واردات واگن با وجود خودکفایی در تولید آن

مونتاژکاری آفت صنعت کشور

صنعت واگن‌سازی کشور علی‌رغم پتانسیل‌های فراوان و خودکفایی نسبی به دلیل عدم تامین منابع مالی، گرفتار آفت مونتاژکاری و قراردادهای شبه وارداتی واگن باری و مسافری شده است؛ موضوعی که در صورت تداوم آن مطمئنا جریان نوآوری و شکوفایی را مختل و در مقابل با دو هدف اصلی اقتصاد مقاومتی یعنی تولید و اشتغال، خواهد بود.

به گزارش عیارآنلاین، یازدهم آذرماه ۹۶ بود که خبرقرارداد ساخت ۴۵۰ دستگاه واگن مسافری ریل‌باس با فاینانس ۷۲۰ میلیون یورویی شرکت کره‌ای،‌ بین شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، شرکت ایریکو و شرکت هیوندایی روتم کره جنوبی رسانه‌ای شد. بر اساس این قرارداد ۴۵۰ دستگاه واگن ریل‌باس ظرف مدت ۶٫۵ سال باید ساخته و تحویل راه‌آهن شود. طبق جزئیات قرارداد از ۴۵۰ دستگاه واگن ریل باس، ۱۵۰ واگن از کشور کره وارد و ۳۰۰ دستگاه در داخل ایران ساخته خواهد شد. علاوه بر آن، ۴۵ درصد قطعات و تجهیزات لازم برای ساخت ۳۰۰ واگن تولیدی در ایران هم از کشور کره خریداری  و وارد خواهد شد.

با یک محاسبه ساده و با استناد به آمارهای منتشره شده می‌توان نتیجه گرفت که از مجموع کل قرارداد ( ساخت ۴۵۰ دستگاه واگن)، تنها ۳۶ درصد قطعات و تجهیزات بومی و ساخت داخل هستند و ۶۴ درصد آن از کشور کره وارد کشور و مونتاژ کاری خواهد شد. فارغ از این موضوع، بنابر گفته صوفی، مدیرعامل شرکت صنایع ریلی ایرانیان ( ایریکو)، طبق قوانین فاینانس، کشور فاینانس‌گیرنده سهمیه‌ای دارد. وی در ادامه معتقد بود، ما این سهمیه را به طور کامل استفاده می‌کنیم، طبق قوانین ۲۳ درصد قرارداد و رقم فاینانس در کشور فاینانس‌گیرنده ( ایران) می‌تواند جذب شود، ضمن آنکه ۷۷ درصد این موضوع نیز در کشور کره انجام می‌شود.

مونتاژ کاری آفت صنعت کشور 

اهمیت توجه به تولید داخل و محدود ساختن صنعت مونتاژ‌کاری در کشور به حدی بوده است که رهبر انقلاب، بارها و بارها نسبت به آن تاکید داشته و در آخرین اظهار نظر خود نسبت به این موضوع در دیدار با نخبگان جوان علمی کشور، معتقد بودند، باید برای صنعت کشور، فکری اساسی شود زیرا صنعت گرفتار آفت مونتاژکاری شده است و تا وقتی که این آفت وجود دارد، نوآوری مورد توجه قرار نخواهد گرفت و تحرک و کار علمی نیز متوقف خواهد شد و در چنین شرایطی، میان دانشگاه و صنعت، ارتباطی برقرار نخواهد بود.

واردات واگن با وجود خودکفایی نسبی در تولید آن

واردات یا قراردادهای شبه وارداتی واگن در چند سال گذشته درحالی صورت گرفته که شرکت‌های داخلی به خودکفایی نسبی در تولید واگن های باری و مسافری رسیده‌اند. در چند سال گذشته، شرکت‌های تولیدکننده داخلی توانسته‌اند با استفاده از دانش و فنّاوری بومی نیاز کشور به واگن را تا حدود نسبتاً زیادی تأمین کنند و به خودکفایی ۷۰ درصدی در تولید واگن باری و خودکفایی ۵۰ درصدی در تولید واگن‌های مسافربری برسند.

خودکفایی نسبی در تولید واگن‌های باری و مسافری درحالی است که هم اکنون واحدهای تولیدی این بخش با ۲۵ درصد ظرفیت تولید کار می‌کنند و در مقابل شاهد واردات فراوان واگن از کشورهای خارجی، ازجمله، روسیه، فرانسه، ایتالیا و کره هستیم.

مشکلات مالی، مهم‌ترین دلیل تمایل به قراردادهای شبه وارداتی واگن

بسیاری از کارشناسان معتقدند، عدم تأمین منابع مالی پایدار و عدم توانایی در ارائه تسهیلات فروش به دلیل مشکلات مالی ازجمله مهمترین مشکلات واگن‌سازان کشور است. واگن‌سازانی که به‌رغم توانایی تولید واگن، به دلیل نداشتن سرمایه‌های مالی، امکان تولید انبوه واگن را ندارند. عدم تولید انبوه واگن منجر به افزایش قیمت واگن‌های آن‌ها به همراه پیش‌بینی نکردن تسهیلات فروش شده و این خود عاملی در جهت عدم استقبال شرکت‌های بهره‌بردار داخلی در خرید واگن‌های تولیدی آن‌ها و ترغیب‌شان به خرید واگن‌های ارزان قیمت خارجی شده است.

فروش لیزینگی واگن راهکار پیشنهادی برای حل مشکلات واگن‌سازان

فروش لیزینگی واگن به خریداران داخلی با حمایت دولت ازجمله راهکارهای پیشنهادی برای حل مشکلات واگن‌سازان کشور است. در این مدل دولت باید منابع مالی برای تولید واگن توسط واگن‌سازان داخلی را فراهم و در طرف مقابل، شرکت‌های بهره‌بردار داخلی را ترغیب به خرید واگن‌های تولیدی آن‌ها و پرداخت اقساطی هزینه خرید واگن به خود دولت کند. بسیاری از کارشناسان معتقدند در صورت عملی شدن این مدل بسیاری از مشکلات واگن سازان کشور مرتفع خواهد شد.

در پایان با توجه به مطالب مطرح شده می‌توان نتیجه گرفت، صنعت واگن‌سازی کشور علی‌رغم پتانسیل‌های فراوان و خودکفایی نسبی به دلیل عدم تامین منابع مالی، گرفتار آفت مونتاژکاری و قراردادهای شبه وارداتی واگن باری و مسافری شده است. موضوعی که در صورت تداوم آن، مطمئنا، جریان نوآوری و شکوفایی را به تاخیر خواهد انداخت و در مقابل با دو هدف اصلی اقتصاد مقاومتی یعنی تولید و اشتغال، خواهد بود.

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: