۶ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۵

نماینده مجلس: نظارت ویژه بر کیفیت تدریس در مقطع تحصیلات تکمیلی ضروری است

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تأکید بر ضرورت نظارت ویژه به کیفیت تدریس در مقطع تحصیلات تکمیلی، چنین امری را موجب جلوگیری از گسترش مدرک‌گرایی در کشور دانست.

به گزارش عیارآنلاین، فریده اولاد قباد  درباره کیفیت تدریس در مقطع دکتری در دانشگاه‌ها، گفت: آموزش و انتقال اطلاعات در مقطع دکتری باید همراه با مولفه‌های علمی و پژوهشی باشد تا کلاس‌های این مقطع تحیلی به صورت پرمحتوا و همسو با ظرفیت‌های بالقوه علمی و پژوهشی در کشور برگزار شود.

ظرفیت پذیرش دکتری دانشگاه آزاد مانعی برای جلوگیری از مهاجرت دانشجویان

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگرچه افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در مقطع دکتری دانشگاه آزاد از نگاه بنده مثبت ارزیابی می‌شود زیرا این امر موجب کاهش مهاجرت دانشجویان به دانشگاه‌های خارج از کشور شده است؛ اما افزایش کیفیت آموزش در مقطع دکتری مبحث مهمی است که نباید در این راستا نادیده گرفته شود.

اولاد قباد تصریح کرد: یکی از پیامدهای مثبت افزایش ظرفیت پذیرش مقطع دکتری در دانشگاه آزاد جلوگیری از مهاجرت دانشجویان به کشورهای خارجی بود زیرا در گذشته به دلیل برخی محدودیت‌ها، دانشجویان جویای علم برای تحصیلات تکمیلی روانه دانشگاه‌های خارجی می‌شدند و در راستای  این نقل و انتقال  نیز بدیهی بود که ارز  از کشور خارج شود.

لزوم  نظارت ویژه وزارت علوم در مقطع دکتری برای توسعه انتقال دانش

وی ادامه داد: لزوم نظارت ویژه وزارت علوم در مقطع دکتری برای افزایش انتقال دانش و تجارب به دانشجویان مقطع دکتری باید عملیاتی شود.

اولادقباد افزود: شکی نیست که دانشگاه‌های کشور باید مأموریت‌گرا باشند و بر اساس آمایش سرزمینی، ارتباط صنعت و دانشگاه را مد نظر قرار دهند.

تدریس پژوهشی راهکاری برای ارتقا کیفیت در  مقطع دکتری

 نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: لازم است اساتید در مقطع دکتری  با تدریس به سبک  پژوهش‌های علمی بار علمی دانشجویان را افزایش دهند و با توجه به هزینه‌های هنگفتی که از دانشجو در مقاطع دکتری دانشگاه‌های غیردولتی اخذ می‌شود،  انتظار داریم بار کیفی تدریس  در مقطع دکتری نیز پا به پای آن افزایش یابد  و این در  حالی  است که رشته های فنی و مهارتی در مقطع دکتری  که نیازمند فضای آزمایشگاه‌ی و کارگاهی هستند، به مراتب از  دیگر رشته‌ها برای دانشجویان هزینه‌های بالاتری دربردارند.

اولاد قباد افزود: اساتید دانشگاهی در مقطع  دکتری باید اطلاعات را  به طریق جامع برای دانشجویان پردازش کنند و نباید تدریس جزوه  که محتوای آن به مقاطع کارشناسی ارشد بازگردد، در مقطع دکتری دیده شود؛ زیرا افزایش بار علمی باید در مقاطع بالاتر در  اولویت قرار گیرد.

 وی ادامه داد: بسیاری از دانشجویان در مقطع دکتری در مقاطع کارشناسی به عنوان مدرس فعالیت می‌کنند، بنابراین باید اساتید درمقاطع دکتری به نوعی  اطلاعات ویژه علمی را به نحوی در اختیار دانشجویان قرار دهند تا آنها نیز بتوانند آن را به دانشجویان خود منتقل کنند.

عضو فراکسیون زنان مجلس گفت: اگر نگاه مناسب به انتقال دانش در آموزش‌های دانشگاهی به دانشجویان وجود نداشته باشد، معضلی بنام کپی رایت در کشور ترویج داده می‌شود.

 عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: نباید با بی‌توجهی به مقوله پژوهش‌های علمی در مقطع  دکتری صرفا مدرک‌گرایی را در این بخش توسعه داد زیرا این امر درمقطع دکتری تبدیل به آفت شود.

منبع: خانه ملت

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: