۲ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۱۸
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگو با عیارآنلاین:

خبط بزرگ دولت در اجرای طرح تحول سلامت

خضری گفت: اگر از ابتدا میزان سطح‌بندی به ازای آزمون وسع، راهنمای بالینی، کارت سلامت، پرونده الکترونیک، پزشک خانواده و… را به‌خوبی اجرا و پشتیبانی می‌کردیم، خیلی از این هزینه‌های طرح تحول سلامت به یک‌سوم کاهش پیدا می‌کرد و الآن ما معضل کمبود بودجه نداشتیم.

به گزارش عیارآنلاین، دولت یازدهم در لایحه پیشنهادی خود برای بودجه سال ۹۷، حدود ۳۰ میلیون نفر از یارانه بگیران را از دریافت یارانه ماهیانه حدف کرده است. در این بین زمزمه‌هایی شنیده می‌شود که دولت قصد دارد تا سود حاصل از این امر را صرف طرح تحول سلامت نماید.

به همین منظور، پایگاه خبری-تحلیلی عیارآنلاین مصاحبه‌ای اختصاصی را با رسول خضری، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، انجام داده که متن آن به شرح ذیل است:

مجلس نباید با پیشنهاد دولت مبنی بر کاهش تعداد یارانه‌بگیران موافقت کند

خضری، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، گفت: بحث درباره این هزینه‌کردها در واقع تبصره ۱۴ است که سروصدا دارد، به نظر من، مجلس در مرحله اول، نباید با کاهش یارانه‌بگیران موافقت کند. چون پیشنهاد کاهش بودجه یارانه یعنی حدود ۳۰میلیون نفر حذف می‌شوند که این اصلاً درست نیست. ببینید این یارانه‌ها حق عمومی همه مردم جامعه است، اگر کسی داوطلبانه کناره‌گیری کرد درست، ولی ما نمی‌توانیم کسی را حذف کنیم.

وی افزود: قانون اساسی نسبت به وضعیتی که پیش آمده از ابتدا پیش‌بینی کرده بود که این هزینه ۵۰ درصد حمایتی شود؛ یعنی بحث تولید، طرح تحول، کاهش فقر مطلق و نیز به کمیته امداد و از این قبیل مراکز داده شود. اینکه دولت بیاید هر بار یک دوره‌ای از یارانه‌بگیران را کم کند، این راهکار درستی نیست.

اجرای طرح تحول سلامت با نیت درمان صرف؛ خبطی بود که صورت گرفت

نماینده مردم بوشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح تحول سلامت یک طرحی است که در کشورهای موفق دنیا از قبیل کانادا و انگلستان ۱۸ سال طول کشید تا جا افتاده است، گفت: ما که نمی‌توانیم ۱۸ ماهه و با عجله و شتاب‌زدگی اجرا کنیم. در ایران این طرح از سال ۹۳ شروع شد و در واقع بیشتر به سمت‌وسوی درمان رفت و زیرساخت‌های لازم آن از قبیل نظام سطح‌بندی و اجرا، پزشک خانواده، راهنمای بالینی، پرونده و کارت سلامت الکترونیکی تشکیل نشد این خبطی بود که صورت گرفت، باید مجلس نسبت به این سیستم یک الزامی بگذارد.

خضری ادامه داد: مثلاً بحث بیمه‌های درمان را باید به‌صورت عادلانه برای مردم و کسانی که واقعاً احتیاج دارند، پیاده کنیم و کسی که نیاز مالی ندارد باید هزینه درمان را پرداخت کند. ما در طول طرح تحول سلامت از سال ۹۳ تاکنون بالای ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر افراد را بیمه کردیم، از این افراد هیچ آزمون وسعی هم نگرفتیم و هر کس که آمد و درخواست کرد، سریع و به‌صورت رایگان بیمه‌اش کردیم. آزمون وسع جزء الزامات مجلس برای بیمه‌شدگان طرح تحول سلامت بود که اجرا نشد.

وی افزود: ببینید آزمون وسع جزو الزاماتی بود که مجلس گذاشته بود ولی اجرا نشد یا مثلاً راهنمای بالینی می‌بایست صورت پذیرد، چون بدون راهنمای بالینی اصلاً بحث درمان طی نمی‌شود. همچنین بحث خرید خدمت اصلاً روش درستی نیست، نظام سطح‌بندی و ارجاع، تربیت پزشک خانواده، کارت پرونده سلامت پزشک باید مدنظر باشد، اگر جز این‌ها کاری کنیم ره به جایی ندارد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: تضمین صندوق‌های درمان در بخش درمانی باید از یک وحدت رویه و قانون پیروی کند. اگر که تجمیع بین بیمه‌ها صورت نمی‌گیرد، در مقابل باید قوانین و مقررات حاکم بر بیمه‌های درمان در کشور یکسان‌سازی شود. یعنی فرقی نکند شما بیمه‌شده تأمین اجتماعی هستید یا سلامت، ازنظر بیمه درمان برنامه‌هایشان یکی باشد.  بنیادی‌ترین مسئله برای هر مرکزی عدالت و عدالت در سلامت است.

اجرای درست زیرساخت‌ها، هزینه طرح تحول سلامت را به یک‌سوم کاهش می‌داد

خضری ادامه داد: اگر از ابتدا میزان سطح‌بندی به ازای وسع، راهنمای بالینی، کارت سلامت و پرونده سلامت الکترونیک، پزشک خانواده تربیت شده و… را به‌خوبی اجرا و پشتیبانی می‌کردیم، خیلی از این هزینه‌ها به یک‌سوم کاهش پیدا می‌کرد و الآن ما معضل کمبود بودجه نداشتیم. ما سال ۹۵ ۸هزار میلیارد تومان بودجه برای طرح تحول هزینه کردیم، امسال هم دولت ۱۵ هزار میلیارد بدهی دارد. از طرفی خود حوزه سلامت ۱۷ هزار میلیارد تومان طلب دارد. خب این یک معضلی است.

نظارت‌های مجلس نسبت به پیگیری مصوبات ضعیف بوده است

وی با تأیید این نکته که جایگاه و رکن نظارتی مجلس در مورد سازوکارهای اجرایی طرح تحول سلامت ضعیف بود، گفت: ما در برنامه ششم، بیمه سلامت ایران را تحویل وزارت بهداشت دادیم و ذیل وزارت بهداشت منفک شد، ولی نظارت‌های مجلس به نظر من نظارت‌های قابل قبولی نبود. البته بنده از روز اول گفته‌ام که اگر ما به‌جای تصویب قوانین دنبال اجرای قوانین بویدم مشکلات کمتر بود، ولی یکسره دنبال قوانین جدید غیر مؤثر هستیم. لکن همین قوانینی که داریم اضافی هست و باید تنقیح و به‌روزرسانی بکنیم و غلط‌های آن را بگیریم.

تلگر

چهره‌

۱ دیدگاه
  1. ناشناس :

    سلام. طرح تحول سلامت طرح تحول جیب برخی پزشکان دلال بود و پول را ریختن به ظرفی که زیر آن سوراخ بود و متاسفانه بازهم میخواهند پول ملت رو بریزند در یک ظرف سوراخ….

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: