راهکارهای پیشنهادی جهت رفع موانع صادراتی به کشور عراق

عراق بازار مستعدی است و شرایط بسیار خوبی دارد اما به دلیل وجود برخی مشکلات و ضعف دیپلماسی، عرصه صادرات به این کشور به سایر کشورهای رقیب واگذار شده است. گرچه، عدم تصاحب حداکثری بازار موارد غذایی عراق فقط ریشه‌های داخلی ندارد و به سخت‌گیری‌های کشور عراق هم بر می‌گردد ولی نمی توان تمام مشکلات تجاری بین دو کشور را متوجه عراق دانست و مسئولان ایرانی هم باید در این زمینه بهتر عمل کنند.

به گزارش عیارآنلاین، کشور عراق با جمعیت ۳۷ میلیون نفری یکی از پرجمعیت‌ترین کشورهای همسایه ایران محسوب می‌شود. کشوری که در دو دهه گذشته به‌دلیل مشکلات متعدد سیاسی، درگیر جنگ‌ها و ناآرامی‌های فراوانی شده است. جنگ‌هایی که با تخریب زیرساخت‌های تولیدی این کشور باعث بروز مشکلات عدیده‌ای در تأمین احتیاجات و نیازهای اساسی ازجمله محصولات کشاورزی و غذایی شده است. این مشکلات، در کنار کم‌آبی و شرایط اقلیمی خشک و نیمه‌خشک، مسئولین عراقی را ناچار به واردات محصولات غذایی کرده است. عراق با کشورهای کویت، اردن، سوریه، عربستان ترکیه و ایران همسایه است. با نگاهی اجمالی به وضعیت اقتصادی و ثبات سیاسی همسایگان عراق می‌توان دریافت که از میان آن‌ها ایران و ترکیه دارای ظرفیت‌‌های به‌مراتب بیشتری جهت تأمین بازار مواد غذایی و سایر نیازهای عراق هستند.

عراق بازاری مناسب برای محصولات کشاورزی و لبنی ایران

ایران با توجه به داشتن بیش از ۱۴۵۰ کیلومتر مرز مشترک و قریب به ۲۰ گذرگاه و بازارچه مرزی با عراق و همچنین قرابت فرهنگی، مذهبی و عمیق میان مردم دو کشور و روابط سیاسی بهتر نسبت به ترکیه با مسئولان بلندپایه عراقی، خصوصاً در ۶ سال گذشته و پس از پیدایش گروه‌های تکفیری و تروریستی، از موقعیت ممتازی برخوردار است. در همین راستا، حجم روابط تجاری دو کشور طی سال‌های پس از سقوط دیکتاتوری صدام و استقرار نظام مردمی عراق رشد فزاینده‌ای داشته است.

بسیاری از کارشناسان معتقدند، روابط تجاری ایران و عراق دارای یک ویژگی کاملاً متمایز با سایر کشورها است و آن مردمی و محلی بودن روابط اقتصادی ما با عراق است. به‌طوری‌که تعداد زیادی از شهروندان دو کشور اعم از فعالان اقتصادی خرد و کلان، کشاورزان، تجار و صنعتگران با یکدیگر در حال تجارت هستند و این خود یک فرصتی مهم تلقی می‌شود.

محصولاتی از قبیل، گوشت مرغ، سبزیجات و لبنیات ازجمله مهم‌ترین اقلام خوراکی صادراتی به کشور عراق است. در حال حاضر ایران سهم ۱۵ درصدی از بازار مواد غذایی عراق را در اختیار دارد، اما متأسفانه سهم بازار ایران روزبه‌روز در حال کاهش و تقلیل است. موضوعی که موسوی، عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ضمن تائید آن معتقد است، افت کیفی کالای ایرانی و قیمت تمام‌شده بالای آن سبب شده است به‌مرور زمان، کالاهای ایرانی گوی رقابت را در بازار عراق به رقیبی چون ترکیه و یا کشورهایی خارج از همسایگان عراق واگذار کند. بااین‌وجود نباید نسبت به این‌که کشور عراق قطعاً فرصت کم‌نظیری برای صادرات در حوزه غیرنفتی و محصولات کشاورزی است، غفلت ورزید. به همین دلیل باید راهکارهایی جهت رفع موانع صادراتی به این کشور پیش‌بینی شود.

ارزش صادرات مواد غذایی ایران به عراق ( ۶ ماهه سال ۹۶)

ازجمله موانع صادراتی به کشور عراق عبارت‌اند از:

  1. ناهماهنگی میان تجار و صادرکنندگان ایرانی و شکل‌گیری نوعی رقابت منفی میان آن‌ها که منجر به از بین بردن بازار یکدیگر شده و نتیجه آن به نفع کشورهای رقیب همچون ترکیه شده است.
  2. نگاه حداقلی به بازار عراق و عدم توجه به کیفیت محصولات صادراتی به این کشور ناشی از نگاه اشتباه تجار ایرانی به عراق به‌عنوان کشوری جنگ‌زده و دارای نیازهای اساسی فوری که گویا همچون چاهی است که حتی می‌توان به‌سرعت آن را با اجناس بی‌کیفیت پر کرد.
  3. ارز واسط بین ایران و عراق و مشکلاتی از قبیل نقل‌و انتقال پول بین تجار ایرانی و عراقی یکی دیگر از موانع صادراتی به کشور عراق است که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان با ایجاد پیمان پولی دوجانبه بین کشور عراق و ایران می‌توان این مشکل را برطرف کرد.

راهکارهای پیشنهادی جهت رفع موانع صادراتی به کشور عراق

  1. رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و استانداردهای مدنظر مسئولین عراقی در تولید و بسته‌بندی محصولات صادراتی به این کشور
  2. افزایش نظارت بر فرآیند تولیدات داخلی و جلوگیری از صادرات محصولات بی‌کیفیت به کشور عراق
  3. فراهم کردن شرایطی برای انعقاد قراردادهای الزام‌آوریقانونی بین تاجران ایرانی با عراقی
  4. ایجاد نمایشگاه‌های دائمی برای معرفی محصولات غذایی ایران به کشور عراق

ایجاد مراکز تولیدی با سرمایه‌گذاری مشترک در داخل کشور عراقبه اعتقاد بسیاری از کارشناسان در صورت برنامه‌ریزی دقیق و بلند‌مدت، بازار مواد غذایی عراق،  بازار بزرگ و سودآوری را در راستای تحکیم روابط دوجانبه برای کشورمان رقم خواهد زد. بازاری که ضمن بهبود اشتغال داخلی، فرصت مناسبی در جهت ارزآوری برای کشور ایجاد خواهد کرد به همین دلیل انتظار می‌رود دستگاه‌های متولی از قبیل وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر دستگاه‌ها در این زمینه‌ با ارائه راهکارهای عملی فرصت صادرات هرچه بیشتر را برای کشور فراهم کنند.

 

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: