۱۹ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۴۸
فضای کسب و کار و مشکلی به نام تامین اجتماعی(1)

بخش‌نامه‌های مغایر با قانون؛ ملاک عمل تأمین اجتماعی

شرکت های مختلف از رفتار تامین اجتماعی و مواجهه با مامورین این سازمان مکررا گله مند هستند و معتقدند این سازمان با تفسیر به رای قانون هر روز بخش‌نامه ای جدید صادر می‌کند که دردسر ساز شده است و ضرر قابل توجهی را در فضای کسب و کار کشور به بخش خصوصی تحمیل کرده است.

به گزارش عیارآنلاین، مطابق با ماده ۳۸ قانون تأمین اجتماعی مصوب سال ۱۳۵۴ در قراردادهای پیمانکاری که با یک کارفرما بسته می‌شود، کارفرما مکلف است ۵ درصد مبلغ این قرارداد و آخرین قسط آن را  به پیمانکار نپردازد و پرداخت آن را منوط به ارائه مفاصا حساب از سازمان تامین اجتماعی نماید.

پیمانکار نیز از یک طرف بر اساس ماده ۲۸ قانون تأمین اجتماعی موظف است نسبت به بیمه کارگران با شرایطی که در ادامه آمده اقدام نماید. حق‌بیمه کارگر ۳۰ درصد مزد یا حقوق وی است که ۲۰ درصد به عهده کارفرما، ۷ درصد آن به عهده بیمه‌شده و ۳ درصد نیز به عهده دولت است. تأمین اجتماعی نیز برای اطمینان از پرداخت حق بیمه، مطابق با مواد ۳۹ و ۴۰ می‌تواند دفاتر پیمانکاران را بررسی کند.

همچنین از طرف دیگر بر اساس ماده ۴۱ قانون، سازمان تامین اجتماعی می‌تواند با توجه به نوع قرارداد پیمانکاری درصدی از قرارداد را به‌عنوان حق بیمه لحاظ کند و آن مبلغ را از پیمانکار طلب کند که اصطلاحاً به آن حق بیمه قراردادها گفته می‌شود. این حق بیمه در حالی از پیمانکار دریافت می‌شود که در قبال آن کارگری نیز بیمه نشده و خدمتی نیز دریافت نمی‌شود.

در همین راستا شرکت های مختلف از رفتار تامین اجتماعی و مواجهه با مامورین این سازمان مکررا گله مند هستند و معتقدند این سازمان با تفسیر به رای قانون هر روز بخشنامه ای جدید صادر میکند که دردسر ساز شده است و ضرر قابل توجهی را در فضای کسب و کار کشور به بخش خصوصی تحمیل کرده است. همچنین برخی دیگر بر این باورند که سازمان تامین اجتماعی تنها به دنبال افزایش درآمد بوده و حقوق کارگران و پیمانکاران را نادیده می‌گیرد. برای بررسی بیشتر و درک مشکلات ایجاد شده از سوی تأمین اجتماعی پایگاه خبری عیارآنلاین با برخی فعالان بخش خصوصی مصاحبه‌هایی را ترتیب داده که در ادامه آمده است.

در ادامه گفتگویی با مسئول مالی شرکت قاصدک سامانه، خانم عزیزی صورت گرفته است. شرکت قاصدک سامانه از شرکت‌های دانش‌بنیانی است که در حیطه‌ی فناوری و اطلاعات (IT) فعالیت می‌کند.

آیا از طرف بیمه دفاتر شما حسابرسی شده است؟ در طول سال به‌طورمعمول چند بار این فرایند انجام می‌شود؟

معمولاً سالی یک‌بار از دفاتر ما حسابرسی می‌شود اما از سال ۸۶ تا ۹۳ یعنی حدود هشت سال را یک‌جا حسابرسی کردند. برای سال ۹۴ فقط یک حسابرسی انجام شد و سال ۹۵ هم که هنوز خدمتشان نرسیده‌ایم. شرکت هرسال مفاصا حساب را از بیمه می‌گیرد و قبل از اینکه مفاصا حساب را به ما بدهند یک تعهد می‌گیرند که هر زمان خواستند ما دفاترمان را در اختیارشان بگذاریم.

آیا تابحال با سازمان تامین اجتماعی مشکلی داشته اید؟

اخیراً درخواست مفاصا حساب از تأمین اجتماعی داده‌ایم و تأمین اجتماعی نیز بابت مغایرت لیستی که از طرف ما ارائه‌شده با لیستی که بازرسی از طرف بیمه به آن‌ها تحویل داده، اعلام بدهی کرده است. به‌عنوان‌مثال فرض کنید که یک شخصی در برج دوازده سال ۹۲  ترک کار خورده است و به دلیل مغایرت به من اعلام بدهی کرده‌اند.

در همین موضوع به بیمه تأمین اجتماعی رجوع کردیم و با بیان این‌که فرد مذکور در این سال ترک کار خورده و اسم آن فرد نیز در این لیست هم ارائه‌شده است، درخواست بخشودگی دادیم و بیمه نیز سخن ما را قبول کرد اما مجدداً در یک ماه اخیر بابت همان شخص برای ما بدهی زده‌اند.

بیمه می‌گوید شرکت برای فرد ترک کار زده است ولی بازرس بیمه در زمان حضور در شرکت این شخص را سرکار دیده است اما به‌هیچ‌وجه امکان وقوع چنین فرایندی نیست، مگر می‌شود شرکت یک شخصی را ترک کار بزند ولی آن نفر دوباره در محل کار شرکت در حال کار باشد.

ما از این مشکل‌ها زیاد داریم و هرچند وقت یک‌بار شاهد مشکل مغایرت لیست تأمین اجتماعی و بازرسی‌هایی که انجام می‌دهد هستیم، آن شخصی که می‌آید بازرسی را انجام می‌دهد خیلی دقت نمی‌کند و من هم دقیقاً نمی‌دانم مشکل کجا هست.

با توجه به اینکه مشمول حق بیمه قراردادها هستید آیا این موضوع منجر به جریمه یا اجراییه سوی بیمه برای شرکت شما شده است؟

بله اما منجر به اجراییه نشده، جریمه‌شده و جریمه‌ی آن را هم پرداخت کرده‌ایم، در همین دو سال اخیر حدوداً سیصد میلیون تومان جریمه بابت بیمه قراردادها پرداخت کرده‌ایم.

علت جریمه را چه چیزی عنوان کرده‌اند؟

بیمه بر اساس حسابرسی‌هایی که انجام داده است، می‌گوید از قراردادها باید بیمه کم شود و باید مفاصا حسابِ شخصی را که برای‌ شما کار انجام داده است ارائه می‌داد اما ما چنین چیزی را نمی‌دانستیم. این نکته را هم در نظر بگیرید که کار ما نرم‌افزار و لایسنس هست، نرم‌افزار و لایسنس یک سری قوانین خاص خود را دارد، این محصول برای ما کالا محسوب می‌شود زیرا ما کالا می‌گیریم و کالا می‌فروشیم و لذا جزو خدمت محسوب نمی‌شود که بخواهیم از آن شخصی که یک کالایی یا نرم‌افزاری را خریداری می‌کنیم و یا می‌فروشیم مفاصا حساب بگیریم.

اگر خدمات محسوب می‌شد و یک شخصی این کار را برای ما انجام می‌داد، می‌توانستیم به آن‌ها بگوییم برای ما مفاصا حساب بیاورند. در هر حال گویا برای فروش نرم‌افزار هم باید مفاصا حساب گرفته می‌شد و چون ما این کار را انجام نداده بودیم سیصد میلیون تومان جریمه شدیم.

ما به رأی اولیه حسابرسی نیز اعتراض کردیم اما جوابی حاصل نشد. جالب است این را بدانید که به فرض مثال شرکت ما از شرکت ایکس یک نرم‌افزار را خریداری کرده‌ و این شرکت ده فاکتور برای ما فرستاده است و مشخص نیست که بر اساس چه منطقی بیمه پنج عدد از این فاکتورها را مشمول بیمه قراردادها و پنج عدد آن را معاف در نظر گرفته است درصورتی‌که همه‌ی این محصولات واحد بوده و از یک شرکت خاص خریداری‌شده است. درکل، قانون درست و قاعده‌مندی در دسترس نیست، زیرا هر بند و قانونی که برای بیمه آورده، خودشان یک بخشنامه تولید می‌کنند که آن قانون و ماده‌ای که گذاشتند را لغو کند.

آیا جریمه شما شامل عدم بیمه کارکنان نیز است؟

خیر، ما لیست بیمه را ماه به ماه سر موعد خود رد می‌کنیم اما به‌واقع شرکت به دلیل خرید و فروش‌هایی که داشته‌ جریمه شد.

نسبت بدهی‌ها و جریمه‌ها با فروش و درامد شرکت شما چگونه بوده است؟

اگر بخواهیم درصدی اعلام کنیم حدوداً ۳۵ الی ۳۶ درصد درآمدمان را جریمه‌شده‌ایم. مقدار این جریمه از عدد مالیات هم بیشتراست. مالیات ۲۵ درصد از سود و زیانتان را می‌گیرند.

سیصد میلیون را پرداخت کردیم سپس چون با هیئت حل اختلاف به نتیجه نرسیده‌ایم به دیوان شکایت کردیم که هنوز دیوان به ما وقت بررسی نداده است، انشا الله که در دیوان بتوانیم به نتیجه برسیم حداقل اینکه یک جواب درست و منطقی دریافت کنیم که از این به بعد جریمه نشویم.

با توجه به این‌که به هیئت‌های حل اختلاف مراجعه کرده‌اید چقدر از هزینه و زمان خود را درگیر می‌کند؟

به هیئت حل اختلاف ۲ یا ۳ بار مراجعه و وقت و هزینه بسیاری نیز صرف کرده‌ایم به‌عنوان‌مثال حدوداً بیست‌وپنج – شش میلیون تومان پول مشاور بیمه را دادیم و چند ماه نیز صرف این قضایا کردیم.

سیصد میلیون تومان پول را از ما گرفتند و الان بدهی خود را تسویه کرده‌ایم، باز هم به ما مفاصا حساب نمی‌دهند که بابت قراردادهایمان بتوانیم برویم پولمان را از کارفرماهایمان بگیریم. در حال حاضر حدوداً ۵۰۰ میلیون تومان ما دست کارفرماها هست آن‌ها نیز می‌گویند تا زمانی که مفاصا حساب نیاورید ما این پول را آزاد نمی‌کنیم از طرفی هم بیمه به ما مفاصا حساب نمی‌دهد.

در آخر هم اگر پیشنهادی در خصوص مشکلات کارفرمایان و کارگران در حوزه کسب‌وکار با سازمان تأمین اجتماعی دارید ارائه بفرمایید؟

قوانین این حوزه را روشن و شفاف‌سازی کنند تا کارفرما تکلیف خود را در قبال قوانین بداند، بیمه به ما می‌گوید که دارای یک سری قانون و یک سری ماده و یک سری بخشنامه که به قول خودشان محرمانه هست، می‌باشند. زمانی که ما می‌رویم کتاب قانون را می‌خوانیم بر اساس آن قانونی که آن‌ها دارند و نوشته‌اند کار را انجام می‌دهیم و زمانی که به بیمه مراجعه می‌کنیم یکسری تبصره به‌صورت پاورقی می‌نویسند و این‌گونه کل آن قانون را نقض می‌کنند. این کارهای بیمه واقعاً منصفانه نیست.

در خود شعبه هم، زمانی که به‌صورت حضوری مراجعه کنیم با نامه و بروکراسی‌های متفاوت به این و آن ما را پاس‌کاری می‌کنند تا به خستگی مشتری منجر شود.

در حال حاضر بابت همین سیصد میلیون جریمه از سال ۹۳ تا حالا بسیار نامه‌نگاری کردیم اما هنوز هم دستمان به هیچ جا بند نیست.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: