۲۱ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۲۲

بطحایی: صلاحیت‌های معلمی باید یکبار پس از اتمام تحصیل نیز سنجیده شود

وزیر آموزش و پرورش: در دهه ۶۰ و ۷۰ وضعیت علمی پذیرفته شدگان در تربیت معلم از چالش‌های جدی ما بود، به دلایل مختلف قدری این چالش از بین رفته است و افراد پذیرفته شده، رتبه‌های بهتری در آزمون سراسری دارند. با این وجود کماکان در حوزه پذیرش دانشجو با مشکلاتی مواجهیم از جمله آنکه دانشجویی که وارد تربیت معلم می‌شود یک فرد استخدام شده در دولت است و صرف نظر از اینکه می‌تواند شایستگی‌های لازم را کسب کند یا علاقه لازم را برای ادامه مسیر را دارد یا خیر مستخدم دولت است و این از مشکلات نظام اداری است و یکی از راهکارهایش جدی گرفتن دوره آزمایشی است و صلاحیت‌ها باید بکبار دیگر پس از اتمام تحصیل سنجیده شود.

به گزارش عیارآنلاین، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در آیین تکریم و معارفه سرپرست دانشگاه فرهنگیان، اظهار داشت: تأکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب که به تواتر در اهمیت دانشگاه فرهنگیان بیان شده است و اهمیت این دانشگاه در اسناد بالا دستی، نشان دهنده ضرورت توجه به تربیت معلم به عنوان اصلی ترین عامل تحول در نظام آموزشی است.

وی افزود: تربیت معلم از دیرباز در نظام آموزشی مورد توجه بوده است اما با چالش هایی مواجه بوده که برخی برطرف شده و برخی همچنان فراروی ما قرار دارد.

بطحایی اضافه کرد: یکی از وظایف دانشگاه فرهنگیان در سنجش صلاحیت های معلمی بعد از فارغ التحصیلی و حین خدمت است که از حلقه‌های مفقوده در نظام آموزشی ماست و علی‌رغم تلاش هایی که صورت گرفته است، هنوز به موفقیت نرسیده‌ایم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: سنجش صلاحیت‌های حرفه‌ای ضرورتی است که باید با کمک دانشگاه فرهنگیان راه‌اندازی شود.

وی با بیان اینکه در دهه ۶۰ و ۷۰ وضعیت علمی پذیرفته شدگان در تربیت معلم از چالش‌های جدی ما بود، گفت: به دلایل مختلف قدری این چالش از بین رفته است و افراد پذیرفته شده، رتبه‌های بهتری در آزمون سراسری دارند.

بطحایی تصریح کرد: با این وجود کماکان در حوزه پذیرش دانشجو با مشکلاتی مواجهیم از جمله آنکه دانشجویی که وارد تربیت معلم می‌شود یک فرد استخدام شده در دولت است و صرف نظر از اینکه می‌تواند شایستگی‌های لازم را کسب کند یا علاقه لازم را برای ادامه مسیر را دارد یا خیر مستخدم دولت است و این از مشکلات نظام اداری است و یکی از راهکارهایش جدی گرفتن دوره آزمایشی است و صلاحیت‌ها باید بکبار دیگر پس از اتمام تحصیل سنجیده شود.

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: در کنار این موانع، دانشگاه فرهنگیان با نواقص جدی در زیرساخت‌ها و امکانات مواجه است که در کیفیت کار این دانشگاه تأثیرگذاشته است.

وی با اشاره به ۳ اتفاق که خطای استراتژیک بوده‌اند، گفت: این ۳ خطا باعث تخریب این زیرساخت‌ها شد و باعث شد دانشگاه حداقل‌های لازم را در اختیار نداشته باشد.

بطحایی نخستین اشتباه را تغییر مأموریت دانشگاه تربیت معلم و جدا شدن تربیت معلم از دانشگاه تربیت معلم دانست و بیان داشت: دانشگاه تربیت معلم که صد سال قوام گرفته بود مأموریتش تغییر کرد و نام آن هم برداشته شد و دانشگاه خوارزمی نام گرفت. پس با جابجا شدن دانشگاه تربیت معلم اولین ضربه به تربیت معلم وارد شد.

وی خاطر نشان کرد: اتفاق بعدی با تأسیس دانشگاه رقم خورد که هرچند اتفاق مبارکی بود اما با شروع به کار دانشگاه فرهنگیان، مراکز تربیت معلم با همه نواقصی که داشت، تعطیل شد؛ این مراکز مرجع علمی ساختار یافته‌ای بودند که جمع شدند غافل از اینکه پاگرفتن دوباره آنها کار سختی است و زمان طولانی می‌طلبد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ما نظمی ایجاد کردیم و قبل از آنکه قوام بیابد، نظم‌های قبلی را از بین بردیم.

وی گفت: شاید اگر ما اجازه می دادیم این دو مجموعه به صورت موازی فعالیت می‌کردند، بهتر بود و بعد به تدریج مراکز تربیت معلم کنار می‌رفت.

بطحایی، خطای بعدی را تصمیم‌گیری در برنامه پنجم عنوان کرد و افزود: در فضای آموزش و پرورش سنتی با آغاز برنامه پنجم ۱۶۷ آموزشکده فنی آموزش و پرورش در اختیار وزارت علوم قرار گرفت و البته نیروی انسانی شاغل در این آموزشکده‌ها در تشویق سیاست‌گذاران در این انتقال موثر بودند.

وی با اشاره به زحماتی که برای تجهیز این آموزشکده‌ها در دهه هفتاد کشیده شده بود، گفت: اوایل دهه هفتاد تمام هم و غم ما این بود که دوره های پنج ساله فنی و حرفه‌ای را رونق ببخشیم و آموزش مهارتی را گسترش دهیم و برای تحقق استراتژی خود تمام امکانات را ارتقا دادیم و آموزشکده‌ها را تجهیز کردیم و تعداد آن را از ۲۰ آموزشکده به ۱۶۵ رساندیم و رشد سریع در آموزش های فنی را شاهد شدیم اما با برنامه پنجم آن ثمرات آموزش و پرورش به وزارت علوم منتقل شد و اکنون شاهد کمبود منابع در هنرستان‌ها هستیم.

وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: برای مثال آموزشکده شریعتی ۲۵ آزمایشگاه و کارگاه داشت اما اکنون در دانشگاه فرهنگیان با کمبود فضا و امکانات مواجهیم و حتی خوابگاه به اندازه کافی وجود ندارد و در زیرپله کلاس تشکیل می دهیم.

بطحایی ادامه داد: ۱۶ هزار میلیارد تومان ارزش خالص آن آموزشکده ها بود که از دست آموزش و پرورش رفت و اکنون وضعی در آموزش و پرورش شاهدیم که دانش‌آموزان شبانه روزی در هفته دو وعده غذای گرم نمی‌توانند بخورند.

وی اظهار داشت: ما درختی گرفتیم و نهالی غرس کردیم و تا زمانی که این نهال قوت بگیرد زمانی طولانی با توجه به بودجه آموزش و پرورش باید بگذرد.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: این دانشجو معلمان چشم امیدشان به این است که فضای بانشاط و آزادی برای آنها فراهم کنیم اما با این شرایط فعلا فراهم نخواهد شد مگر آنکه خیز بلندی صورت بگیرد.

منبع: فارس

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: