۲۳ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۴۸

لزوم تسریع در اجرای مرحله دوم طرح «پیمایش»

طرح پیمایش در زمان اجرایی شدن مرحله اول آن دستاوردهای بسیار مهمی در کاهش قاچاق گازوئیل و ایجاد شفافیت در عرضه این فرآورده نفتی داشته است که لازم است هرچه سریع‌تر مرحله دوم این طرح به کمک وزارت نفت، وزارت راه و شهرسازی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، شهرداری و وزارت کشور اجرایی شود.

به گزارش عیارآنلاین    یکی از اقدام‌های هوشمندانه در راستای ایجاد شفافیت در توزیع و جلوگیری از قاچاق گازوئیل در کشور، اجرا شدن طرحی با عنوان اختصاری «طرح پیمایش» بوده است. تفاوت بالای قیمت این فرآورده نفتی در ایران و سایر کشورهای همسایه ایران موجب افزایش قاچاق این فرآورده شده است این طرح نیز در راستای مبارزه با قاچاق به اجرا در آمده است.

قیمت هر لیتر گازوئیل در کشور عربستان حدود ۴۵۰ تومان، ترکمنستان ۹۵۰، کشورهای آذربایجان، کویت، بحرین و قطر ۱۳۰۰ تا ۱۵۵۰ تومان (۳۵ تا ۴۱ سنت)، کشورهای عمان و امارات ۱۹۰۰ تومان، افغانستان ۲۲۰۰ تومان، پاکستان ۲۹۰۰ تومان و کشور ترکیه حدود ۴۸۰۰ تومان برای هر لیتر است. به عبارتی قیمت گازوئیل در اکثر همسایگان ایران همچنان بین ۳ تا ۱۰ برابر قیمت داخلی آن است و قاچاق آن صرفه اقتصادی بسیار مناسبی دارد.

قاچاق‌چیان و سودجویان با شناخت از این تفاوت قیمت، مبادرت به قاچاق آن نمودند و حجم بالای یارانه پرداختی برای این فرآورده نفتی به جیب قاچاق‌چیان می‌رفت. علی‌رغم افزایش قابل توجه قیمت گازوئیل در بخش حمل‌ونقل همزمان با اجرای فازهای مختلف هدفمندی یارانه‌ها، مصرف گازوئیل برخلاف بنزین و سایر فرآورده‌های نفتی نه‌تنها کاهش نیافت بلکه عموما روندی صعودی داشت و از روزانه ۸/۹۲ میلیون لیتر در سال ۸۸ به روزانه ۲/۱۰۰ میلیون لیتر در سال ۹۳ رسید.

این امر به دلیل تداوم روند فزاینده مصرف گازوئیل در بخش حمل‌و‌نقل به خاطر گسترش قاچاق این فرآورده نفتی به کشورهای همسایه در این سال‌ها بود. علاوه بر سود بالای قاچاق گازوئیل، شیوه نامناسب عرضه و توزیع این فرآورده نفتی در بخش حمل‌ونقل نیز دلیلی برای دامن زدن به قاچاق آن بود. زیرا سهمیه‌های گازوئیل تعیین شده برای خودروهای سنگین به مراتب بیشتر از مصرف واقعی این خودروها بود. مطابق با آمارهای اعلام شده توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، حجم قاچاق گازوئیل در سال ۹۲ به حدود ۲۰ میلیون لیتر در روز رسیده بود و ارزشی حدود ۷ میلیارد دلار در سال داشت.

برای اصلاح این وضعیت، بحث اجرای طرح عرضه گازوئیل به خودروهای دیزلی براساس مسافت طی شده توسط این خودروها یا همان طرح «پیمایش» مطرح شد. این طرح که در ۵ بهمن ۹۳ به تصویب دولت رسید شامل ۲ مرحله است. در مرحله اول این طرح از مهر ۹۴ به اجرا درآمد، گازوئیل به خودروهای دیزلی برون شهری براساس اسناد حمل، شامل بارنامه و صورت وضعیت تخصیص گرفت که نتایج بسیار مطلوبی را در کاهش قاچاق این فرآورده نفتی به همراه داشت. به طوریکه تنها در یک دوره ۶ ماهه از بهمن سال ۹۵ تا مرداد ۹۶ حدود ۲ میلیارد لیتر در تخصیص سهمیه گازوئیل کاهش صورت گرفت و از ابتدای اجرای طرح تا تیر ماه سال ۹۶ ارزش کاهش مصرف سوخت بیش از ۴۰۰۰ میلیارد تومان بوده است.

بر اساس مصوبه دولت قرار بود که مرحله دوم این طرح از ابتدای مهرماه سال ۹۵ اجرایی شود. در این مرحله قرار است تخصیص گازوئیل به خودروهای دیزلی براساس اطلاعات سامانه موقعیت‌یاب جغرافیایی(GPS) صورت بگیرد. در این صورت نه تنها شفافیت بسیار بالایی در تخصیص یارانه گازوئیل صورت می‌گیرد که امکان اجرایی‌سازی انواع سیاست‌های تشویقی در راستای ارتقای ناوگان وسایل نقلیه گازوئیل‌سوز نیز مهیا خواهد شد.

اجرای مرحله دوم این طرح و تعمیم آن به خودروهای گازوئیل‌سوز درون شهری نیازمند همکاری متولیان این دسته از خودروهای درون شهری از جمله شهرداری و وزارت کشور است. چراکه شهرداری مسئول حمل و نقل داخل شهر است. در صورت اجرای مرحله دوم این طرح، نه تنها یارانه پنهان پرداختی در این حوزه به واسطه قاچاق به جیب قاچاق‌چیان نمی‌ر,د که از محل کاهش مصرف این فرآورده نفتی امکان صادرات بیش از پیش این فرآورده نفتی مهیا می‌شود. بنابر این لازم است که برای جلوگیری از قاچاق این فراورده نفتی و ایجاد شفافیت در عرضه گازوئیل کشور، دستگاه‌های متولی این طرح اعم از وزارت نفت، وزارت راه و شهرسازی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز شهرداری و وزارت کشور اهتمامی ویژه داشته باشند

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: