مدیرعامل سابق سایپا: شرکت‌های خارجی در قراردادهای تولید خودرو دانش فنی را منتقل نمی‌کنند

دولت پیشنهاد تعرفه خودروهای وارداتی را به هیات دولت برده و اگر هیات دولت بخواهد تعرفه‌ها را افزایش دهد، به تبع آن قیمت‌ها از وضعیت موجود نیز بیشتر شده و روند افزایشی خواهد داشت

به گزارش عیارآنلاین، سعید مدنی مدیرعامل سابق ساپپا با بیان اینکه متاسفانه ما قراردادهای خارجی را پایش نمی‌کنیم و چون پایش نمی‌کنیم، خارجیها هم هر کاری بخواهند می‌کنند گفت: آنها تولید می‌کنند، اما دانش فنی را منتقل نمی‌کنند و ساخت داخلی ما را با اینکار بالا نمی‌برند.
وی افزود: اگر ما اینها را کاملا تحت کنترل بگیریم و به شرکت‌هایی مانند پژو، رنو و… که در ایران هستند بگوییم باید ۳۰ درصد از تولیداتی را که تولید می‌کنید از همان ابتدا برای صادرات کنار بگذارید و از روز اول باید با ۴۰ درصد ساخت داخلی آغاز به کار کنید تا قطعه‌سازان ما هم رشد پیدا کنند یا روش‌های تحقیق و توسعه را به ما یاد بدهید، کم‌کم خودروی تولیدی خود ما هم از نظر کیفیت و طراحی رشد خواهد کرد و خود به خود رقیب خودروهای خارجی می‌شود، ولی اگر این طرف را رها کنیم و از آن طرف هم تنها با تعرفه بخواهیم از این صنعت حمایت کنیم، راه به جایی نخواهیم برد!

مدیرعامل سابق سایپا در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از روند گرانی خودروهای خارجی با توجه به افزایش احتمالی تعرفه ها چیست؟ گفت: قیمت‌ها به تعرفه‌ای که مصوب خواهد شد بستگی تام دارد. دولت پیشنهاد تعرفه خودروهای وارداتی را به هیات دولت برده و اگر هیات دولت بخواهد تعرفه‌ها را افزایش دهد، به تبع آن قیمت‌ها از وضعیت موجود نیز بیشتر شده و روند افزایشی خواهد داشت. وی ادامه داد: یعنی قیمت برخی از خودروها حدود ۱۵ تا ۱۶درصد بالاتر رفته و احتمال اینکه در مجموع تا ۲۵ یا ۳۰ درصد افزایش یابد هم وجود دارد. اگر خودرویی ۲۰۰ میلیون تومان بوده، الان به ۲۳۵ میلیون رسیده که حدود ۱۵ درصد افزوده شده و اگر قیمت‌ها بالا‌تر رود، احتمال اینکه از همان ۲۰۰ میلیون ابتدایی با ۲۵ تا ۳۰درصد به ۲۵۰ یا ۲۶۰ میلیون تومان هم برسد وجود دارد؛ یعنی ممکن است قیمت‌های فعلی ۱۰ تا ۱۵ درصد دیگر هم افزایش یابد.

مدنی در ادامه با بیان اینکه به هرحال بخشی از افزایش قیمت‌ها، هزینه‌های قیمت دلار است گفت: بخشی هم مربوط به تعرفه‌هاست که به جیب دولت می‌رود و بخشی هم که جزء حاشیه سود تولید‌کننده خارجی است و درصدی از قیمت تمام‌شده را می‌گیرد و درنهایت به جیب وارد‌کننده خواهد رفت. وی اضافه کرد: به هر حال وارد‌کننده زیان نمی‌کند. ضمن اینکه دولت هم بابت تعرفه‌ها و پول گمرک و تغییر نرخ ارزی که می‌گیرد، درآمدش بالا می‌رود. وارد‌کننده هم که حاشیه سودش بیشتر خواهد شد، لذا تنها زیان‌کننده مردم هستند. همان‌طور که گفتم، دلیل این امر نوسانی بودن قیمت‌ها و عدم ثبات قوانین است.
وی در پاسخ به این سوال آیا قیمت خودروهای خارجی بر قیمت خودروهای داخلی اثرخواهد گذاشت یا نه؟ گفت: قیمت خودروهای وارداتی روی قیمت‌های داخلی و خودروهای اصلی تیراژ بالا مانند خودروهای پژو و پراید تاثیر چندانی نخواهد داشت. ولی آن بخشی که مربوط به تعرفه‌ها و واردات قطعات می‌شود یا آن بخشی که مربوط به قیمت دلار است بالا می‌رود؛ یعنی خودروی مونتاژ داخلی اگر ۱۲ هزار دلار ارز برایش بوده و نرخ دلار مثلا ۳۰۰ تومان افزایش داشته است، فقط بابت همین قضیه افزایش نرخ دلار، قیمت تمام‌شده خودرو نیز افزایش می‌یابد. اما روی قیمت خودروهای پرتیراژ تاثیر چندانی ندارد، چراکه شورای رقابت جلوی افزایش احتمالی آن را می‌گیرد.

منبع: نوداقتصادی

چهره‌ها:

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: