عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفت‌وگو با عیارآنلاین عنوان کرد:

وابستگی دولتی از مهم‌ترین مشکلات صنعت واگن‌سازی کشور

منصوری پیرامون دلایل اصلی عدم توجه به صنعت واگن‌سازی کشور گفت: کمبود منابع مالی، دولتی بودن واگن‌سازان اصلی کشور که باعث شده مدیر دولتی خودش را صاحب کار نداند بلکه مهمان چند ساله بخش مربوطه بداند و عدم تمایل به افزایش کیفت و به دنبال آن صادرات ازجمله مهم‌ترین مشکلات صنعت واگن‌سازی کشور است.

محمدرضا منصوری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه حمل‌ونقل عیارآنلاین، پیرامون قراردادهای خارجی ساخت واگن در کشور گفت: متاسفانه در چند سال گذشته میل به واردات به دلیل مشکلات مالی شرکت‌های داخلی و در مقابل آن مشوق‌های مالی شرکت‌های خارجی برای خرید از محصولات‌شان افزایش یافته است.

وی ادامه داد: به اعتقاد بنده استفاده از تولید و صنعت داخل امری اجتناب‌ناپذیر است و باید از تولیدات داخل خرید شود؛ البته کیفیت، قابلیت رقابت و غیره … ازجمله مواردی هستند که باید به آن‌ها توجه کرد.

نماینده مردم ساوه و زرندیه با بیان اینکه ظرفیت صادرات واگن در کشور فراهم است گفت: در چند دهه گذشته، پیشرفت‌های خوبی در صنعت واگن‌سازی کشور به وجود آمده است و با توجه به نیروی کار ارزان، حامل‌های انرژی نسبتا ارزان،  مشوق‌های کاهش مالیاتی و افزایش قیمت دلار می‌توانیم صادر کننده واگن به سایر کشورها باشیم.

منصوری در پاسخ به اینکه دلیل اصلی عدم توجه به صنعت واگن‌سازی کشور چیست گفت: کمبود منابع مالی، دولتی بودن واگن‌سازان اصلی کشور که باعث شده مدیر دولتی خودش را صاحب کار نداند بلکه مهمان چند ساله بخش مربوطه بداند و عدم تمایل به افزایش کیفت و به دنبال آن صادرات ازجمله مهم‌ترین مشکلات صنعت واگن‌سازی کشور است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس پیرامون قراردادهای خارجی برای ساخت واگن در کشور افزود: در قراردادهای خارجی باید به سمتی برویم که تکنولوژی و سرمایه به کشور وارد شود. واردات قطعات خارجی واگن و مونتاژ آن‌ها در داخل کشور راه به جای نخواهد برد.

وی در پایان تصریح کرد: مقام معظم رهبری بارها به توانمدسازی صنایع داخلی و صادرات آن‌ها به سایر کشور تاکید کرده‌اند؛ به اعتقاد بنده صنعت واگن‌سازی کشور هم نمونه‌ای از آن است که باید باتکیه به دانش بومی زمینه‌های صادرات آن را فراهم کنیم.

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: