۱۵ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۲۰
در نشست بررسی طرح افزایش سن ازدواج عنوان شد:

چرا ۱۸ سال؟/ خاستگاه و انگیزه طراحان چیست؟

فراکسیون زنان مجلس در حال تدوین طرحی است که پیرو آن، دختران زیر ۱۸ سال اجازه ازدواج نخواهند داشت و به صورت قانونی دختران زیر این سن را از ازدواج منع می‎کند؛ از آن جایی که هر سیاست اجتماعی به همراه خودش یک کنش آگاهانه و ناآگاهانه در جامعه دارد و اصطلاحا از آن به عنوان پیامدهای سیاستگذاری یاد می‎شود، پایگاه خبری تحلیلی عیارآنلاین نشستی تخصصی با حضور کارشناسانی در عرصه‌های مختلف حقوقی، روانشناسی، روابط بین الملل و سیاست گذاری فرهنگی در بیست و سومین دوره نمایشگاه مطبوعات برگزار کرد.

به گزارش عیارآنلاین، فراکسیون زنان مجلس در حال تدوین طرحی است که پیرو آن، دختران زیر ۱۸ سال اجازه ازدواج نخواهند داشت و به صورت قانونی دختران زیر این سن را از ازدواج منع می‌کند؛ از آن جایی که هر سیاست اجتماعی به همراه خودش یک کنش آگاهانه و ناآگاهانه در جامعه دارد و اصطلاحا از آن به عنوان پیامدهای سیاستگذاری یاد می‎شود، پایگاه خبری تحلیلی عیارآنلاین نشستی تخصصی با حضور کارشناسانی در عرصه‌های مختلف حقوقی، روانشناسی، روابط بین الملل و سیاست گذاری فرهنگی در بیست و سومین دوره نمایشگاه مطبوعات برگزار کرد.

باید خواستگاه و انگیزه طراحان را مورد ارزیابی قرار دهیم

در این نشست ابتدا قاسم جعفری بجنوردی، پژوهشگر حوزه فقه و اصول از منظر حقوقی به این طرح پرداخت و در خصوص این که آیا می‌شود حق ازدواج را از کسی سلب کرد یا خیر، گفت: در فقه برای هر حکمی که صادر کنیم باید حجت و دلیل برای آن داشته باشیم، این نکته بسیار حائز اهمیت است که نمایندگان طراح باید دلایل کافی برای مطرح کردن این بحث داشته باشند؛ ممکن است نیت‌های خوبی برای قانون کردن بعضی مسائل داشته باشیم ولی گاهی عکس خودش جواب می دهد.

وی افزود: خاطرم است درگذشته طرحی در مجلس در فراکسیون زنان با موضوع بازنشستگی پیش از موعد زنان مطرح شد که ظاهرا خیلی خوب بود، بطور مثال اگر خانمی ۲۰ یا ۲۵ سال سابقه کار داشت بازنشسته می‌شد اما به زودی متوجه شدند ظاهرش خوب است ولی باطنش به ضرر خانم‌ها است دلیل هم روشن بود، چون شرکت‌ها حاضر نبودند فردی که زودتر بازنشسته می‌شود را استخدام کنند و طبیعتا بین خانم‌ها و آقایان، فردی که مدت زمان بیشتری خدمت ارائه می‌دهد را انتخاب می‌کردند درواقع این طرح به بیکاری خانم‌ها دامن می زند.

این نماینده سابق مجلس در ادامه با اشاره به اهمیت انگیزه تدوین این طرح گفت: برای بررسی این طرح باید خواستگاه و انگیزه طراحان را مورد ارزیابی قرار دهیم. ممکن است فرد خودش با یک خلا قانونی در جامعه مواجه شده و منجر به این اقدام شده است یا ممکن است به توصیه دیگران این کار را پیگیری کنند.

طبق کنوانسیون‎های ببن المللی افراد زیر ۱۸ سال کودک محسوب می‌شوند!

وی افزود: مثلا ممکن است دولتی‌ها برای اینکه هزینه لایحه دادن را خودشان پرداخت نکنند از این نمایندگان خواسته اند که این طرح را پیگیری کنند یا نه در اثر یک سری از تعاملات بین المللی و معاهداتی که در عرصه بین المللی منعقد کردیم و تعهدات آشکار یا پنهانی که دادیم باعث شده ما چنین طرحی را ارایه کنیم.

جعفری گفت: بنده مشاهده کردم یکی از طراحان گفته بود بالاخره ما کنوانسیون حقوق کودک را امضا کردیم در این کنوانسیون آمده هر کسی که زیر ۱۸ سال سن دارد کودک است و بعد در کنوانسیون حقوق کودک اشاره شده است که ازدواج کودکان ممنوع است بنابراین چون به آن پیوستیم چاره‌ای جز تصویب و اجرایی کردن آن نداریم.

آیا زنان در کشور مشکلات دیگری ندارند که طرح شود!

این کارشناس حقوق ادامه داد: آیا زنان در کشور مشکلات دیگری ندارند که طرح شود! به طور مثال قانونی که سال ۹۱ در مجلس تصویب کردیم طی آن می‌بایست هر سال ۲۰۰ هزار نفر از بانوان خانه دار تحت پوشش تامین اجتماعی قرار بگیرند و دولت بودجه اش را تامین کند که در این سال‌ها اگر اجرا می‌شد امسال که سال ۹۶ است حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار بانوی خانه‌دار تحت این پوشش بودند و آن امنیت و آرامشی که انتظار داشتند حاصل می‌شد در صورتی که این کار نشد و پیگیری هم نشده است نباید اولویت را به مسائل فرعی دیگر بدهیم.

محدودیت ازداوج، سلب حقوق فردی

وی درخصوص حقوق آزادی افراد ادامه داد: انسان را خدا آزاد آفرید حضرت امیر خطاب به امام مجتبی فرمود بنده دیگری نباش خدا تو را آزاد آفریده است و اصل بر آزادی هر کس است مگر این که محدودیت قانونی حاصل شود ما سوالمان این است اگر کسی را که به لحاظ حکم الهی در واقع می‌تواند با آزادی اراده تصمیم بگیرد محدود کردیم آیا این اجتهاد در مقابل نص حساب می شود یا نه؟

قاسمی ادامه داد: یک نکته ساده طرح مذکور این است که گویا فرد تا ۱۸ سالگی به بلوغ عقلی نمی‌رسد بنابراین ما می‌گوییم تو نمی‌توانی برای خودت تصمیم بگیری! فرض کنید دختر خانم عاقل و بالغه و رشیده سنش زیر ۱۸ سال است، مثلا ۱۵ سال دارد و می‌خواهد آزادانه تصمیم بگیرد نه اینکه با اجبار پدر و مادر ازدواج کند شرع این اجازه را داده چون بلوغ را بعضی ۹ و بعضی ۱۳ و ۱۵ گفته اند ولی در هیچ روایتی ۱۸ سال را ندیدم حال ما باید این افراد را منع کنیم؟

این ۱۸ سال از کجا آمده است؟ چرا ۱۸ سال؟

در ادامه این نشست گلرخی عضو کمیته‌ تخصصی خانواده در شورای عالی انقلاب فرهنگی، از منظر اجتماعی به این طرح پرداخت و گفت: من یک سوال اساسی را مطرح می‌کنم ان‌شاءلله به گوش دوستان مجلس و همه افرادی که پشت این طرح هستند برسد سوال ما این است که این ۱۸ سال از کجا آمده است؟ چرا ۱۸ سال؟ اگر که نگرش اسلامی دارید که استاد ما جناب جعفری گفتند ما محدودیتی در این زمینه نداریم.

وی ادامه داد: اگر نگرش علمی دارید دو شاخه می‌شود اگر بخواهیم با نگرش علمی به قضیه نگاه کنیم و موضوع را بومی سازی نکنیم یک جواب می گیریم که این جواب خواستگاهش خود غرب است و حتی در کشورهای غربی نیز این عدد متفاوت است اگر بخواهیم بومی سازی کنیم که عاقلانه و علمی است مطلبی که از علوم انسانی سایر کشورها دریافت می‌کنیم حتما باید به نرم اجتماع ما بومی‌سازی شود از جمله سن ازدواج.

این کارشناس حوزه خانواده با اشاره به تفاوت‌های بلوغ روانی و اجتماعی گفت: این موضوع وابستگی صددرصد به آیتم‌های بلوغ دارد و براساس پایه‌های علمی در کشور ما بلوغ روانی که مجموعه ای از بلوغ اجتماعی و سایر بلوغ‌ها است که در عرف جامعه عقل معاش هم می‌گویند کاملا در تضاد با بلوغ جنسی حرکت می کند. این دو بلوغ قرار بوده طبق برنامه خلقت در ۱۵، ۱۶ سالگی تلاقی کنند همزمان با هم رشد کنند اما فرایندهای محیطی در کشور ما امروز می‌گوید که بلوغ جسمی و جنسی سنش کم می شود و بلوغ روانی افزایش پیدا می‌کند.

گلرخی افزود:  هیچ کدام از این دو بلوغ در کشور ما روی ۱۸ سال نیست بطوری‌که یکیش بالای ۱۸ و یکی از آن‌ها پایین ۱۸ سال است. سوال اساسی ما از منظر علمی از دوستانی که این قانون را پیش می‌برند این است که این عدد را از کجا آورده اند؟ نکته بعدی که حتما باید در موردش صحبت شود این است که جناب جعفری هم به آن اشاره کردند این است که ریشه و انگیزه مطرح کردن این طرح چه چیزی بوده است؟

رد پای سند توسعه پایدار، پشت طرح محدودیت ازدواج 

وی ادامه داد: ما در عرف فرهنگی‌ کشور و در عرف دین اصلا چنین چیزی را نداریم یعنی چه ایرانی و چه اسلامی نگاه کنیم در هیچ سبک زندگی این نگرش تعریف نشده است. وقتی که دقیق تر بررسی می‌کنیم رد پای معاهده و توافق‌نامه ها و قوانین بین المللی مشاهده می‌کنیم که برجسته‌ترین آن‌ها سند توسعه پایدار  است.

۱۶ بند دیگر سند ۲۰۳۰ در سکوت اجرا می‌شود

این کارشناس خانواده با اشاره به نقش سند بین‌المللی توسعه پایدار در تدوین این طرح گفت: همانطور که مقام معظم رهبری هم اشاره فرمودند که سند توسعه پایدار، ۱۷ حوزه دارد که تنها یکی از آن اهداف تحت عنوان بحث حوزه آموزش سند ۲۰۳۰ سر و صدا کرد اما می‌خواهم بگویم ۱۶ بند دیگر سند ۲۰۳۰ در سکوت اجرا می‌شود. یکی از آن موارد بخش پنجم است که خیلی از مسائل ریشه در این هدف دارد که بیانگر بحث‎های جنسیتی است.

گلرخی ادامه داد: این اصطلاحات خیلی زیبا و قشنگ هستند، اما این اصطلاحات و تعاریف در اسلام ۱۴۰۰ سال گذشته بدون هیچ معاهده بین المللی آمده است اما وقتی سراغ تعاریف در معاهده‌های بین المللی می‌رویم به ظرافت‌هایی مانند مخالفت با ازدواج زیر ۱۸ سال پی می‌بریم که هیچ پایه علمی در خود غرب هم ندارد. این را اعتقاد دارم در خود کشور ما هم این آسیب هست اما بعضی مواقع برای رفع یک آسیب به جای اینکه قانونی را تصویب کنیم، از ریشه یک مطلبی را حذف و صورت مسئله را پاک می‌کنیم.

با کارهای علمی‌، می‌توانیم آسیب‎های ازدواج اجباری را در مناطق خاص شناسایی و برطرف کنیم

عضو کمیته خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: با بودجه های کمتر و کارهای علمی‌تر می‌توانیم آسیب را در مناطق خاصی که هست شناسایی و برطرف کنیم. در این مورد خاص آسیب ها کاملا منطقه‌ای است یعنی یک وقت در مورد آسیب اجتماعی صحبت می‌کنیم که در سطح کشور گسترده است یک وقت آسیب اجتماعی گروه هدفش از لحاظ جغرافیایی مشخص است این هدایت بودجه را راحت‌تر و تصمیم‌گیری را کم‌ هزینه‌تر می کند.

گلرخی در مورد ازدواج در سنین زیر ۱۸ سال ادامه داد: بعضی مواقع این ازدواج ها آسیب زا است این را انکار نمی‌کنم و می توانیم نقد کنیم، ولی به نظر من راهش حذف صورت مسئله نیست؛ دلیلی که دوستان می‌گویند این طرح خوب است اتفاقا می گویم دلیل برای کسانی که بالای ۱۸ سال هستند در کشور ما صادق نیست خیلی ها می گویند دختران زیر ۱۸ سال آمادگی مدیریت زندگی را ندارند مگر دختر بیست سال در کشور ما آمادگی دارد! گاهی دختر ۲۲ سال کارشناسی گرفته که با کمک همه خانواده این مدرک را گرفته از مفهوم و معنای زندگی هیچ نگرشی ندارد حال این سن را باید روی ۲۲ بیاوریم!

از لحاظ واقعیت خلقت، دختران و پسران زیر ۱۸ سال ظرفیت این را دارند که بتواند مادران و پدران موفقی باشند ولی…

در ادامه نیز حجت الاسلام دادسرشت روانشناس و مشاور حوزه خانواده و محقق حوزه ارتباطات اجتماعی به موضوع توانایی دختران زیر ۱۸ سال اشاره کرد و گفت:  مهمترین مسئله نظام تربیتی است  که در سیستم آموزش و پرورش در آموزش عالی وجود دارد هیچ کدام فرزندان ما را چه دختر و چه پسر برای مدیریت یک خانه آماده نمی کنند.

وی ادامه داد: از لحاظ واقعیت خلقت در ادبیات دینی ما گفته شده یک خانم به اندازه کافی ظرفیت و قدرت دارد که در سن ۱۰، ۱۲ سالگی می‌تواند مادر موفقی باشد نگفتم همسر موفق گفتم مادر موفقم و یک پسر ظرفیت این را دارد که بتواند در ۱۷، ۱۸ سالگی پدر موفقی باشد این مسئله درواقع ظرفیت آدم‌ها را در ادبیات دینی ما مشخص می‌کند اما آیا امروزه در جامعه ما این شکلی است؟ اصلا نیست خیلی بالاتر از این باید بگوییم چرا؟ براساس تحلیل اجتماعی بنده یک بخش حاصل این است که پدر و مادرهای نسل فعلی ما به خاطر فشارهای جنگ و زمان انقلاب خواستند نسل بعد را در آسودگی بیشتری رشد کنند.

مسئولین و خانواده‌ها آنچنان که باید فرزندان را برای مدیریت زندگی مشترک آماده نمی‌کنند

این روانشناس گفت: راحت طلبی در نسل امروز که از لحاظ جنسی آماده ازدواج شده بیشتر است و خانواده‌ها آنچنان که باید فرزندان را برای مدیریت یک زندگی آماده نمی‌کنند بنده با دانشجویان زیادی مواجه شدند که در سن ۲۲، ۲۴ می گویند هنوز بچه هستیم تعجب می کنم مادران همین بچه‌ها در این سن شاید مادربزرگ می شدند اینقدر که بچه حساب نمی شدند این به شرایط خانواده بستگی دارد

دادسرشت با اشاره به عدم برنامه‌ریزی آموزش و پرورش برای تربیت فرزندان برای اداره زندگی مشترک گفت: در کتب درسی آموزش و پرورش متنی بیاورید که در آن دختر خانم‌ها یا آقا پسرها برای مدیریت یک زندگی مشترک آماده می‌شوند. اصلا یک گام عقب‌تر، محتوایی باشد که دختران و پسران آماده شوند برای این که ارزش جنس مخالف را بشناسند، برای اینکه درک کنند چه قدر ظرفیت‌های انسانی زیاد است. این ظرفیت‌ها دیده نشده و متاسفانه مشکل عمده آن است که ما در آنچه غرب به آن رسیده یا نیاز داریم کم کاری کردیم.

وی افزود: نیازهایمان را آنچنان که باید تولید نکردیم که بعد در آموزش و پرورش تزریق کنیم و از کودکی برای شکوفایی آماده شوند و لذا الان تفاوت اساسی در شهرها و مناطق کوچک هست چون دختر خانم در مناطق روستایی یا شهرهای کوچک تر نقش مادری را بیشتر بازی می‌کند و آقا پسر نقش پدری را بیشتر بازی می‌کند و به لحاظ زندگی خانواده‌ای آماده‌تر هستند تا شهرهای بزرگتر که معمولا فرد گرایی و جدایی خانواده‌ها بیشتر است.

این مشاور حوزه خانواده ادامه داد: مقام معظم رهبری سال‌هاست روی فلسفه تعلیم و تربیت سرمایه گذاری کردند و مباحثش بیان شد، از منظر اسلام کتاب نوشته شد و در کارگروه‌ها رفت نمی‌دانیم چرا سر از پاک کردن صورت مسئله این چنینی درآورد، به جای اینکه فضای تعلیم و تربیت ما به ظرفیت های انسانی بپردازد.

این طرح یکی از مشکوک‌ترین و سوال برانگیزترین طرح‌هایی است که در حوزه جمعیت مطرح شده است

قاسمی پژوهشگر حوزه فقه و اصول در ادامه درخصوص نقش نهاد بین المللی در مطرح شدن این طرح گفت: بنده به عنوان پژوهشگر حوزه جمعیت این طرح یکی از مشکوک‌ترین و سوال برانگیزترین طرح‌هایی است که باهاش روبه رو شده ام با عنایت به این که در طرح تعالی خانواده و جمعیت که در مجلس در راه رسیدگی است تدوین این طرح جای بسی تعجی دارد.

وی افزود: ما امروز در شرایط هشدار جمعیتی در کشور قرار داریم این مسئله‌ای است که بسیاری از نخبگان این کشور غفلت می‌کنند و تا دو دهه آینده وارد بحران جمعیت خواهیم شد. نرخ رشد جمعیت کشور ما در سال ۱۳۶۵ برابر با ۳٫۹ درصد بوده و در سال ۹۵ براساس نتایج سرشماری به ۱٫۲۴ رسیده است؛ در آماری دیگر تعداد فرزندانی که یک خانم در طول عمرش به دنیا می‌آورد یا همان نرخ باروری، در سال ۶۵  شش و نیم فرزند بوده امروز براساس نتایج سرشماری ۹۵ نرخ باروری زیر نرخ جایگزینی است.

دلیل افزایش میانگین سن ازدواج نیز همین سبک زندگی است

این کارشناس ادامه داد: از علل اصلی کاهش نرخ رشد و کاهش نرخ باروری در ایران سبک زندگی و علل فرهنگی است که در واقع به گزاره‌هایی که به عنوان سبک زندگی مدرن از غرب به سمت ما هجوم آورده مربوط می شود؛ به هر حال الان مبهوت غربی‎‌ها در کشور هستیم و دلیل افزایش میانگین سن ازدواج نیز همین سبک زندگی است.

وی با اشاره میانگین سن ازدواج در کشور گفت: متاسفانه مشاوره های غلط زیادی در این رابطه داده می‌شود در حوزه کارشناسی عرض می کنم که میانگین سن ازدواج بالای ۲۸ سال است و این که ما هم به لحاظ قانونی ازدواج را تا جایی که می‌شود باز به تاخیر بیاندازیم یعنی ابزار قانونی ایجاد کنیم این رفتار عاقلانه است؟

طبق یک تحقیق معتبر بین المللی، بهترین بازه برای باروی از ۱۶ سال شروع می‎شود

این کارشناس همچنین ادامه داد: در یک پژوهش در یک مجله بسیار معتبر و مرجع بین المللی که در موضوع سنین باروری خانم‌ها انجام شد، نتایجش برای روشن شدن غیرعلمی بودن این طرح خیلی گویا است و نشان می‎دهد، داده‏‎های غیرعلمی در کشور ما خیلی به مردم داده می‌شود؛ در این پژوهش آمده است که بازه سنین باروری برای خانم‌ها (یعنی امکان آمادگی باروری) از ۱۶ سال آغاز می‌شود ولی موارد بارداری موفق زیر ۱۶ سال را هم داریم ولی حرف علمی آنها را می‌گویم که در ۱۶ سال آغاز می‌شود و در ۱۹ سال به اوج آمادگی می‌رسد تا ۳۸ سال اوج آمادگی حفظ می‌شود تا ۴۲، ۴۳ سال با عوارضی همراه خواهد بود بعد از این سن مراقبت های ویژه برای بارداری نیاز است.

قاسمی در ادامه گفت: سوال من این است چه طور می‌شود تمام داده‌های علمی دنیا این حرف را می‌زنند این آقایان و خانم‌هایی که طراح هستند اصرار دارند بگویند که دختر در این سن قابلیت و در واقع آمادگی مادر شدن و اداره یک خانه را ندارد؟ این طور نیست یک طرحی در مجلس مصوب شود و فقط در یک موضوع خاص موثر باشد شبکه ای از آثار را در موضوعات مختلف خواهد داشت و پیامدهای جدی دارد.

از سال ۹۳ که سیاست های کلی جمعیت رسما ابلاغ شده، کنترل جمعیت ایران به طرق دیگری پیگیری می‌شود.

وی گفت: با توجه به پروژه کنترل جمعیتی که بی وقفه بدون رصد غیرکارشناسی از اواخر سال دهه ۶۰ تا ۹۰ اجرا کردیم به این دلیل به بعضی از این طرح‌ها مشکوک هستیم از سال ۹۳ که سیاست های کلی جمعیت رسما ابلاغ شده تا به امروز بعضی رویشان نمی‌شود مستقیم سیاست‌های کنترلی کاهش جمعیت را مطرح و اجرا کنند درنتیجه این‌چنین به طرق دیگر طوری مطرح می‌کنند که نتیجه آن طرح، کنترل جمعیت ایران می‌شود.

این کارشناس ادامه داد: کنترل جمعیت کشورمان برای نظام سلطه هدف بسیار مهمی است که من وارد آثار و نتایجش نمی‌شوم. عده ای در دو سال گذشته بحران آب را به جمعیت گره زدند ما پروژه دانشگاهی اجرا کردیم اثبات کردیم آن چه امروز در موضوع آب در کشور مسئله است فقر منابع آبی نیست مسئله مدیریت نادرست منابع آبی است.

قاسمی با اشازه به اهداف اصلی مطرح کردن بحران آب گفت: در مقیاس جهانی در تنش آبی هستیم اما وارد سطح بحران آب نیستیم آن چه که اطلاعات بین‌المللی می‌گویند اما عده ای اصرار کردند که بحران آب اصلی ترین علتش جمعیت و تحولات جمعیتی است این هم یکی از آن‌هاست که قطعا یکی از پیامدهای جدی به تاخیر انداختن بیشتر سن ازدواج و پیامدهای جمعیتی آن خواهد بود که امیدوارم طراحان این طرح یک مقدار طرح‌های‌شان را با کارشناسی بیشتر با مطالعه بر روی پیامدهای گسترده طرح پیش ببرند تا موفق شوند.

ممنوعیت ازدواج زیر ۱۸ سال، چه میزان در مسائل حوزه زنان موضوعیت دارد؟

دکتر فرشته روح‌افزا، پژوهشگر حوزه سیاست‌گذاری فرهنگی و مطالعات زنان و خانواده سخنران بعدی این نشست بود که سخنان خود را با این سؤال آغاز نمود که ممنوعیت ازدواج زیر ۱۸ سال، چه میزان در مسائل حوزه زنان موضوعیت دارد؟

روح‌افزا ادامه داد: در حال حاضر، ۱۳میلیون جوان در سن ازدواج داریم که قصد ازدواج دارند، اما نمی‌توانند.

میانگین طلاق کسانی که از ۱۵ تا ۱۸ سالگی ازدواج می‌کنند، بسیار کمتر از سایر بازه‌های سنی است.

وی به آمار ازدواج زیر ۱۸ سال اشاره کرد و گفت: ۴۳هزار نفر داریم که زیر ۱۵ سال ازدواج می‌کنند. این در حالی است که میانگین طلاق کسانی که از ۱۵ تا ۱۸ سالگی ازدواج می‌کنند، بسیار کمتر از سایر بازه‌های سنی است.

روح‌افزا درخصوص ازدواج اجباری دختران نیز گفت: تعداد ازدواج‌های اجباری خیلی محدود است که به دلایل قومی و قبیله‌ای صورت می‌پذیرد و قطعاً در هر سنی مذموم است.

فراکسیون زنان باید شرایط ازدواج را تسهیل کند

این پژوهشگر حوزه زنان ادامه داد: فراکسیون زنان باید به‌جای اینکه گره روی گره اضافه کند، شرایط ازدواج را تسهیل کند. بعد به موضوع ازدواج اجباری بپردازند و اصلاً بروند این تعداد ازدواج اجباری را به صورت ویژه بررسی کنند، چراکه تعداد آن‌ها بسیار انگشت‌شمار است.

پیام این طرح به دختران آن است که تو برای ازدواج بچه‌ای! اما برای روابط نامشروع بزرگی!

روح‌افزا همچنین عنوان داشت: پیام این طرح به دختران آن است که تو برای ازدواج بچه‌ای، اما برای روابط نامشروع بزرگی؛ این موضوع منجر به بحران جنسی در جامعه شده است. تنها نتیجه این طرح، انجام ازدواج‌های بدون ثبت رسمی است.

ادامه دارد…

درحال بروزرسانی….

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: