۲۸ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۲۲
 ضرورت توجه به تولید و اشتغال از طریق تامین مالی داخلی

نیاز واگن کشور با فاینانس حل نخواهد شد

در حال حاضر شرکت‌های واگن ساز داخلی علی رغم خودکفایی نسبتا بالا در تولید واگن باری و مسافری به دلیل کمبود منابع مالی با ۲۵ درصد ظرفیت تولید خودکار می‌کنند؛ با این‌وجود دولت حاضر است به جای تمرکز بر راه‌حل‌های تامین مالی از داخل کشور، هزینه‌های بلندمدت بیشتری جهت اخذ فاینانس پرداخت نماید.

 

به گزارش عیارآنلاین، بنا بر آمار رسمی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی در سال ۹۵ تعداد کل ناوگان ریلی کشور برابر ۲۴ هزار واگن باری، ۱۹۰۰ واگن مسافری و ۹۱۵ لکوموتیو است. طبق سند چشم‌انداز حمل‌ونقل ریلی در افق ۱۴۰۴ تعداد ۳۶ هزار واگن باری، ۴۵۰۰ واگن مسافری و ۲۱۰۰ لکوموتیو موردنیاز کشور خواهد بود.[۱] کمبود ناوگان ریلی همیشه به‌عنوان یکی از عوامل پایین بودن بهره‌وری حمل‌ونقل ریلی مطرح شده است. آنچه به‌عنوان مهم‌ترین چالش چند سال اخیر برای تأمین ۱۵ هزار واگن و لوکوموتیو موردنیاز کشور طرح می‌شود، محدودیت در تأمین منابع ارزی و ریالی شرکت‌های خریدار واگن است. از همین رو طی چند سال گذشته مذاکرات مختلفی باهدف تأمین مالی خارجی برای حل این مشکل انجام‌شد که منجر به امضای تفاهم نامه های متعددی در این رابطه شده است.

در آخرین مذاکرات صورت گرفته ، تفاهم‌نامه‌ای در روز دوشنبه ۲۷ آذر امضا شد و طبق آن مقرر گشت تأمین مالی خارجی ساخت ۲۰ هزار دستگاه انواع واگن باری، ۱۰۰۰ دستگاه واگن مسافری و ۳۵۰ دستگاه لوکوموتیو به ارزش ۳ میلیارد یورو از طریق تولید مشترک ایران و روسیه انجام پذیرد.

این در حالی است که تنها یک روز پیش‌ازاین قرارداد بنا بر اعلام محمدزاده معاون وزیر راه قرارداد خرید ۴۵۰ دستگاه واگن ریل‌باس از کره جنوبی به ارزش ۷۲۰ میلیون یورو به امضا رسید. تأمین مالی این قرارداد به‌صورت فاینانس از سوی کشور کره جنوبی صورت می‌گیرد. طبق جزئیات قرارداد از ۴۵۰ دستگاه واگن ریل بأس، ۱۵۰ واگن از کشور کره وارد و ۳۰۰ دستگاه باقی‌مانده در داخل ایران ساخته خواهد شد. علاوه بر آن، ۴۵ درصد قطعات و تجهیزات لازم برای ساخت ۳۰۰ واگن تولیدی در ایران، از کشور کره خریداری و وارد خواهد شد. به‌عبارت‌دیگر از مجموع کل قرارداد (ساخت ۴۵۰ دستگاه واگن)، تنها ۳۶ درصد قطعات و تجهیزات بومی و ساخت داخل هستند و ۶۴ درصد آن از کشور کره وارد کشور و مونتاژکاری خواهد شد.

بنا بر گفته صوفی، مدیرعامل شرکت صنایع ریلی ایرانیان (ایریکو)، طبق قوانین فاینانس، ۲۳ درصد قرارداد و رقم فاینانس در کشور فاینانس گیرنده (ایران) می‌تواند جذب شود و ۷۷ درصد باقی‌مانده در کشور کره انجام خواهد شد.

تأمین مالی به روش فاینانس بیش از آنکه به نفع کشور وام‌گیرنده (ایران) باشد، منافع کشور وام‌دهنده را تأمین می‌نماید. چراکه علاوه بر فعال‌سازی تولید و اشتغال برای کشور فاینانس کننده، این کشور ایران است که باید هزینه تولید و اشتغال آن کشور را به همراه سود آن در درازمدت پرداخت کند.

این در حالی است که شرکت‌های تولیدکننده داخلی توانسته‌اند با استفاده از دانش و فنّاوری بومی، نیاز کشور به واگن را تا مقدار زیادی تأمین کنند و به خودکفایی ۷۰ درصدی در تولید واگن باری و خودکفایی ۵۰ درصدی در تولید واگن‌های مسافربری برسند. در حال حاضر ۶ شرکت واگن پارس، مپنا لکوموتیو، واگن سازی پلور سبز، واگن سازی کوثر، ایریکو و واگن سازی تهران ازجمله واحدهای تولیدی این بخش می‌باشند که به دلیل کمبود منابع مالی با ۲۵ درصد ظرفیت تولید خودکار می‌کنند؛ بااین‌وجود دولت حاضر است به جای تمرکز بر راه حل های تامین مالی از داخل کشور، هزینه های بلندمدت بیشتری جهت اخذ فاینانس پرداخت نماید.

بنا بر اعلام تازه‌ترین آمار بانک مرکزی حجم نقدینگی در پایان مهرماه امسال به بیش از ۱۴۰۳ میلیارد تومان افزایش‌یافته است. قطعاً هدایت و مدیریت بخش کوچکی از این نقدینگی در قالب راه‌اندازی شرکت‌های تأمین مالی و لیزنگی هزینه بسیار کمتری نسبت به جذب فاینانس برای دولت خواهد داشت. از این طریق علاوه بر تأمین نیاز کشور به واگن و افزایش بهره‌وری شبکه ریلی، ظرفیت‌های خالی واگن سازی داخلی همراه با ایجاد اشتغال پایدار، فعال خواهد شد و گامی مهم در عرضه خودکفایی در صنایع ریلی و اقتصاد مقاومتی برداشته می‌شود.

 

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: