سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگار عیارآنلاین:

دریافت عوارض از پرمصرف‌های بنزین توسط برخی نمایندگان مطرح شده است

محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سئوال خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی عیارآنلاین درباره دریافت عوارض از پرمصرف‌ها بنزین گفت: در خصوص افزایش قیمت بنزین، پیشنهادهایی از جمله دریافت عوارض از پرمصرف‌ها در مجلس توسط برخی نمایندگان مطرح شده است و یکشنبه (امروز) در مجلس درباره آن تصمیم گیری خواهد شد.

به گزارش عیارآنلاین، محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سئوال خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی عیارآنلاین درباره دریافت عوارض از پرمصرف‌ها بنزین گفت: در خصوص افزایش قیمت بنزین، پیشنهادهایی از جمله دریافت عوارض از پرمصرف‌ها در مجلس توسط برخی نمایندگان مطرح شده است و من هم از آن با خبر هستم و یکشنبه (امروز) در مجلس درباره آن تصمیم گیری خواهد شد.

 

در این راستا لازم به ذکر است، عدم اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در سال ۹۱ و تک‌نرخی کردن بنزین در سال ۹۴ موجب گردید که مقدارواردات بنزین در هفت‌ماهه ابتدای سال ۹۶ ، به  حدود ۱۵ میلیون لیتر در روز (تقریباً ۸ برابر واردات بنزین در سال ۹۱) به ارزش حدود ۵ هزار میلیارد تومان برسد. همچنین در ۹ ماه نخست سال ۹۶ (تا ۲۵ آذر) مصرف بنزین به بیش از ۸۱ میلیون لیتر در روز رسید که با رشد ۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۹۵ همراه بود. این افزایش مصرف و واردات بنزین در حالی رخ می‌دهد که طبق اعلام رسمی مسئولان، قیمت فروش داخلی هر لیتر بنزین، به ترتیب ۳۰۰[۱] و [۲]۸۹۰ تومان کمتر از قیمت تمام‌شده و قیمت فوب خلیج‌فارس این فرآورده نفتی است.

با توجه به متوسط مصرف روزانه‌ی ۸۱ میلیون لیتری بنزین در ۹ ماه نخست سال ۹۶[۳] و واردات ۱۵ میلیون لیتری در روز، یارانه‌ی پرداختی از سوی دولت در یک سال بابت بنزین وارداتی و تولید داخل تقریباً مبلغی معادل ۱۲٫۵ هزار میلیارد تومان است. در این شرایط، هر کس بیشتر بنزین مصرف کند، دولت به او یارانۀ بیشتری بابت بنزین پرداخت می‌کند که خلاف اصول مدیریت مصرف و در تضاد با عدالت است. یارانه‌ی حامل‌های انرژی بین مردم عادلانه توزیع نمی شود.

بررسی های آماری و کارشناسی نشان می دهد در حوزه انرژی و بخصوص بنزین، افراد پرمصرف غالبا از دهک های برخوردار که از امکانات رفاهی بالایی برخوردار هستند و افراد کم مصرف نیز غالبا از طبقات کمتر برخوردار و دهک‌های پایین جامعه است. دریافت عوارض از پرمصرف‌ها از راه‌هایی است که در جهت پرداخت عادلانه یارانه‌ و همچنین کنترل مصرف بنزین مطرح می‌شود.

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: