۲۱ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۲۳
سرپرست سابق دانشگاه فرهنگیان:

دانشگاه فرهنگیان مشکلات اساسی بودجه‌ای دارد

سرپرست سابق دانشگاه فرهنگیان گفت: این دانشگاه مشکلات اساسی بودجه‌ای دارد و باید طرحی انقلابی برای سازمان و ساختار دانشگاه پیش گیرد.

به گزارش عیارآنلاین، محمود مهرمحمدی یکشنبه‌شب در آیین گرامیداشت روز دانشجو در جمع دانشجومعلمان شهرستان ری اظهار داشت: روز دانشجو را یک رخداد مهم در کشور بوده که با استکبارستیزی متصل‌ شده است.

وی عنوان کرد: تصمیم نابخردانه و جانبدارانه رئیس‌جمهوری آمریکا در نادیده‌گرفتن حق فلسطینی‌های مظلوم با اعلام قدس شریف به‌عنوان پایتخت جعلی اسراییل پاداش به متجاوزان صهیونیست بود و این مهم با هیچ منطق انسانی، صلح‌جویانه و موازین حقوق‌بشر هم‌خوانی ندارد و لازم است که درس بزرگی در قبال این تصمیم ظالمانه به سردمداران آمریکا داده شود.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: دانشجویان هم نسبت به ‌تمامی تصمیمات راهبردی جریان بین‌الملل سهم بزرگی دارند و در صور و اشکال مختلف نسبت به تصمیم و واقعه تلخی که در عصر امروز اتفاق افتاده واکنش نشان خواهند داد و برای آنکه زمان‌شناسانه در این مقطع به حرکت ظالمانه آنان واکنش نشان دهند از عنصر ظلم‌ستیزی خودشان نهایت بهره خواهند برد.

مهرمحمدی گفت: عنصر دانشجو یک عنصر فعال و بیدار هست و جنبش دانشجویی از مهم‌ترین نشانه‌های اعتلا بخشیدن به هر جامعه‌ای است، شرط آنکه ورود دانشجو به عرصه کنشگری اجتماعی و سیاسی به‌درستی حادث شود و کنشگری مبتنی بر شناخت و تحلیل دقیق از اوضاع باشد.

وی اظهار کرد: دانشجو از حق دانستن تکمیل است زیرا دانشجو وصل به سرچشمه دانایی، همان دانشگاه است بنابراین دسترسی به نهادهای دانشی برای او تحصیل حاصل است.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان افزود: هرچه عمق دانستن در دانشجو افزایش یابد نقش او نیز درخشنده‌تر می‌شود و از آفات تهدیدکننده او نیز ادای تکلیف‌نکردن در مسیر برخوردار شدن از حق دانستن اشاره کرد که ندانسته به دام‌هایی بیفتد و مسیر زندگی‌اش عوض شود.

مهرمحمدی بیان کرد: دانایی دو عنصر مهم دارد برای همگن‌شدن دانشجو به یک کنشگر واقعی در ابعاد سیاسی و اجتماعی دارد. که می‌توان در رأس به انس با قرآن و تفکر قرآنی که نسبت به آن بیش و کم بی‌تفاوتیم چون به این مطلب که قرآن دارای یک منطق است و این منطق با وجود ما آمیخته می‌شود انس پیدا نکردیم و مؤلفه دوم دانایی نیز آشنایی با تاریخ معاصر ایران و جهان است که باید مورد اهتمام قرار گیرد.

وی اظهار داشت: تغییر و مدیریت استانی یک تلاش پیشنهادی بود که توسط هیأت‌امنا تصویب شد و باید تأکید داشت هیأت‌امنای هر دانشگاهی قانون‌گذارند و مدیران مجری آن و ما به‌عنوان مدیر در دانشگاه با ارائه پیشنهادات می‌توانیم راهبر خوبی باشیم تا تصمیم‌گیرنده نهایی و ما زمانی به دانشگاه آمدیم که تشکیلات دانشگاه فرهنگیان هنوز تصویب نشده بود و تشکیلاتی که در دانشگاه فرهنگیان مطرح شد تشکیلاتی بود که پست‌های دانشگاهی را در حدود هشت یا ۹ هزار پست افزایش داد.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان به ضرورت مدیریت استانی اشاره کرد و گفت: طبق مطالعات مستندشده مدیریت استانی به‌عنوان دربرگیرنده آثار سازنده و مثبت برای توسعه دانشگاه‌ها محسوب می‌شود و با تشکیل آن می‌توان چابکی در استان ایجاد کرد و زمینه تفویض دانشگاه‌ها را فراهم آورد و در شوراهای بزرگ‌تری بتوانیم تصمیم‌گیری کنیم و رؤسای دانشگاه‌ها را به استانداری‌ها و شوراهای استان ارجاع دهیم.

مهرمحمدی تأکید کرد: تجربه‌ها در حوزه مدیریت استانی افزایش پیدا کرده درواقع توانستیم بر اساس این پیشینه از جذب نیروهای زبده صرفاً در مدیریت‌ها جلوگیری نماییم تا از صحنه پردیس‌ها فاصله نگیریم و به تشکیلات و زیرساخت‌های مدیریت استانی توجه ویژه‌ای نماییم. خوشبختانه در این راستا اقداماتی خوبی حاصل شد مدیریت استانی در جهت چابک‌سازی دانشگاه‌ها در جایگاه خود پابرجاست و اما نیروهایی که در جهت مدیریت استانی نیز قرار می‌گیرند را می‌توانیم از تشکیل دو معاونت مجزا برای خواهران و برادران استفاده کنیم تا بتوانیم نیروها را از پست‌های بیهوده گرفته و جذب پردیس‌ها کرده تا این تعداد پست را از یک‌هزار به ۳۰۰ پست برسانیم.

وی گفت: عدم پرداخت حق‌التدریس ارتباطی با برگزاری همایش در اصفهان ندارد زیرا برای اینکه بتوانیم از دانش از تطبیقی استفاده کرده و سیاست‌های دانشگاهی‌مان را در جهت اعتلای رشد آموزش پیش ببریم با اساتید بین‌الملل در این همایش تبادل دانش نمودیم.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد: بحث عدم پرداخت حق‌التدریس صرفاً مشکلات مالی و بودجه نیست بلکه به تعویق افتادنش بحث مصوباتی است که برای موقعیت‌های ویژه پشتیبانی نشده است و به خاطر ضوابط در راستای به تصویب‌رسیدن و تأیید وزارت علوم و …‌ طی این پروسه‌ای به درازا کشیده شده و شرمنده اساتیدمان شدیم که این مشکل رفع و قطعاً تا پایان ماه پرداخت حقوق معوقه خواهد شد.

مهرمحمدی گفت: توسعه کمی و کیفی مراکز زیرپوشش ۳۲ پردیس دخترانه و ۳۲ پردیس پسرانه در اصل اساس‌نامه هیچ وجاهت قانونی نداشته و نسبت به واحدهای که خارج استان هستند و زیر نظر پردیس‌ها فعالیت دارند طبق اساس‌نامه ادعایی نمی‌توانیم داشته باشیم تا جذب دانشجو از طریق کنکور را شاهد باشیم.

وی تصریح کرد: در زمینه توسعه کمی، دانشگاه فرهنگیان باید به صد درصد نیازهای آموزش و پرورش پاسخگو باشیم یعنی آن‌قدر ما باید توسعه داشته باشیم که آموزش و پرورش نیازی به تأمین معلم و نیروهای اساسی انسانی از سازمان دیگری نداشته باشد.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: برای این منظور نیاز به قید نیازهای پایدار با در نظر گرفتن سالانه تربیت ۸۰ هزار دانشجو و آنچه در برنامه راهبردی مصوب هست و با استفاده از آموزش‌های مختلف برای تربیت‌معلم وجود دارد سالانه چهار هزار فارغ‌التحصیل داشته باشیم.

مهرمحمدی اشاره کرد: با کم‌شدن دانشجو از طریق کنکور سراسری روبه‌رو هستیم و بر اساس برنامه‌های راهبردی ما باید سالی ۱۰ هزار نفر دانشجو داشته باشیم و این یک الزام است و حتی امسال دو نوبت پذیرش داشتیم و حدود ۴۰ هزار دانشجو فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های ما بودند و ما قطعاً این پتانسیل را دارا بودیم که ۴۰ هزار نفر گنجایش داشتیم و همین امسال از طریق کنکور ۲۰ هزار تا پذیرش این گنجایش وجود داشت.

وی اظهار کرد: جذب و گزینش اعضای جدید هیأت علمی تابه‌حال حدود ۲۰۰ نفر بوده ولی نیاز دانشگاه بیش از این هست و در ردیف استخدامی بیشترین جذب در کشور را دانشگاه فرهنگیان داشته ولی این تلاش‌ها جواب‌گوی نیازهای راهبردی‌مان نیست.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: برای تأمین هزینه‌های مراکز شبانه‌روزی باید ۴۵ درصد از حقوق دانشجو معلمان کم بشود با کم‌شدن این درصد بودجه ۸۰ میلیاردی دانشگاه تأمین می‌شود.

مهرمحمدی اظهار کرد: بودجه برنامه‌های فرهنگی زیاد است؛ ولی وقتی تخصیص بودجه صورت نگیرد این مهم عملی نیست. دانشگاه فرهنگیان مشکلات بودجه‌ای اساسی دارد و باید یک طرح انقلابی برای سازمان و ساختار دانشگاه پیش گیرد ولی من فکر نمی‌کنم لازم باشد دانشگاه فرهنگیان در ۱۰۰ واحد و ۶۴ پردیس اداره شود تا زمانی که این تعدد و پراکندگی پردیس‌ها را منسجم نکنیم و با آن کنار نیایم تأمین استانداردها زیاد دست‌یافتنی نیست.

منبع: فارس

تلگر

برچسب‌ها:

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: