقعی زمانی قطع می‌شود که کشور بتواند به صادرکننده بنزین تبدیل شود و برای این منظور هم حداقل باید تولید بنزین ۱۰ درصد بیشتر از میزان مصرف آن در داخل باشد. حال با احتساب فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، ظرفیت تولید بنزین کشور به ۸۷ میلیون لیتر در روز می‌رسد؛ بنابراین زمانی می‌توان واردات بنزین را متوقف کرد که حداقل فاز دوم این پالایشگاه به بهره‌برداری و تولید برسد.

بهره‌برداری از فاز دوم هم مانع واردات نمی‌شود

طبق بررسی‌های صورت‌گرفته، مصرف بنزین در سال آینده حدود ۱۰ درصد افزایش می‌یابد و به حدود ۸۸ میلیون لیتر در روز می‌رسد و کماکان میزان تولید کمتر از میزان مصرف است؛ و این یعنی حتی اگر فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به بهره‌برداری کامل برسد، بازهم نیاز به واردات بنزین احساس خواهد شد.

اما یکی از دلایل اصلی افزایش میزان مصرف، تثبیت قیمت بنزین و عرضه آن به‌صورت تک‌نرخی هست. دولت کماکان بنزین را به‌صورت یارانه‌ای و تک‌نرخی عرضه می‌کند و هیچ تفاوتی را، بین کم‌مصرف‌ها و پرمصرف‌ها قائل نیست. عرضه بنزین تک‌نرخی، همچنین به‌دوراز عدالت اجتماعی بوده و بیشتر به نفع پرمصرف‌هاست، زیرا شخصی که بنزین بیشتری مصرف می‌کند درواقع از یارانه بیشتری استفاده می‌کند.

از سویی دیگر، تجربه نشان داده است که افزایش قیمت بنزین به‌تنهایی و بدون تنوع‌بخشی به سبد سوخت مصرفی مانند CNG، راه‌حل مناسبی برای کنترل میزان مصرف آن نیست و اثر آن بر روی کاهش مصرف، محدود و موقتی است و از طرفی، در این دوران رکود اقتصادی، افزایش قیمت آن می‌تواند باعث فشار اقتصادی بر عموم مردم و سبب نارضایتی آن‌ها شود؛ بنابراین به نظر می‌رسد بهترین راهکار جهت کنترل میزان مصرف بنزین و به‌تبع آن، کاهش واردات آن و درنهایت، تبدیل کشور به صادرکننده بنزین، این است که این فراورده نفتی به‌صورت دونرخی عرضه شود. عرضه بنزین دونرخی هم موجب برقراری عدالت اجتماعی (با تثبیت قیمت بنزین و تخصیص یارانه یکسان به یک میزان مشخص مصرف در ماه و دریافت هزینه تمام‌شده تولید بنزین از پرمصرف‌ها) می‌شود، هم نگرانی و نارضایتی عامه مردم در این دوران رکود را در پی ندارد، هم مصرف سوخت را کنترل می‌کند؛ چراکه دونرخی شدن بنزین باعث تشویق به کنترل مصرف، کاهش استفاده از خودروهای شخصی و ترغیب مردم به استفاده از سوخت‌های جایگزین می‌شود و به اقشار کم‌درآمد نیز فشار نمی‌آورد.

هرچند که دونرخی شدن بنزین در جلسه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی رأی نیاورد، کماکان امید می‌رود تا با طرح آن از سوی بعضی از نمایندگان در صحن علنی مجلس به هنگام بررسی لایحه بودجه ۹۷، دونرخی شدن آن به تصویب برسد. در صورت عدم تصویب این پیشنهاد، انتظار می‌رود که خودکفایی در تولید بنزین و صادرات آن، حداقل تا پایان سال آینده به تعویق بیافتد.

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: