۱۹ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۴۴
نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی:

در صورت عدم تولید ریل ملی توسط ذوب‎آهن، موضوع را پیگیری خواهم کرد

نیاز سالانه کشور به ریل برای رسیدن به اهداف ملی در زمینهٔ حمل‌ونقل ریلی تا سال ۱۴۰۴، به بیش از دو میلیارد دلار می‌رسد. در این راستا شهاب‌الدین بی‌مقدار گفت: در صورت عدم تولید ریل ملی توسط ذوب‎آهن، بحث تولید ریل را پیگیری خواهم کرد.

به گزارش عیارآنلاین، حدود ۱۰ ماه از افتتاح خط تولید ریل ملی در شرکت ذوب‌آهن اصفهان با حضور معاون اول رئیس‌جمهور می‌گذرد. اما در طی این مدت، جز افتتاح روبان خبر جدی دیگری از تولید ریل ملی مخابره نشده است.

علت عدم تولید ریل uic60 توسط این شرکت در بیان برخی کارشناسان عدم جدیت راه‌آهن در ارائه تضمین خرید به ذوب‌آهن بیان شد، چراکه به گفته آن‌ها ذوب‌آهن با انجام سرمایه‌گذاری جدی در تأمین تجهیزات لازم برای این خط تولید از یک شرکت معتبر آلمانی، وظیفه خود را انجام داده و حالا نوبت راه‌آهن است که به‌عنوان اصلی‌ترین خریدار این محصول، حداقل تضمین قوی مالی را به تولیدکننده بدهد اما برخلاف این عقیده، مقصر اصلی شرکت ذوب‌آهن است.

خط تولید یادشده توانایی تولید دو نوع محصول اصلی دارد، یکی ریل به‌عنوان اصلی‌ترین رکن زیرساخت ریلی و دیگری تیرآهن بال‌پهن. هر دو محصول می‌توانند در صورت وجود تقاضا ظرفیت زیادی از این خط تولید را به خود اختصاص دهند. اما محصول دوم از جذابیت درآمدیِ بیشتری برای ذوب‌آهن برخوردار است.

از طرف دیگر پس از گذشت چندین ماه از افتتاح رسمی این خط، ذوب‌آهن استانداردهای لازم برای ریلِ تولیدی را اخذ نکرده است. خط نیمه تعطیل تولید ریل در شرکت ذوب‌آهن اصفهان، حتی در انبارهای خود مقدار کمی ریل uic60 نیز ندارد تا بتواند عملاً برای تضمین این نیاز اساسی کشور اعلام آمادگی کامل کند.

پس از تغییر مدیریت شرکت ذوب‌آهن اصفهان در اواخر سال ۹۴، به نظر می‌رسد عزم جدی برای تولید ریل ملی در مدیریت جدید وجود ندارد و مصاحبه‌های نه‌چندان جدی آن‌ها با پس‌زمینه فرافکنی، مؤید این مدعاست.

در این راستا شهاب‌الدین بی‌مقدار، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی عیارآنلاین پیرامون خودکفایی در صنایع ریلی، گفت: حمل‌ونقل ریلی باید در کشور توسعه پیدا کند و در این راستا تولید ریل در داخل توسط ذوب آهن در صورت به ثمر رسیدن اقدام مسرت بخشی است. چرا که هم سنگ آهن داریم و هم صنعت فولاد کشور در حال حاضر توانایی بالای دارد و حتی آلیاژهای خاص فولادی را هم تولید می کنیم.

این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: ذوب آهن نباید مشکل خاصی برای تولید ریل نباید داشته باشد ولی در صورت عدم تولید ریل، بحث تولید ریل را مورد پیگیری قرار خواهم داد.

نیاز سالانه کشور به ریل برای رسیدن به اهداف ملی در زمینهٔ حمل‌ونقل ریلی تا سال ۱۴۰۴، به بیش از دو میلیارد دلار می‌رسد. این در حالی است که کشور در سال‌های اخیر برای تامین ریل موردنیاز خود با سختی مواجه شده و در مواردی واردات این محصول امری غیرممکن شده بود.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: