۲۱ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۸
سرپرست سابق دانشگاه فرهنگیان:

دانشگاه فرهنگیان مشکلات اساسی بودجه‌ای دارد

سرپرست سابق دانشگاه فرهنگیان گفت: مدل اجرایی دانشگاه فرهنگیان نیاز به بازبینی جدی دارد و نمی توان با این مدل به کار ادامه داد.

به گزارش عیارآنلاین، محمود مهرمحمدی سرپرست سابق دانشگاه فرهنگیان در مراسم معارفه سرپرست جدید این دانشگاه با بیان اینکه پذیرش مسئولیت در نظام جمهوری اسلامی و کنار رفتن از آن هردو یکی از دو نیکویی به تعبیر قرآن کریم است، اظهار داشت: دوره چهار ساله سرپرستی من در این دانشگاه پر از تجربه و آموخته بود و امیدوارم آموخته‌های خود را در تعلیم و تربیت در آینده به کار ببرم.

مهرمحمدی اضافه کرد: در این چهار سال آموختم که تربیت معلم در شرایط جدید نیاز به یک دانشگاه به عنوان عقل منفصل دارد؛ شاید پیش از این نسبت به آن تردیدهایی داشتم و اگر تربیت معلم به ماموریت ثانوی تبدیل شود از دایره توجه بیرون می افتد.

وی بیان داشت: تربیت معلم ابعاد و اضلاع متعددی دارد؛ شایستگی تدریس کتاب چیزی نیست که از فردی معلم بسازد و تبدیل معلم دانشمند به یک معلم ارزشمند هم کاری سخت است و نقشه ای دقیق و همه جانبه می طلبد.

سرپرست سابق دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: در تربیت معلم کمیت یک واقعیت است که باید دیده شود و به دست دانشگاه فرهنگیان مدیریت شود و از ظرفیت سایر دانشگاه ها هم در آن استفاده شود و توسعه دانشگاه را در سطح نیاز پایدار و واقعی آموزش و پرورش تدارک دیده شود.

وی تصریح کرد: دانشگاه فرهنگیان می تواند محور هم افزایی باشد نه نهادی که نماد جدایی و نادیده انگاری ظرفیت های فاخر ملی است.
وی با بیان اینکه مدیریت دانشگاه فرهنگیان به اندازه ریاست بر وزارت آموزش و پرورش دشوار است، گفت: پیش نیاز وزارت آموزش و پرورش به نظر من معاونت وزارت نیست بلکه ریاست دانشگاه فرهنگیان است!

مهرمحمدی عنوان کرد: مدل اجرایی دانشگاه فرهنگیان نیاز به بازبینی جدی دارد و نمی توان با این مدل به کار ادامه داد.

وی گفت: پاسخگویی به نیاز آموزش و پرورش توجیه کننده گسترش شعب دانشگاه نیست؛ اگر قرار است عدالت آموزشی را حاکم کنیم معنایش این نیست که امکانات تربیت معلم را زیاد کنیم چون این کار ظلم به کیفیت است.

سرپرست سابق دانشگاه فرهنگیان بیان داشت: برای نومعلمان باید حساب ویژه باز شود تا زمانی که دانش آموخته دانشگاه به مدرسه می رود در فضای نظام آموزشی منحل نشود.

وی با بیان اینکه پژوهش در دانشگاه فرهنگیان نیازمند صبوری و خلاقیت است، گفت: باید پژوهش را تبدیل به یک دغدغه کرد و ما در این زمینه دچار عقب ماندگی هستیم؛ باید چرخ پژوهش در دانشگاه فرهنگیان را از نو با محوریت دانش میان رشته ای اختراع کنیم .

مهرمحمدی اضافه کرد: تربیت معلم به تقسیم کار ملی نیاز دارد و توجه به عزم ملی در درجه نخست باید در میان نخبگان به یک گفتمان تبدیل شود و در جامعه علمی از مهجوریت نجات پیدا کند.

وی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان باید به مهجوریت تربیت معلم پایان ببخشد، خاطر نشان کرد: باید در انجام تکالیف سازمانی ملاحظه منافع ملی را بر منافع جناحی مقدم داشت، در مدت سرپرستی من با وجود تعلقم به جریان اصلاحات اما برخی اصلاح طلبان از من رنجیدند اما من از تصمیماتی که بر اساس صلاحیتها گرفتم اصلا پشیمان نیستم.

سرپرست سابق دانشگاه فرهنگیان گفت: من در این دوره چهار ساله آموختم که نقدها را جزئی از تصمیم پذیرش مسئولیت تلقی کنم.

وی ادامه داد: شیوه تربیت معلم در مقاطع مختلف متفاوت است و در سیاست گذاری جذب معلم در مقاطع مختلف نباید احساسی برخورد کرد.

مهرمحمدی بیان داشت: تربیت معلم چهار ساله دارای امتیازاتی است اما باید درباره روش های دیگر هم فکر کرد.

وی با بیان اینکه چالش های زیادی در این جهار سال وجود داشت، اظهار داشت: تبدیل وضعیت مدرسان به هیات علمی از کارهای سختی بود که به ظاهر آسان می آمد خصوصا آنکه اختیار کار تنها در دست ما نبود.

سرپرست سابق دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: در این چند سال صادقانه در دانشگاه فرهنگیان کار کردم و نقش بازی نکردم و این دانشگاه فوق العاده مهم را قبول داشتم!

عزیزالله تاجیک اسماعیلی نماینده هیات رئیسه دانشگاه فرهنگیان نیز در این  مراسم با بیان اینکه از سالها پیش محمود مهرمحمدی سرپرست سابق دانشگاه را می شناختم، اظهار داشت: با همت و تلاش او در دهه هفتاد، پژوهشکده تعلیم و تربیت شکل گرفت و همواره در تلاش برای خدمت به نظام تعلیم و تربیت بوده است.

وی افزود: مهرمحمدی در طرح تدوین سند تحول بنیادین حضور داشت اما از او نامی برده نشد.

تاجیک اسماعیلی اضافه کرد: چهار سال سرپرستی مهرمحمدی بر دانشگاه فرهنگیان به دلیل وجود فضای نامناسب باعث سختی کار میشد و دستاوردهای بسیار خوبی برای این دانشگاه داشت.

منبع: فارس

تلگر

برچسب‌ها:

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: